name | autoweek.cz

Podíl vznětových motorů nejnižší od roku 2009

Podíl vznětových motorů nejnižší od roku 2009

22.08.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost JATO Dynamics analyzovala typy pohonných jednotek u nových vozů prodávaných v Evropě. Odklon od vznětových motorů je zcela jednoznačný. V nejúspěšnějších segmentech je ale postavení turbodieselů jasně dominantní.
Během prvního pololetí poklesl podíl vznětových motorů u nově dodaných aut v Evropě o 4,3 % na 3,8 milionu kusů. S podílem 45,3 % to znamená nejnižší hodnotu od prvního pololetí roku 2009, kdy to bylo 44,4 %. V meziročním porovnání to bylo o 4,1 % méně než v prvním pololetí loňského roku.
 
Bylo to také o 9,2 % méně než v prvním pololetí roku 2011, kdy podíl vznětových motorů dosáhl historického vrcholu 54,5 %. I když se současný pokles podílu turbodieselů obvykle spojuje s důsledky aféry Dieselgate, která vypukla v září 2015, ve skutečnosti se tak děje už od roku 2012. Vznětové motory od té doby ztratily svou přednost v nižší spotřebě, a tím i nižších provozních nákladech a také v emisích, což znamenalo, že skončily nejrůznější formy podpory jejich prodeje. Dotační politika států se přesměrovala na alternativní způsoby pohonu. Naopak začíná hrozit, že pro vznětové motory některá města zakáží vjezd.
 
V důsledku toho zájem o vznětové motory klesá, takže během prvního pololetí 2017 se poprvé od roku 2010 prodalo víc vozidel se zážehovými motory. Zájem kupujících o zážehové motory roste dokonce i mnohem rychleji, než poptávka po alternativních způsobech pohonu. Má na to vliv především přesun zájmu kupujících v nejrozšířenějších evropských segmentech, tedy kompaktních a malých autech, která představují takřka polovinu evropského trhu.
 
Jenže jediný segment evropského trhu, který vykazuje dlouhodobě významný růst, jsou SUV, a v tom vznětové motory jednoznačně dominují. Právě SUV přinášejí plných 58 % ze všech nových aut se vznětovými motory. Vzhledem k tomu je jisté, že vznětové motory v nejbližších letech budou v Evropě i nadále hrát významnou roli. Vznětové motory hrají dominantní roli i v reprezentativních segmentech a tím i u prémiových značek.
 
Pokles podílu vznětových motorů vykazují všechny automobilky s výjimkou Fiat Chrysler, Daimleru a Volva. Nejvíc turbodieselů v Evropě prodává koncern Volkswagen - pochází jich od něj okolo 25 %, a to navzdory poklesu o 6,4 %. Mezi 20 nejprodávanějšími modely největší podíl turbodieselů vykazují Volkswagen Tiguan (73 %), Škoda Octavia (66 %), Nissan Qashqai a Mercedes třídy C (oba 59 %). Naopak nejmenší Toyota Yaris (4 %), Fiat 500 (5 %) a Opel Corsa (7 %). Mezi Top 20 se jen tři modely prodávají i s alternativním způsobem pohonu (Toyota Yaris se 45 % hybridů, Mercedes třídy C s 5 % a Volkswagen Golf se 3 %).
 
Zájem o alternativní pohony je sice stále velmi malý, nicméně jednoznačně roste, a to především díky dotačním programům. Během 10 let se jejich podíl zvýšil z 0,4 % na 4,2 %, přičemž více než poloviční podíl na tomto růstu mají hybridní vozidla značky Toyota.