name | autoweek.cz

Podivný rok a nicneříkající statistiky

Podivný rok a nicneříkající statistiky

07.01.2023 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Meziroční pokles registrací nových motorových vozidel za loňský rok lze vysvětlit problémy v dodavatelských řetězcích, které postihly v podstatě všechny automobilky dodávající vozy na český trh. Pozoruhodný je trvalý růst emisí CO2 u nových osobních a užitkových automobilů.

Počet registrací nových vozidel vloni poklesl i v porovnání s velmi špatným „covidovým“ rokem 2021 v důsledku nedostatku vozidel na trhu. Poptávka významnou měrou převyšovala nabídku, takže se prodlužovaly dodací lhůty daleko za únosnou míru. Jisté proto je, že by se prodalo mnohem víc nových vozidel. Pokles registrací postihl osobní automobily i lehká užitková vozidla a v poněkud menší míře i nákladní automobily, zvýšení počtu registrací vykazují jen autobusy a traktory. Kromě toho ve velké míře významnou měrou vzrostl prodej motocyklů na historicky rekordní výsledek!

 

Meziroční srovnání tak v podstatě vyjadřuje jen možnost jednotlivých dovozců zajistit pro české zákazníky alespoň nějaké z objednaných vozidel. V tomto ohledu na tom byly mezi osobními automobily nejhůř z velkoobjemových značky Mitsubishi (-69,3 %), Nissan (-52,7 %) a Seat (-40,5 %, zde ovšem mj i kvůli přesunu zákazníků ke značce Cupra). Naopak se kromě úplných nováčků na trhu, jako je MG, dařilo poměrně novým značkám Cupra (+250,2 %, v součtu se sourozeneckou značkou Seat ale to je -17 %) a Ssangyong (+129,9 %), z těch tradičních byly úspěšné DS (+74,3 %), Lexus (+60,2 %) a Dacia (+34,9 %).

 

Elektromobily stále mimo hru

V celoroční bilanci registrací osobních vozidel výrazně vzrostl podíl soukromých kupujících na 26,63 %, ovšem ten v prosinci propadl pouze na 24,8 %. Po stránce pohonných hmot je zajímavý mírný nárůst podílu nafty na 24,7 %. Prodej elektromobilů se sice meziročně zvýšil, nicméně celkově představuje stále zanedbatelný podíl 2,0 %. Poklesl i podíl vozidel s plug-in hybridním pohonem na 1,8 %, zatímco vzrostl prodej hybridů na 12,8 %. Obchodně zajímavým se vzhledem k ceně benzinu a nafty stále víc stává kombinovaný pohon umožňující jízdu na LPG, jehož podíl mezi novými vozy především díky značce Dacia s 2,1 % převýšil registrace elektromobilů. Naopak výrazně klesá prodej osobních vozidel na zemní plyn (CNG). Snaha Toyoty (dodala už 10 vozů Mirai) a Hyundaie (vloni dodala pět vozů Nexo) nabízet vozy s elektrickým pohonem pomocí palivových článků naráží na stále nesplněné sliby o otevření veřejné plnicí stanice na vodík.

 

Celkový průměr emisí CO2 u nových osobních vozů dosáhl 138 g/km, což znamená mírné zvýšení ze 136 g/km v roce 2021. Přitom v roce 2016 to bylo jen 124 g/km a od té doby se, v protikladu s cíli EU, tato hodnota každoročně zvyšuje.

 

Velký pokles byl zaznamenán i v dovozu ojetých osobních automobilů, takže v celkovém počtu nových registrací představovaly jen 45,6 % proti 47,3 % v předchozím roce, nicméně ty stále hrají významnou roli ve složení vozového parku, protože bylo dovezeno 23,7 % vozidel starších 15 let.

 

Velký pokles registrací užitkových vozidel a růst u autobusů

Ještě větší propad registrací nových vozidel byl zaznamenán u dodávek. Zde byl způsoben nejen nedostatkem nových vozů, ale i skutečností, že ve srovnávacím roce 2021 byly jejich registrace významně vzrostly po covidovém propadu roku 2020. Důsledkem je i nezanedbatelný růst dovozu ojetých lehkých užitkových vozidel ze zahraničí.

 

U lehkých užitkových vozidel navzdory rozšiřující se nabídce poklesl prodej vozů s elektrickým pohonem o 38 vozů na pouhých 134, tedy podíl 0,8 %, protože reálně jich nebylo u prodejců dostatek. Jejich provozovatelé navíc čekají na odbourání legislativní překážky, protože mnoho z těchto vozidel s ohledem na vysokou hmotnost akumulátoru překračuje hranici 3,5 t. Přitom v rámci EU je možné upravit legislativu tak, aby i pro tato vozidla platil řidičský průkaz B, což také řada zemí už umožňuje.

 

U nových LUV je průměrná hodnota emisí CO2 224 g/km proti 175 g/km v roce 2018.

 

Registrace nových nákladních automobilů meziročně poklesly jen málo, nicméně stále zůstávají daleko za rekordními výsledky z let 2018 a 2019 a dopravci se stále potýkají s dlouhými dodacími lhůtami. Relativně úspěšný rok měli jen dodavatelé autobusů s celoročně dobrými prodejními výsledky zejména v segmentu linkových autobusů.

 

Je i není důvod k optimismu

Podle prognózy PwC se na českém automobilovém trhu v roce 2023 plně projeví důsledky poklesu ekonomiky, zatímco bude postupně doznívat krize s nedostatkem komponent a výroba se bude zvyšovat na předkrizovou úroveň. Předpokládaná recese se promítne především do prodeje nových aut domácnostem, což se ostatně začalo projevovat už koncem loňského roku.

 

Index růstu cen průmyslových výrobců sice pozvolna klesá, nicméně stále je hodně vysoký. To se promítá i do růstu cen nových aut. Proto se dá očekávat pokles poptávky. Stále se ale budou dodávat vozy objednané v roce 2022. Budou se zvyšovat dodávky od výrobců, takže se bude rychleji uspokojovat poptávka. Podle prognózy PwC tedy lze celkově očekávat, že bude pro letošní rok úspěchem opakování loňských prodejních výsledků.

 

Jak nám na tiskové konferenci Svazu dovozců SDA potvrdili představitelé některých značek, už v loňském roce se začal projevovat pokles nových objednávek. Generální ředitel zastoupení značky Hyundai na českém trhu Martin Saitz uvedl, že pokles objednávek ve druhé polovině loňského roku nebyl dramatický, dosáhl asi 10 až 20 %, přičemž se týkal především soukromých kupujících.

 

Jan Hurt, jednatel společnosti Porsche Česká republika, potvrdil, že prodejní výsledky v prvním pololetí byly velmi dobré, ovšem ve druhém pololetí už byla situace horší. Přesto celoroční výsledky lze hodnotit jako dobré.

 

Šéf Toyoty Czech Martin Peleška připomenul, že Toyota dosáhla rekordní výsledek. Připustil ale, že rok 2021 byl z hlediska objednávek lepší než rok 2022 a od září resp. října lze pozorovat pokles nových objednávek o 20 až 25 %.

 

Svaz dovozců očekává, že se v letošním roce bude postupně zlepšovat situace v dodávkách vozidel a bude se rozšiřovat nabídka vozidel s alternativním pohonem. V této oblasti SDA očekává větší podporu tzv. „čisté mobility“ ze strany státu. Negativní vliv na trh nových vozidel bude mít ekonomická situace. Přitom bude pokračovat tlak na zvyšování cen v důsledku zavádění nových technologií a v souvislosti s novými legislativními požadavky.

 

S postupným vyjasňováním emisního předpisu Euro 7 ale bude stále víc motoristům docházet, že se rychle blíží okamžik, kdy si budou moci koupit své poslední auto se spalovacím motorem, přičemž nabídka na trhu se bude rychle zmenšovat s pokračující snahou automobilek prosazovat prodej elektromobilů.