name | autoweek.cz

Pokles prodeje aut ve Francii (aktualizováno)

Pokles prodeje aut ve Francii (aktualizováno)

06.01.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Francouzský trh s novými auty v prosinci klesl o 6,8 %, což bylo víc, než se předpokládalo. V Itálii ale zaznamenali meziroční nárůst. Víc aut bylo registrováno i v Německu. Díky státní podpoře roste prodej aut ve Španělsku.

Německý trh s novými automobily v prosinci podle asociace VDA vzrostl na 229 700 nově registrovaných vozů, tedy o 7 % v porovnání s rokem 2013. Podle agentury Reuters se o zvýšení prodeje zasloužil jeden pracovní den navíc v porovnání s předchozím rokem.

 

Celkem bylo v Německu za rok 2014 nově registrováno 3,04 milionu vozů, což znamená zvýšení o 3 % v porovnání s rokem 2013, kdy bylo dodáno 2,95 nových aut. Je to první meziroční růst zaznamenaný po dvou letech trvalého poklesu trhu.

 

Podle presidenta VDA Matthiase Wissmanna je celoroční výsledek lepší, než se očekávalo, nicméně není důvodem k radosti, především k trvalému poklesu prodeje soukromým zákazníkům - ze 37,9 % v roce 2013 na loňských 36,3 %.

 

Známý odborník na automobilové trhy prof. Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR university v Duisburg-Essenu ale upozorňuje na závažný problém německého trhu. Podle Dudenhöffera je téměř třetina oficiálně prodaných automobilů prodejci registrována pouze na 24 hodin (v listopadu to bylo 32,3 %, v prosinci velmi pravděpodobně ještě víc) a posléze nabízena jako ojetá s cenou více než o 30 % nižší než je ceníková hodnota. Přitom u 30 nejprodávanějších modelů na německém trhu se poskytují slevy v průměru 18 % proti ceníkovým cenám.

 

Německému autoprůmyslu se ale celkově dařilo, protože za celý rok bylo v zemi vyrobeno 5,62 milionu aut, tedy o více než 3 % víc než v roce 2013. Rovněž export s výsledkem 4,3 milionu vozů vzrostl, a to o 2 %.

 

Přesné výsledky registrací v Německu s rozpisem na jednotlivé značky zveřejní KBA až ve středu 7. ledna.

 

Ve Francii se podle asociace CCFA v prosinci 2014 prodalo 163 382 nových aut, což bylo o 6,8 % méně než před rokem. To je mnohem větší pokles, než se původně předpokládalo. Prosincový propad přišel po poklesu o 2,3 % v listopadu a o 3,8 % v říjnu. Francouzský trh je pod vlivem rostoucí nezaměstnanosti a nejistotou nad vládní ekonomickou politikou v poklesu a nic na tom nemění ani skutečnost, že poprvé od roku 2009 byl v celoroční bilanci zaznamenán nárůst o 0,3 % na 1 795 913 nově registrovaných aut. Situace ve Francii dokládá, jak velmi křehká je ekonomická situace v Evropě, takže se stále nedá moc mluvit o skutečném oživení. Podle mluvčího CCFA bude prodej nových aut ve Francii i v roce 2015 stagnovat.

 

Francouzskému trhu nadále kralují domácí automobilky s podílem 55 %. Jejich modely také obsadily kompletní první desítku nejprodávanějších aut v čele s Renaultem Clio před Peugeotem 208 a Renaultem Captur. Až na 11. místě je Volkswagen Polo jako nejúspěšnější dovážený vůz.

Francie 2014

ks

2014/2013 %

PSA Peugeot Citroën

536 146

1,6

Peugeot

305 015

5,3

Citroën

199 385

2,4

DS

31 746

-27,2

Groupe Renault

456 425

6,8

Renault

353 906

4,8

Dacia

102 519

14,1

francouzské skupiny

993 793

3,9

ostatní

802 120

-3,8

Celkem

1 795 913

0,3

 

V Itálii, na čtvrtém největším evropském trhu, se v prosinci prodalo 91 518 aut, což bylo o 2 % víc než v prosinci 2013. I to ale ve skutečnosti není moc dobrý výsledek, protož celoroční růst byl o 4 % na 1,36 milionu nově registrovaných aut. Ten byl prvním zaznamenaným růstem po šesti letech. K normální úrovni trhu tedy i v Itálii mají hodně daleko.

 

Španělský trh pokračuje v raketovém růstu - v prosinci to bylo meziročně o 21 % na 73 440 nově registrovaných aut, což pomohlo k celoroční bilanci 855 308 prodaných nových aut. To tedy znamená meziroční nárůst o 18 % a nejlepší výsledek od roku 2010.

O už 16 měsíců trvající pravidelní růst ve Španělsku se samozřejmě starají opakovaně prodlužované státní dotace podporující koupi nových aut.