name | autoweek.cz

Pokles prodeje aut v Německu se v září snížil na 1 %

Pokles prodeje aut v Německu se v září snížil na 1 %

02.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zářijové zpomalení poklesu v Německu spolu se zvýšením prodeje ve Francii o 3 % a o 29 % ve Španělsku budí naděje na pomalé oživování zdecimovaného západoevropského trhu s osobními automobily.

Prodej nových automobilů v Německu meziročně klesl v září o 1 % na 247 199 vozů. Uvedl to Federální úřad pro automobilovou dopravu KBA s tím, že tempo poklesu se na největším evropském automobilovém trhu pravděpodobně zpomaluje. V srpnu byl v Německu zaznamenán pokles o 5 % a za prvních devět měsíců prodej klesl o 6 % na 2,22 milionu vozů.

V Německu byly mezi značkami vyrábějícími ve velkém, kterým se zvýšil prodej, především Opel, Ford a Hyundai. Prodej Opelu se v září zvýšil o 8 %, zatímco objem prodeje Hyundaie vzrostl o 19 %. Prodej vedoucí značky na trhu Volkswagenu naopak poklesl o 2 %.

Celoroční prodej v Německu pravděpodobně klesne na 2,9 až 3 miliony vozů. V roce 2012 se v zemi prodalo 3,08 milionů vozů. Automobilová asociace očekává, že v následujících letech by se prodej měl opět zvýšit na hranici 3 milionů vozidel.

President německé asociace dovážených značek VDIK Volker Lange uvedl, že očekává další stabilizaci automobilového trhu v zemi díky větší důvěře zákazníků. "Současné předpovědi uvádějí zrychlující se ekonomiku s pokračující ochotou lidí utrácet. Vzhledem k tomu očekávám, že stabilizace bude ve čtvrtém čtvrtletí pokračovat," uvedl Lange ve svém prohlášení.

"Trh je stále velmi strnulý a bez velkorysých pobídek by byl náš život byl mnohem obtížnější. Situace by se však měla v průběhu zbytku roku poněkud zlepšit také proto, že loňská druhá polovina roku byla tak špatná," řekl Ernst-Robert Nouvertne, jenž vede prodejnu Volkswagenu poblíž Kolína nad Rýnem.

 

Francouzské registrace nových aut vzrostly o 3 %

Počet registrací osobních automobilů se v září ve Francii zvýšil na 142 211 vozidel. Uvedla to asociace automobilového průmyslu ve Francii CCFA. To budí naděje, že poptávka po nových autech na jednom z propadem postižených trhů Evropy se může konečně stabilizovat.
Celkový prodej za prvních devět měsíců roku klesl o 9 % na 1,43 milionu vozidel a CCFA setrvává na celoroční prognóze poklesu o 8 %.
Renault, Fiat a Mercedes-Benz se řadí mezi vítěze růstu prodeje automobilů ve Francii, zatímco PSA, Ford a GM si navzdory oživení nadále vedou velmi špatně. Renault Group vedla vzestup s 18 % nárůstu především v důsledku lepšího prodeje svého nového modelu Captur a úspěchu nízkonákladové značky Dacia. Prodej značky Renault vzrostl o 19 %, zatímco značky Dacia o 11 %.
Prodej Volkswagen Group včetně značek Audi, Seat a Škoda vzrostl o 2 %, zatímco Fiat Group včetně Alfy Romeo a Lancie vzrostl dokonce o 17 %.

Prodej vozů koncernu Daimler, tedy značek Mercedes-Benz a Smart, prudce vzrostl o 39 %. To se ale dalo očekávat. Ve Francii totiž byl zakázán prodej vozů tříd A, B, CLA a SL vyrobených od června kvůli odmítnutí Mercedesu přestat používat v klimatizacích těchto vozů chladivo R134a zakázané od začátku roku u nových modelů v souladu se směrnicí EU. Jenže na konci srpna nejvyšší správní soud ve Francii zákaz zrušil, což pozdvihlo prodej uvedených modelů značky Mercedes-Benz.
Prodej vozů BMW včetně Mini vzrostl o 8 %, zatímco objem prodeje konkurenta v segmentu prémiových vozů Audi klesl o 6 %.

Ford a PSA Peugeot-Citroen patří k velkoobjemově vyrábějícím, které se dařilo špatně s poklesem o 8 resp. 7 %. General Motors vykazuje pokles o 6 %, když se nárůstem prodeje Chevrolet o 9 % nedaří kompenzovat pokles Opelu o 9 %.
 

Prodej aut ve Španělsku vzrostl o 29 %
Španělská asociace výrobců automobilů Anfac uvedla, že v září prodej nových automobilů v zemi vzrostl o 29 % na 45 175 vozů díky realizaci programu vládních dotací.
"Situace na trhu během uplynulého měsíce by ale neměla být brána jako důvod k oslavě. Může být ale vnímána jako znamení, že začínáme trochu nadechovat," uvedl president sdružení prodejců aut Ganvam Juan Antonio Sanchez Torres.
Anfac připomíná, že vloni v srpnu totiž prodej aut ve Španělsku prudce klesl o 18 % kvůli očekávanému zvýšení DPH o 3 % a kvůli kalendářnímu vlivu.

 

Očekávané zvýšení DPH snížilo pokles prodeje v Itálii na 3 %
Zářijový prodej aut v Itálii klesl jen o 3 %, ale prodejci uvedli, že poptávka byla v září uměle zvýšena, neboť zákazníci kupovali nová vozidla, aby se vyhnuli zvýšení DPH o 3 % na 22 %, které přijde od října.

Podle informací Ministerstva dopravy prodej nových automobilů v Itálii v září poklesl na

106 363 vozidel. Podle agentury Reuters podíl Fiatu v září klesl na 27,48 % ve srovnání s 29,6 % zaznamenanými v srpnu.
President Sdružení automobilového průmyslu v Itálii Roberto Vavassori odhaduje poklesl trhu na konci roku o 7-9 %.
 

Evropa věří ve stabilizaci

Zářijový prodej už je dobrým barometrem zásadních trendů v Evropě, neboť srpnové výsledky se neberou za určující, neboť mnoho zákazníků ještě bylo na dovolené. V automobilovém průmyslu panuje shoda, že v příštím roce dojde k letargickému a nerovnoměrnému návratu k růstu vzhledem k přesunu levných úvěrů do soukromého sektoru, byť v mnoha částech jižní Evropy zůstává omezený.

Většina nových zákazníků v Evropě financuje svůj nákup prostřednictvím úvěrů nebo pronájmu, takže poptávka je ovlivněna dostupností a podmínkami úvěrů. Relativně levné úvěry jsou důvodem toho, že v posledních měsících v rozporu s trendem ve zbytku Evropy rostl prodej aut ve Velké Británii. Zářijové výsledky z Británie ale zatím nejsou k dispozici.

Jonathon Poskitt, zabývající se průzkumem trhu u LMC Automotive, uvedl, že zářijové výsledky byly smíšené: "Francie je poměrně pozitivní a poptávka se pohybuje správným směrem, ale nebyl bych příliš nadšený ze Španělska, neboť jim pomohly loňské katastrofální výsledky v září s nízkým prodejem po zvýšení daně z přidané hodnoty."