name | autoweek.cz

Polygon BMW bude v Sokolově

Polygon BMW bude v Sokolově

16.12.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Sokolově do roku 2022 vyroste na ploše 500 ha za 200 milionů eur areál pro testování a vývoj elektrifikace, digitalizace a autonomního řízení automobilky BMW. Nabídne pracovní příležitosti několika stovkám lidí.
Představitelé BMW Group, vlády České republiky a zástupci Karlovarského kraje v Praze oznámili zahájení výstavby nového zkušebního centra. Ve vývojovém centru v Sokolově bude BMW pracovat na vývoji a zdokonalování nových systémů v oblastech elektromobility, digitalizace, asistenčních systémů a především autonomního řízení. Základem polygonu bude 6 km dlouhá oválná dráha se třemi zatáčkami. Investice BMW Group pomůže k transformaci regionu od těžby hnědého uhlí k high-tech technickému vývoji. Velkým přínosem bude i předpokládaná spolupráce BMW s technickými vysokými školami u nás.
 
Součást dlouhodobé strategie BMW Group
BMW Group nové technologie zahrnuje do oblasti se zkratkou ACES: automatizace, konektivita, elektrifikace a služby, což jsou čtyři hlavní prvky její strategie Number One > Next. BMW pracuje na systémech vysoce automatizované jízdy od roku 2000. První zkušební vůz jel plně automaticky bez zásahu řidiče na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem již v roce 2011. Při vývoji systémů pro automatizovanou jízdu BMW Group má za partnery společnosti Intel, MobilEye, Delphi a Continental. Ve spolupráci s nimi na silnicích v Německu, Izraeli a USA už testuje vozy vybavené systémy pro automatizovanou jízdu.
 
Další připravovaným krokem bude plně autonomní jízda, která učiní dopravu mnohem bezpečnější, pohodlnější a hospodárnější. Od BMW řady 7 se tyto systémy dostanou do výrobního programu, nicméně už dnes jsou vozy BMW vybavovány částečně automatizovanými asistenčními systémy. V roce 2021 BMW hodlá uvést do sériové výroby první vysoce automatizovaný vůz iNEXT.
 
Proč právě Sokolov?
Dr. Herbert Grebenc , Senior Vice President Real Estate Management BMW AG nám odpověděl na tři zásadní otázky.
Proč BMW Group potřebuje nové zkušební centrum?
„Potřebujeme nové zkušební centrum v návaznosti na rozšiřování BMW Group v oblasti elektrifikace. Potřebujeme mít kapacity v důsledku zvyšující se potřeby technologií budoucnosti, jako je digitalizace a autonomní jízda. Naše stávající zkušební centra v jihofrancouzském Miramas, v Arjeplogu na severu Švédska a v Aschheimu nedaleko Mnichova již dosáhla svých kapacitních limitů.“
Co bude BMW Group v novém centru dělat?
„Jednou z oblastí, na niž se v Sokolově zaměříme, budou testy bezpečnosti asistenčních systémů, jako například před nárazy zezadu, situace s opakovaným brzděním nebo situace s nedáním přednosti v jízdě, což jsou scénáře, jež se na silnicích běžně dějí. Jinými slovy: předcházení nehodám.“
Proč BMW Group hodlá investovat právě v Sokolově a ne někde jinde?
„Spolupráce s vlastníkem pozemků, společností Sokolovská uhelná, a všemi politickými zástupci byla extrémně pozitivní a je založena na vzájemné důvěře. Byli jsme díky mimořádné kooperaci s politickými zástupci na úrovni státní správy i samosprávy schopni dokončit výběr lokace pro nové zkušební centrum v rekordně krátkém čase. Před finálním rozhodnutím o umístění v Sokolově jsme vybírali z celkem 82 potenciálních lokací. Dobrá dopravní dostupnost s naším hlavním vývojovým centrem FIZ v Mnichově i topografie terénu zajistily, že Sokolov je ideální lokací. BMW toto území koupilo od společnosti Sokolovská uhelná, což pomohlo tomu, že se celý projekt uskutečnil tak rychle. BMW Group nepřinese do tohoto regionu pouze pracovní místa, ale tato investice znamená také dlouhodobé partnerství.“
 
Dalším podobným projektům stojí v cestě legislativa
Nový ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner zhodnotil stav dalších podobných projektů, které se v České republice připravují: „V Sokolově už bylo ve spolupráci BMW Group, Sokolovské uhelné, CzechInvestu a orgánů regionu i vlády ČR vše připraveno do fáze, že mohla začít realizace celého projektu. Žádný z dalších uvažovaných projektů testovacích center pro automatizovanou a autonomní jízdu není ani zdaleka tak připraven. Zamýšlených projektů je několik, nicméně pro jejich realizaci je největším problémem vyřešení vlastnictví pozemků v souladu se současnou legislativou. To přináší velké prodloužení všech podobných staveb, protože se u nás zatím nepodařilo prosadit zákony o liniových stavbách.“
 
Šance pro Karlovarský kraj
Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová k tomu uvedla: „Pro Karlovarský kraj mají plány tak významného investora, jakým je německá automobilka BMW, naprosto zásadní význam. Náš region patří ke třem strukturálně postiženým krajům v republice. Chybí zde výzkum, vývoj a inovace, dokonce zde není ani žádný vysoká škola. Potýkáme se s chybějícími pracovními místy, navíc Sokolovsko projde v budoucnu postupným útlumem těžby a lidé budou hledat nové uplatnění. Občanům celého kraje se otevřou velmi atraktivní pracovní příležitosti. Záměr přichází v ten pravý čas a my vynaložíme veškeré úsilí, aby vedení Karlovarského kraje bylo pro společnost dobrým partnerem a oporou v uskutečnění všech plánů.“