name | autoweek.cz

Podvod s ojetými vozy v Číně

Podvod s ojetými vozy v Číně

24.06.2025 | Aktuality

Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Dnes: šedý trh s ojetými vozy v Číně, zda půjde Maserati do aukce a mírnější předpisy pro malá auta.

V roce 2019 Elon Musk předpověděl, že Tesla bude mít do roku 2020 „přes milion autonomních vozů.“ S pětiletým zpožděním a s nedostatkem 999 990 vozů Tesla o víkendu uvedla v texaském Austinu na trh tucet taxi bez řidiče. Vozy jezdí v omezeném geografickém prostoru, s bezpečnostními monitory na sedadle spolujezdce a vzdálenými „teleoperátory“.

 

Akcie Tesly po první hmatatelné dobré zprávě pro společnost za několik měsíců vyskočily. Ačkoli je experiment v Austinu malý, někteří investoři a analytici se domnívají, že by mohl ukázat, čeho výrobce elektromobilů dokáže se svou technologií a rozsahem výroby.

 

Ale jak zjistily další startupy autonomních vozidel, dostat technologii autonomních vozidel do hlavního vysílacího času může být nesmírně obtížné a drahé. Ještě před pár měsíci Musk předpověděl, že do konce příštího roku budou „miliony vozů Tesla jezdit plně autonomně.“ Ano, tohle už jsme slyšeli. Ale teď má Musk šanci to dokázat. (Pozn. autoweek.cz: Dva na video zachycené dopravních přestupky během prvních 48 hodin provozu jsou ale první výstrahou)

 

Čínská exportní hra ojetých vozů

Čínský automobilový průmysl už léta nafukuje čísla prodeje nových vozů prostřednictvím vládou podporovaného šedého trhu, který registruje nová auta přímo z výrobní linky a poté je vysílá do zahraničí jako ojetá vozidla s „nulovým počtem najetých kilometrů.“

 

Jak zjistili kolegové z Reuters v Číně, regionální vlády podporovaly vývoz a prodej falešných ojetých vozů, zatímco místní samosprávy tuto praxi přijaly, aby splnily ambiciózní cíle Pekingu v oblasti hospodářského růstu. Tento šedý trh vzkvétá, protože automobilky čelí silnému tlaku z dlouhodobé cenové války v Číně a potřebují Pekingu udělat radost.

 

Když z montážní linky vyjede nový vůz, vývozce si ho koupí buď přímo od výrobce, nebo od prodejce, zaregistruje ho s čínskou poznávací značkou a poté jej okamžitě označí jako použité pro přepravu do zahraničí. Automobilka zaeviduje vůz jako prodaný a vykazuje tržbu.

 

Jak ukazují vládní dokumenty, vládní podpora zahrnuje vytváření dodatečných vývozních licencí, zrychlené vyřizování žádostí o daňové úlevy, investice do vývozní infrastruktury a financování networkingových akcí na podporu této praxe.

 

Konzultant Čínské asociace prodejců automobilů uvedl, že přibližně 90 % ojetých osobních aut a užitkových vozidel, které země loni vyvezla, se odhaduje na „nulový počet najetých kilometrů.“

 

Pšššt, chcete koupit Maserati?

Budoucnost trápící se značky Maserati je velkou otázkou pro nového generálního ředitele společnosti Stellantis Antonia Filosu, který v pondělí převzal vedení čtvrté největší automobilky na světě.

 

Podle zprávy agentury Reuters společnost Stellantis zvažuje mimo jiné možný prodej luxusní divize, protože automobilka se snaží reorganizovat své rozsáhlé portfolio 14 značek. Diskuse o budoucnosti Maserati začaly ještě předtím, než Filosa nastoupil do své nové práce.

 

Společnost Stellantis si začátkem dubna najala konzultanta McKinsey, aby jí poradil ohledně dopadů cel amerického prezidenta Donalda Trumpa na Maserati a Alfa Romeo. Zdroje agentuře Reuters sdělily, že mezi možnostmi, které McKinsey pro Stellantis zvažuje, je i možný odprodej Maserati, své jediné luxusní značky.

 

Filosův první krok jako šéfa Stellantisu v pondělí spočíval v tom, že ponechal vrcholový management automobilky prakticky beze změn a zároveň si zachoval roli vedoucího severoamerických operací. Investoři nebyli nadšení a akcie Stellantisu klesly o více než 5 %.

 

Méně regulací EU pro malá auta?

Vzhledem k expanzi čínských automobilek v Evropě lobbují Stellantis a Renault za novou, méně regulovanou kategorii malých vozů s menším počtem bezpečnostních prvků, díky čemuž by se jejich výroba stala levnější.

 

Jak informuje agentura Reuters, chtějí oživit segment malých vozů, který evropští výrobci automobilů z velké části opustili, protože takové modely byly nerentabilní, což svádějí na předpisy EU. Lobbisté, kteří čelí tlaku Číňanů, tvrdí, že nemá smysl mít stejná pravidla pro malá městská auta jako pro velká vozidla, která jezdí po rušných dálnicích. Bezpečnostní experti, jako je Euro NCAP, tvrdí, že nezmění kritéria svých nárazových testů, pokud bude EU souhlasit se zmírněním předpisů, protože Číňané přicházejí s vozy, které splňují dnešní pravidla.

 

Pokud tedy Stellantis a Renault prosadí svou, je otázkou, zda spotřebitelé akceptují lokálně vyráběná malá auta, která mají nižší hodnocení bezpečnosti než jejich čínští konkurenti.

 

Investoři Nissanu vyjádřili nespokojenost

Akcionáři Nissanu na výroční valné hromadě vyjádřili frustraci ze špatných výsledků společnosti. Někteří požadovali větší odpovědnost managementu za prohlubující se krizi ve třetí největší japonské automobilce. Schůze byla první pro nového generálního ředitele Ivana Espinosu, který v dubnu nahradil Makotu Uchidu.

 

Espinosa představil plán velkých škrtů, včetně uzavření sedmi závodů a zrušení celkem 20 000 pracovních míst, což je zhruba 15 % pracovní síly Nissanu. Jeden akcionář obvinil představenstvo Nissanu, že se „snaží přenést svou odpovědnost na pracovníky v první linii tím, že propouštějí, zatímco si zachovávají své vlastní pozice.“ Další akcionář si stěžoval na rozhodnutí Nissanu snížit dividendu.

 

Navzdory svému hněvu akcionáři zamítli řadu návrhů, se kterými Nissan nesouhlasil, včetně návrhu aktivistů a akcionářů, který by donutil automobilku podniknout kroky proti kótované dceřiné společnosti Nissan Shatai.

 

Rychlá kola

Vedoucí představitelé odborového svazu United Auto Workers čelí obvinění z investiční chyby, která podle úředníků stála odbory přibližně 80 milionů dolarů v potenciálním zisku z jejich finančního portfolia.

 

Čínská společnost Geely a její mateřská společnost Geely Holding získají dohromady 26,4% podíl ve společném podniku ovládaném francouzským partnerem Renault, protože se snaží společně vyrábět a prodávat automobily v Brazílii.

 

Republikáni v americkém Senátu nemohou podle senátního zpravodaje donutit americkou Poštovní službu k vyřazení tisíců elektromobilů a nabíjecích zařízení v rámci návrhu masivního daňového a rozpočtového zákona.

 

Čínská společnost Xiaomi uspořádá oficiální uvedení svého nového elektrického SUV YU7, kde se očekává oznámení cen a zahájení přijímání objednávek.

 

Toyota od července zvýší ceny některých vozidel prodávaných ve Spojených státech v průměru o 270 dolarů, ale mluvčí popřel, že by toto rozhodnutí bylo ovlivněno Trumpovým 25% clem na dovoz automobilů.

 

Společnost Tesla byla zažalována pozůstalostmi tří lidí, kteří zahynuli v září loňského roku při nehodě jejich Modelu S z roku 2024 vybaveného autopilotem a funkcemi plně autonomního řízení na silnici Garden State Parkway v New Jersey.

 

Foto: Newspress USA, Okan Altan (AutoBest)