name | autoweek.cz

Peugeot L500 R HYbrid - vize s reminiscencí

Peugeot L500 R HYbrid - vize s reminiscencí

06.06.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Před sto lety Peugeot L45 vyhrál závod 500 mil Indianapolis. Nyní Peugeot vzdává hold týmu jezdců a techniků Les Charlatans, který značce přinesl v letech 1912–1919 sérii úspěchů ve velkých cenách i v Indianapolisu, představuje futuristickou vizí závodního vozu budoucnosti Peugeot L500 R HYbrid.
Jednomístný Peugeot L500 R HYbrid má hmotnost 1000 kg a je jen 1 m vysoký. Byl navržen tak, aby s pilotem vytvořil jeden celek. Ukrývá uzavřenou kabinu pilota, která je koncipovaná jako samostatné těleso zabudované v karoserii. Autoři vůz navrhli kolem kabiny Peugeot i-Cockpit prezentované zde v extrémní verzi s malým volantem a dvěma hologramy, které promítají informace řidiči.
 
Plug-in hybridní pohon se zážehovým motorem o výkonu 198 kW (270 k) a dvěma elektromotory (jeden vepředu a druhý vzadu) má celkový výkon 368 kW (500 k). Maximální točivý moment systému dosahuje 730 N.m. Vyvinula jej divize Peugeot Sport na základě pohonné jednotky vozu 308 R HYbrid.
 
Peugeot L500 R HYbrid dosahuje zrychlení z 0 na 100 km za 2,5 s. Zážitek z jízdy se virtuálnímu spolujezdci poskytuje v reálném čase pomocí headsetu pro rozšířenou realitu.
 
Peugeot L500 R HYbrid vzdává hold vozu L45 a úspěchům značky v USA, kde celkem třikrát vyhrála závod 500 mil Indianapolis. Vítězící model L45 (L jako Lion, 45 jako 4,5 litru) byl nástupcem vozu L76, který v roce 1912 vyvinul tým odvážných mladých jezdců a techniků vedených švýcarským inženýrem Ernestem Henrym. Přezdívalo se jim Šarlatáni (francouzsky Les Charlatans). Pod Henryho vedením vznikla řada vozů, které vytvořily novou éru v koncepci závodních motorů. Peugeot L76 (s objemem 7,6 l) byl první závodní automobil na světě, jehož čtyřválcový motor měl 4 ventily na válec a dva vačkové hřídele v hlavě, což z něj činí první moderní závodní vůz historie.
 
Za volanty závodních vozů Peugeot L76, L57 a L3 L45 dosáhli jezdci Georges Boillot, Jules Goux a Paolo Zuccarelli mnoho úspěchů na závodních okruzích, včetně dvou triumfů ve Velkých cenách ACF v letech 1912 a 1913 (obě vyhrál Boillot). Poté se tyto vozy prosadily i v zámoří, kde mj. třikrát vyhrály Indy 500 (1913 Goux s L76 jako vůbec první Evropan, 1916 Dario Resta s L45 a roku 1919 Howard Wilcox s L45).