name | autoweek.cz

Podle Tavarese Stellantis čelí možnému rozpadu

Podle Tavarese Stellantis čelí možnému rozpadu

26.10.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bývalý generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares varuje před možným rozpadem skupiny a převzetím její evropské části Číňany.

Carlos Tavares (67) byl generálním ředitelem společnosti Stellantis od ledna 2021 do prosince 2024. Deset měsíců po svém odvolání říká, že společnost čelí možnému rozpadu. Ve své nové knize uvádí, že francouzské, italské a americké operace skupiny by se budou muset rozdělit, pokud výrobce vozů Jeep a Fiat neodolá tlaku různých zainteresovaných stran ve svých domovských centrálách.

 

„Obávám se, že se ve společnosti Stellantis naruší třístranná rovnováha mezi Itálií, Francií a USA,“ uvedl Tavares. Přežití skupiny jako samostatné společnosti bude záviset na tom, zda bude vedení věnovat pozornost každodenní jednotě vzhledem k riziku, že bude tažena různými směry.

 

Společnost Stellantis vznikla v roce 2021 fúzí italského Fiatu Chrysler a francouzské skupiny PSA. Jeho sestava 14 značek se ukazuje jako příliš složitá pro orientaci, protože poptávka po automobilech stagnuje.

 

Tavares odstoupil v prosinci po velkých ztrátách tržního podílu v USA a Evropě, které vedly k propadu zisku. Pod jeho vedením Stellantis přesunul výrobu a inženýrské operace do zemí s nižšími náklady, což vyvolalo odpor odborů a rozzlobilo italskou vládu. Tavaresovo neustálé propouštění a požadavek na práci z domova také vedly k odchodům vedoucích pracovníků, z nichž někteří odešli do čínské společnosti BYD. Jeho soustředěné zaměření na snižování nákladů vedlo k chybným krokům v oblasti kvality, cen a modelové nabídky.

 

Nový generální ředitel společnosti Stellantis Antonio Filosa, který se ujal vedení v červnu po měsících hledání, se snaží skupinu stabilizovat, ale také se potýká s dopady cel prezidenta Donalda Trumpa. V USA republikánský senátor Bernie Moreno už vloni naléhal na společnost Stellantis, aby se zbavila značek Jeep, Ram, Dodge a Chrysler s tím, že tyto značky patří zpět do amerického vlastnictví.

 

Filosa, kterého Tavares popsal jako „logickou a racionální“ volbu pro svého nástupce, již zrušil některé evropské investice a zavázal se investovat 13 miliard dolarů v USA, historicky nejziskovějším trhu skupiny. Tyto kroky vyvolaly obavy mezi odbory ve Francii a Itálii. Jmenování nového generálního ředitele do vedení vzešlo především z řad bývalého Fiatu Chrysler, kde mnozí mají zkušenosti z Latinské Ameriky, kde Filosa léta pracoval. „Nejsem si jistý, zda budou po mém odchodu francouzské zájmy, které jsem vždy měl na srdci – ať už tomu věříte nebo ne – stejně dobře chráněny,“ uvedl Tavares ve své knize.

 

Společnost Stellantis tento měsíc dočasně uzavřela několik závodů v Evropě. Ty nyní pracují v omezeném režimu. Filosa italským odborům řekl, že než se místní výroba obnoví, budou zapotřebí flexibilnější pravidla Evropské unie pro snižování emisí.

 

Tavares říká, že v budoucnu je možné rozdělení evropských a severoamerických operací skupiny. „Jedním z možných scénářů, a existuje mnoho dalších, by mohl být čínský výrobce, který jednoho dne učiní nabídku na evropskou část, přičemž Američané převezmou zpět severoamerické operace. To jim umožní přeorientovat se na vlastní trh, jak to posledních 10 let dělá General Motors,“ uvedl Tavares.

 

Foto: Newspressspain