name | autoweek.cz

Podle Toyoty nejsou BEV jedinou alternativou

Podle Toyoty nejsou BEV jedinou alternativou

19.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představitelé Toyoty uvádějí, že v současné době není dostatek zdrojů na to, aby se elektromobily staly jedinou možností ekologičtějších automobilů. Uvádí to zpráva agentury Reuters.

Nedostatek zdrojů znamená, že elektromobily s akumulátory (BEV) nemohou být jedinou odpovědí automobilového sektoru na změnu klimatu. Uvedl to vedoucí vědecký pracovník společnosti Toyota Motor a varoval, že zaměření na elektromobily by mohlo vést některé řidiče k tomu, aby si ponechali znečišťující vozidla.

 

Někteří investoři a ekologické skupiny dlouhodobě kritizují Toyotu za pomalé zavádění elektromobilů s akumulátory a tvrdí, že v souvislosti s rostoucí celosvětovou poptávkou zaostává za společností Tesla a dalšími. Největší světová automobilka podle objemu prodeje oponuje, že BEV jsou jen jednou z možností a že hybridy, jako je její průkopnický Prius, jsou pro některé trhy a řidiče realističtější volbou.

 

Gill Pratt, výkonný ředitel Toyota Research Institute, řekl v Hirošimě v předvečer zahájení summitu lídrů skupiny zemí G7, že BEV mohou pozitivně ovlivnit snižování klimatických změn v zemích, jako je Norsko, které má rozsáhlou infrastrukturu pro obnovitelné zdroje. Dodal, že v jiných částech světa, kde se k výrobě energie stále používá uhlí, jsou z hlediska emisí CO2 lepší hybridy. „Materiálů pro akumulátory a nabíjecí infrastrukturu z obnovitelných zdrojů bude nakonec dostatek, ale bude trvat desítky let, než se rozšíří doly na suroviny pro akumulátory, výroba energie z obnovitelných zdrojů, přenosové sítě a zařízení pro sezónní skladování energie,“ řekl Pratt.

 

Agentura Reuters loni informovala o tom, že bývalý šéf Toyoty Akio Toyoda lobboval u japonské vlády, aby dala jasně najevo, že podporuje hybridní vozidla stejně jako BEV, jinak riskuje ztrátu podpory automobilového průmyslu. „Elektromobily s akumulátory jsou jednou z velmi důležitých možností jak dosáhnout uhlíkovou neutralitu, a vodík jí je také,“ řekl nyní v Hirošimě Toyoda, který je v současnosti předsedou představenstva Toyoty.

 

Toyota, která chce do roku 2026 prodat 1,5 milionu elektromobilů s akumulátory a představit 10 nových plně elektricky poháněných modelů, opakovaně argumentuje, že dosažení uhlíkové neutrality bude znamenat používání hybridních vozidel a vozidel s palivovými články.