name | autoweek.cz

Pohon 4x4 u užitkových vozů Renault Master

Pohon 4x4 u užitkových vozů Renault Master

23.08.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Renault Pro+ jako značka lehkých užitkových vozidel rozšiřuje svou nabídku. U užitkových vozů řady Master nabízí ve spolupráci s německou firmou Oberaigner také zvýšení trakce ve verzi 4x4 určené pro intenzivní používání mimo asfaltové cesty a v mimořádně náročném terénu.
Skupina Renault si s globální značkou Renault Pro+ už 18 let udržuje vedoucí postavení na evropském trhu s užitkovými vozy a zaujímá i silné postavení také v Latinské Americe a Africe. V České republice má Renault Pro+ mezi 64 prodejními a servisními místy 15 Pro+ center, specializovaných pracovišť s výlučným zaměřením na užitkové vozy a jejich přestavby.
 
4x4 pro specialisty ve spolupráci s firmou Oberaigner
Od jara 2017 je Renault Master k dispozici také ve verzi 4x4. Přestavba se nabízí u verzí s pohonem zadních kol, a to furgonu nebo podvozku s kabinou a dvoukabinou. Přestavba se realizuje ve spolupráci s německou firmou Oberaigner Automotive specializující se na verze s pohonem 4x4. Firma Oberaigner dodává po celém světě přestavby vozů 4x4 pro pět různých značek (Mercedes-Benz, Renault, Opel/Vauxhall, Nissan a Volkswagen).
 
Renault Master 4x4 je navržen tak, aby vyhovoval potřebě vlastnit vůz poskytující co největší komfort a bezpečnost na silnici a zároveň i vůz, který si poradí s jízdou na silnicích s nízkou přilnavostí, kde řidič potřebuje maximální trakci. Proto je Renault Master 4x4 k vybaven dvěma provozními režimy: režimem silnice (4x2) a režimem pro poškozené silnice a off-road (4x4). Renault Master v režimu 4x4 zvládne strmé svahy, kluzký povrch, mokrá pole, blátivý povrch i poškozené silnice.
 
Renault Master 4x4 je určen pro odvětví stavebnictví, distributory energie, zemědělce, sanitní přepravu, hasiče, policii, armádu, pro obce, dodavatele vody, provozovatele větrných elektráren, služby údržby silnic, služby lesního hospodářství, uživatele karavanů atd.
 
Pro udržení stability a trakce v terénu a na silnicích s nízkou přilnavostí musí vůz vykazovat specifické chování. Brzdy se nesmějí používat pro regulování rychlosti, aby se zabránilo prokluzům a ztrátě stability. Pro zajištění stability vozu je vhodný pouze samotný brzdný účinek motoru. Pro snazší překonávání překážek a zvýšení jízdní stability vozu samotným brzdným účinkem motoru bude nutné dodat maximum točivého momentu. Kola musejí co nejvíce vzájemně komunikovat tak, aby otáčení jednoho způsobilo otáčení druhého. Jde o to, aby se vůz nezablokoval z důvodu prokluzování jednoho nebo více poháněných kol ztrácejících přilnavost.
 
Základní parametry vozu pro přestavbu na pohon 4x4:
- rozvor náprav 3682 mm nebo 4332 mm
- vznětový motor 96 kW (130 k), 107 kW (145 k) nebo 122 kW (165 k)
- přímo řazená šestirychlostní převodovka
- volba uzávěrky zadního diferenciálu
- celková hmotnost 3,5 t nebo 4,5 t
- jednomontáž nebo dvojmontáž zadních kol.
 
Popis přestavby
Přestavba se týká pěti skupin součástí, aby vyhovovala potřebám tohoto použití vozu. Na přední nápravě je umístěn most a na výstupu z převodovky je umístěna přídavná převodová skříň jakožto rozhraní mezi zadním mostem, předním mostem a převodovkou.
 
V režimu 4x2 se veškerý točivý moment na výstupu z převodovky přenese přídavnou převodovkou na zadní nápravu. V režimu 4x4 je 50 % točivého momentu přeneseno na přední kola a 50 % na zadní. Pokud jedno nebo dvě kola nápravy ztrácejí přilnavost, pak je jejich 50 % točivého momentu přeneseno na tu nápravu, jejíž kola lépe přiléhají k povrchu.
 
Redukční převodovku lze aktivovat při náročných podmínkách, čímž dojde ke zvýšení točivého momentu na výstupu o 40 %. Redukční převodovka sestává ze dvou převodových soukolí: jedno má převodový poměr 1:1 a druhé 1:1,42. Při deaktivované redukční převodovce je v záběru soukolí s převodovým poměrem 1:1, a to v režimu 4x2 nebo 4x4. Při aktivované redukční převodovce se přiřadí soukolí s převodovým poměrem 1:1,42 (v režimu 4x2 nebo 4x4).
 
Vyšší světlá výška vozu umožňuje překonávání překážek a snižuje riziko kontaktu a nárazu pod vozem. Zvýšení je vpředu o 65 mm, vzadu o 58 mm (jednomontáž kol) nebo 45 mm (dvojmontáž). Plechy pod motorem a na podvozku chrání skříň motoru a brzdové a palivové potrubí pod podlahou.

Pneumatiky Mud & Snow umožňují vozu jízdu v náročném terénu na povrchu s nižší přilnavostí než je na standardní silnici. Umožňují odstranit vodu, sníh a bláto, které ucpávají běhoun, a díky své struktuře přenášejí na povrch točivý moment motoru potřebný pro posun vozu vpřed.
 
Režimu 4x4 a redukční převodovka se ovládají přepínači na ovládací skříňce umístěné na dosah ruky na přístrojové desce nad rádiem. Pro přechod do režimu 4x4 nesmí rychlost vozu překračovat 25 km/h a natočení volantu nesmí být větší než 240°. Elektronické systémy ABS a ESC se deaktivují. Z důvodu tuhého spojení mezi přední a zadní nápravou se nesmí režim 4x4 používat na sjízdných cestách nebo v podmínkách vhodných pro jízdu v režimu 4x2. Deaktivování režimu 4x4 a přechod do režimu 4x2 se doporučuje při rychlosti nižší než 20 km/h, aby se rychle znovu aktivoval systém ESC. 
 
Pro přiřazení i deaktivaci krátkých převodových poměrů v redukční převodovce musí být vozidlo zastaveno a spojkový pedál musí být sešlápnutý.