name | autoweek.cz

Pohled do budoucnosti Opelu

Pohled do budoucnosti Opelu

09.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Konceptem Experimental Opel ukazuje směřování designu jeho budoucích modelů. Nyní trojrozměrně řešení přídě Opel Vizor s novým řešením loga doprovázejí světelné efekty. Čtyřmístný elektricky poháněný kompaktní automobil v interiéru nabídne prostor jako Insignia.

Opel se po období absencí v září znovu objeví na veletrhu IAA Mobility. V Mnichově bude jedním z hlavních magnetů jeho studie Experimental. Ta přináší konkrétní pohled na podobu budoucích modelů značky. Designéři Opelu se při vytváření nového stylu designu neskrývaně inspirují u legendy značky ze 70. let, sportovního modelu Manta, jehož výroba skončila v roce 1988. Experimental není předobrazem nějakého konkrétního připravovaného modelu, ale vyjadřuje další vývoj filozofie designu Opel, která byla poprvé k vidění v GT X Experimental.

 

Elektricky poháněný koncept dlouhý 4,5 m se už viditelně blíží sériovému vozu. Vznikl na platformě Stellantis STLA a protože byl od počátku koncipován pro elektrický pohon s akumulátorem v podlaze a řízením Steer by wire, mohli v Rüsselsheimu výrazně prodloužit rozvor náprav a vytvořit pro kompaktní vůz velikosti Astry mimořádný vnitřní prostor s interiérem srovnatelným s modelem Insignia.

 

Pro delší dojezd je nutný nižší součinitel odporu vzduchu. Proto propracovaná aerodynamika zahrnuje dokonce i výsuvný difuzor, který vůz prodlužuje o 30 cm, a pohyblivé komponenty ve speciálně navržených třísegmentových kolech Ronal, omezující proudění vzduchu přes kola ve vyšší rychlosti. Vnější zpětná zrcátka jsou nahrazena kamerami.

 

Místo chromu sází Experimental na atraktivní světelný design, dokonce i na bocích, protože použití chromu nesvědčí životnímu prostředí a technika osvětlení je jednou ze silných stránek značky Opel. Koncept dostal také speciální pneumatiky z recyklované pryže vyvinuté ve spolupráci s firmou Goodyear.

 

Experimental vznikl na prostřední velikosti ze tří elektrických platforem, které koncern Stellantis vyvinul pro svou multiznačkovou rodinu. Střední architektura STLA je navržena ve dvou verzích s kapacitou akumulátoru až 98 kWh pro potenciální dojezd až 700 km. Z úsporných důvodů nicméně stále používá provozní systém s napětím 400 V.

 

V interiéru Opel pokračuje ve svém kurzu „digitální detoxikace“. Proto zde nejsou téměř žádné ovladače nebo tlačítka. Namísto konvenčních displejů jsou informace prezentovány pomocí rozšířených projekčních technologií s podporou umělé inteligence s hlasovým ovládáním. Přístrojový panel Pure Panel byl dále vylepšen na TechBridge, štíhlý „technologický můstek“ zobrazující potřebné informace. Doplňuje jej velkoformátový 3D head-up displej s technologií rozšířené reality ovládaný částečně průhlednou dotykovou ploškou Pure Pad před loketní opěrkou.

 

Opel už před časem odhalil reinterpretaci svého loga „Blitz“, které bude zdobit sériové modely od roku 2024. Opel slíbil elektrickou Mantu až na druhou polovinu dekády, nicméně mnohé prvky z konceptu by se spolu s novým řešením loga měly objevit už na novém Crosslandu, který se představí na jaře.