name | autoweek.cz

Podvod s označením

Podvod s označením

31.10.2022 | | Aktuality

Peter Schwerdtman se pro Auto-Medienportal zamyslel nad zákazem spalovacích motorů, který schválila Evropská unie.

Od roku 2035 by tedy měly být spalovací motory zakázány. Dohoda Evropské komise a Evropského parlamentu je považována za další krok k tomu, aby se kontinent stal do roku 2050 klimaticky neutrálním. Nyní si fundamentalisté na ministerstvech, v Evropské komisi a v různých lobbistických skupinách mohou v klidu sednout a užívat si. Zdá se, že jejich cíl, kterým je obrat v dopravě, je téměř splněn. Nebo jsme se všichni stali obětmi podvodného označování?

 

Součástí úspěchu EU vždy byla svévolná definice pojmu „bezemisní“. Například od roku 2035 by automobily neměly vypouštět ani gram oxidu uhličitého. Klima se však nestará o to, kde se CO2 vypouští. Klima nezná ekologické zóny ani hranice států. Jediným způsobem, jak bojovat proti globálnímu oteplování je celosvětově snížit emise CO2.

 

EU to v zásadě vidí také takto: „Klimatická neutralita znamená dosažení rovnováhy mezi emisemi uhlíku a jeho pohlcováním z atmosféry. Aby byly dosaženy nulové emise, musí být všechny emise skleníkových plynů na celém světě kompenzovány zachycováním uhlíku.“ Přesto se politici v EU drží své logiky „nulových emisí“ a rovnice „klimatická neutralita rovná se nulové emise“ je prostě podmanivě populisticky jednoduchá.

 

Moderní turbodiesely a elektromobily s akumulátory stále bojují o trofej za pohon s nižšími emisemi. V příštích letech však elektrický pohon své vedoucí postavení v žebříčku prozatím ztratí - mezi kupujícími automobilů kvůli rostoucím cenám elektřiny i mezi klimatickými aktivisty kvůli opětovnému náběhu uhelných elektráren. Falešné „nulové emise“ však nejsou jedinou pákou, jak spalovací motor připravit o budoucnost. K tomuto cíli přispívají také stále přísnější emisní předpisy. Dnes už je vzduch vycházející z výfuku čistší než vzduch nasávaný motorem.

 

Navzdory veškerému úsilí Bruselu je trh větší než Evropa. Všichni výrobci, kteří se zavázali k elektrickému pohonu, proto nadále pracují na spalovacím motoru - pro své hybridní systémy i pro zbytek světa. Pokud budete číst prohlášení výrobců mezi řádky, najdete stále více odkazů tohoto druhu: budeme vyrábět elektromobily pouze tehdy, pokud si to trh bude žádat. Velcí výrobci však nemohou žít pouze z trhů, které poptávají elektromobily. Ani dnes si nemohou být jisti, že jejich evropští klienti s tím budou v budoucnu souhlasit.

 

Proč by také měli? Koneckonců existují klimaticky neutrální paliva pro stávající spalovací motory. V místě provozu však nejsou bezemisní, protože vypouštějí oxid uhličitý, který si vzaly z přírody jako palivo. Naproti tomu tzv. bezemisní pohony poškozují klima svými emisemi při výrobě a recyklaci, ale také při provozu (klíčové slovo zde je: uhelné elektrárny), i když ne přímo v místě, kde se pohybují.

 

Dokud není elektřina vyráběna výhradně z obnovitelných zdrojů, není elektrický pohon bezemisní ani klimaticky neutrální. A spalovací motory by si zákaz nezasloužily ani v budoucnu, kdyby se pro ně mohla používat syntetická paliva klimaticky neutrální, která stejně budeme potřebovat pro lodní a leteckou dopravu. Takže opravdu nemá smysl diskutovat o motorech na elektřinu, naftu, benzin nebo spalující jiná paliva. Elektromobil jednoho dne bude šetrnější ke klimatu než je tomu dnes a spalovací motor bude klimaticky neutrální díky syntetickým palivům, biopalivům nebo vodíku. Společně tak mohou pomoci řešit problémy s emisemi v dopravě.

 

Zatímco Evropa nadále agresivně zakazuje klasické pohony, Čína se vzdala svého přísného závazku k e-mobilitě; Tamní politika a průmysl se nyní vrací k novým, čistým spalovacím motorům. A v Severní Americe se debata o vysokých elektrických kvótách, o které usiluje prezident Joe Biden, dostala až do volební kampaně.

 

Doufejme, že nás podvod s označením „bezemisní“ neokrade o úspěchy s rozumnými alternativami.