name | autoweek.cz

Podle výrobců automobilů jde o krok správným směrem

Podle výrobců automobilů jde o krok správným směrem

21.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Asociace evropských výrobců automobilů ACEA vítá hlasování Evropského parlamentu o zavedení infrastruktury nabíjení pro elektromobily a doplňování vodíku v celé EU.

Evropský parlament přijal požadavky na nabíjecí infrastrukturu potřebnou pro pohon automobilů, dodávek, nákladních vozidel a autobusů - od roku 2026 by na nejdůležitějších silnicích v EU měla být každých 60 km nabíjecí stanice pro osobní, užitková a nákladní auta a autobusy. Čerpací stanice na vodík by měly být do roku 2028 každých 100 km.

 

„Jsme rádi, že poslanci Evropského parlamentu vložili do tohoto nařízení větší ambice a zvýšili národní cíle pro dobíjecí stanice i vodíkové čerpací stanice ve srovnání s návrhem Komise. Koneckonců, infrastruktura je vedle cenově dostupných vozidel s nulovými emisemi nezbytnou součástí rovnice dekarbonizace dopravy. Avšak i s těmito posílenými cíli bude AFIR poskytovat pouze minimální síť infrastruktury, která bude muset být doplněna iniciativami soukromého sektoru,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

 

Poslanci také hlasovali pro další vylepšení AFIR, jako je zvýšení požadovaného výkonu pro nabíječky pro lehká a těžká vozidla, rychlejší zavádění vodíkových čerpacích stanic a větší transparentnost a pohodlí pro spotřebitele – to vše jsou automobilový průmysl vítán jako kroky správným směrem.

 

„Pokud jde o cíle pro emise CO2 z automobilů a dodávek, politici nastavili laťku automobilovému průmyslu velmi vysoko. Nyní je klíčové, aby AFIR odpovídal této úrovni ambicí,“ dodala De Vriesová.

 

ACEA kritizuje, že nejenže většina zemí EU má nedostatečný počet nabíjecích míst pro elektromobily, ale naprostá většina těchto nabíjecích míst se nenabíjí dostatečně rychle. ACEA upozorňuje, že v 17 zemích je méně než pět dobíjecích míst na 100 km silnic. Podle ACEA je velký rozdíl mezi zeměmi. Například v Nizozemsku připadá jedna nabíjecí stanice na 1,5 km silnic, zatímco v Polsku, které je osmkrát tak velké, pouze jedna nabíjecí stanice na 150 km. V ČR vychází jedna na 62 km.

 

Velkým problémem na celém kontinentu je také rychlost nabíjení, přičemž nabíječky s výkonem větším než 22 kW představují pouze zlomek celkové kapacity - podle ACEA je to pouze každá sedmá z nabíjecích míst v EU.

 

„Pokud chceme přesvědčit občany v celé Evropě, aby v nadcházejícím desetiletí přešli na elektrickou mobilitu, mělo by být nabíjení těchto vozidel stejně snadné jako dnes natankovat benzin. Lidé by neměli ujet kilometry, aby našli nabíječku, ani by neměli čekat věčnost, aby své vozidlo nabili,“ říká Sigrid de Vriesová.

 

Také šéfka Svazu německého automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová rozhodnutí ocenila: „V nadcházejících jednáních by vláda měla v Bruselu alespoň podpořit tento návrh Parlamentu, aby se neohrozil rychlý náběh elektromobility. EU musí povinně stanovit rozsah opatření, pokud jednotlivé členské státy nesplní cíle rozšíření. Pro očekávaný náběh e-mobility je třeba předem zřídit dobíjecí stanice.“