name | autoweek.cz

Pokles prodeje v Německu už postihl i Volkswagen

Pokles prodeje v Německu už postihl i Volkswagen

17.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prodej aut v Evropě v březnu klesl o 10 %. Velké ztráty zaznamenaly PSA/Peugeot-Citroen, Ford a Volkswagen. Významný pokles v Německu vrátil automobilový průmyslu na nejnižší objem dodávek za 20 let. Největší pokles je v zemích, jejichž ekonomika nevykazuje známky krize!

Nové registrace osobních automobilů v Evropě podle statistik ACEA klesly na 1,35 milionu vozů za poslední měsíc z úrovně 1,5 milionu vozů o rok dříve. Za první čtvrtletí klesly 9,7 % na 3,1 milionu vozů.

Celkový prodej nových aut v Evropě poklesly už 18. měsíc po sobě. Propad prodeje aut v Německu o 17 % v březnu byl nejstrmější z pěti největších evropských automobilových trhů, přičemž byl podstatně vyšší ve srovnání s poklesem o 11 % v únoru. Březnové zvýšení registrací o 5,9 % posunulo Velkou Británii před Německo na místo největšího evropského trhu.
"Automobilový boom v Německu skončil," řekl Hans-Peter Wodniok, analytik Fairesearch. "Lidé přestali kupovat auta, protože mnohem méně věří v budoucnosti, a to zejména po posledním rozhodnutí o Kypru."
"Západoevropský trh s osobními vozy byl natolik zasažen, že klesl na úroveň naposledy zaznamenanou v roce 1993, přičemž Německo se zdá být ve volném pádu," napsal ve zprávě pro klienty Max Warburton, analytik společnosti Sanford C. Bernstein. "Byť zisky z prodeje v Německu nejsou zdaleka tak vysoké jako v Číně, je to stále rozhodující zdroj příjmů pro německé automobilky, a proto je současný trend velmi znepokojující."

Registrace v západní Evropě, tedy bez zemí, které vstoupily do EU od poloviny roku 2004, v březnu klesly o 10 % na 1,28 milionu vozů. Za zaznamenání stojí výrazný pokles registrací ve vyspělých zemích, jejichž ekonomika navenek nejeví tak výrazné známky krize jako na jihu Evropy - v Nizozemsku registrace klesly o 31 %, ve Švédsku o 21,2 %, v Rakousku o 18 % a ve Finsku dokonce o 58 %!
Menší pokles prodeje než u velkoobjemových výrobců opět zaznamenaly prémiové značky - BMW o 4,7 % a Daimler o 1 %, přičemž značka Mercedes-Benz dokonce zaznamenala nárůst o 0,8 %.
Šéf Fiatu Sergio Marchionne k vývoji evropského trhu řekl: "Situace se zhoršuje ze dne na den. Poprvé nedohlédnu na dno. Pokles prodeje v Evropě by mohl být ještě horší, než odhady, které jsme měli v lednu jako základ pro stanovení cílů roku 2013."
Propad prodeje aut v Německu už dopadl i na Volkswagen Group, hlásící pokles o 9,3 %, přičemž vedoucí značka Volkswagen zaznamenala pokles o 15 %.

Prodej PSA, druhé největší automobilky regionu, v březnu klesl o 16 %  a také Ford v Evropě vykázal propad o 16 %. GM v Evropě zaznamenalo pokles o 13 %, což způsobil především dramatický propad prodeje značky Chevrolet o 28 %. Prodej vozů Opel a Vauxhall klesl jen o 10 %, což je úroveň odpovídající celkovému vývoji trhu.
Mezi asijskými výrobci automobilů se prodej propadl o 17 % u Toyota, u Nissanu a Hyundaie o 10 %. Naopak Kia zvýšila prodej o 4 %.
Renault zveřejnil pokles o 9,7 % , přičemž značka Renault klesla o 16 %, zatímco Dacia meziročně vzrostla o 20 %.
Skupina Fiat poklesla o 1,2 % kvůli poklesu značek Lancia, Chrysler a Alfa Romeo. Samotná značka Fiat vykázala nárůst prodeje o 7,7 % po zavedení modelu 500L. Nový model pomohl zpomalit pokles prodeje především v Itálii. Porovnání prodejních výsledků v Itálii ale je ovlivněno tím, že vloni v březnu tam došlo k významnému propadu prodeje aut vlivem stávky dopravců.