name | autoweek.cz

Pochyby o budoucnosti Lotusu

Pochyby o budoucnosti Lotusu

05.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Budoucnost historické britské značky Lotus byla znovu zpochybněna poté, co za rok 2013 vykázala čistou ztrátu 167,8 milionu liber.

Automobilka z Norfolku je oficiálním partnerem stejnojmenného týmu formule 1, ale nemá v něm žádný majetkový podíl. Přestože tým Lotus F1 je pojmenován podle Group Lotus, britská značka jej nikdy nevlastnila. Jeho většinovým akcionářem je lucemburská kapitálová společnost Genii Capital. Malajsijská společnost Proton, která vlastní Group Lotus, v roce 2012 týmu půjčila 35 milionů liber. Na základě toho bylo oznámeno, že Group Lotus má právo koupit 50 % podílu v týmu, to se však nikdy nestalo.

Group Lotus nemá v současné době s týmem Lotus F1 nic společného, kromě toho, že se jí z této strany dostává bez jakýchkoliv investic velké reklamy. Na sportovní tradice značky Lotus, především ve formuli 1, se nicméně paradoxně odvolávala při lednovém otevření nového showroomu v Dubaji. Stejně tak se hrdě hlásila k postavení symbolu inovací. To při pohledu na sportovní vozy vycházející z konstrukce představené v roce 1995 vyvolávalo úsměv.

V automobilovém průmyslu koluje starý vtip, že název Lotus je zkratkou pro „Lots Of Trouble Usually Serious“ ("spousta problémů, obvykle vážných"). Současnou finanční situaci automobilky nelze lépe popsat. Ve fiskálním roce končícím 31. března 2013 se prodej firmy propadl o 40 % na pouhých 1177 vozů. Tržby z vývojových prací klesly o 37,5 % na 22 milionů liber, takže celkový obrat činil 89,9 milionu liber. Jenže náklady se zvýšily o 4,6 % na 250,6 milionu liber. To vytvořilo pro akcionáře schodek 111,4 milionu liber. Tím společnost porušila bankovní dohody týkající se jejích provozních úvěrů.

V průběhu roku 2012 si totiž Lotus zajistil bankovní půjčku ve výši 270 milionů liber a jednou z klíčových podmínek bylo, že udrží pozitivní výsledek hospodaření. Porušení této podmínky přimělo vedení společnosti Proton jednat s bankéři a přimět věřitele, aby se vzdal této podmínky do 31. března 2014.

Proton má v plánu refinancovat dluh Lotusu, aby urovnal jeho problémy, avšak zástupce jeho nejvyššího výkonného ředitele Lukman bin Ibrahim říká, že než se tak stane, „panuje značná nejistota, která může podnítit významné pochybnosti týkající se schopnosti skupiny a společnosti pokračovat v činnosti jako fungující firmy.“

Lukman bin Ibrahim dodal, že rok 2013 byl pro skupinu náročný: "Zatímco pokračovala ve svých plánech vývoje nových vzrušujících výrobků, výkonnost skupiny byla omezena pokračující oslabeným trhem, křehkou důvěrou spotřebitelů, větší konkurencí a tlaky na zvýšení nákladů, což vedlo ke zvýšení provozních nákladů.“

I přes obtížnou finanční situaci automobilka investuje do budoucnosti. Vloni vydala na výzkum a vývoj 96,2 milionu liber, což samo o sobě bylo víc, než jaké byly její veškeré příjmy. Tyto investice nicméně měly příznivý dopad. Vládní fond pro podporu regionu RGF totiž Lotusu na další vývoj nových produktů Lotusu a výchovu jeho nových zaměstnanců přidělil dotaci ve výši 10,44 milionu liber na základě příslibu, že v Norfolku vytvoří nových 300 pracovních míst. RGF je fondem podporujícím projekty soukromých firem, který svými investicemi pomáhá ekonomickému růstu. Od roku 2011 už RGF vynaložil 2,6 miliardy liber na 400 podobných projektů.

„Lotus Cars se soustředí na maximální prodej svých současných nabízených modelů Evora, Exige a Elise, které doplní budoucí varianty,“ říká bin Ibrahim s tím, že „podstatné investice potřebné k dokončení nových strategií budou mít z krátkodobého hlediska dopad na finanční postavení skupiny, ale jakmile bude transformace dokončena, skupina bude mít po provozní i finanční stránce mnohem silnější základ.“

Čas ukáže, zda se tak stane. Co se ale určitě nestane je naplnění velkorysých plánů z nedávné doby nastíněných vyhozeným ředitelem Danym Baharem. Právě Bahar týmu formule 1, který nyní nese jméno Lotus, nasliboval kde co.