name | autoweek.cz

Pomoc zákazníkům autobazarů

Pomoc zákazníkům autobazarů

10.08.2011 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Občanské sdružení Věci automobilové ve spolupráci se společností DEKRA Automobil zavádí hodnocení autobazarů.

Občanské sdružení \"Věci automobilové\" představilo výsledky průzkumu, který realizovalo ve spolupráci s agenturou STEM/MARK, na téma \"Stav obchodu s ojetými vozidly v ČR tak, jak jej vnímá česká veřejnost\". Součástí tiskové konference bylo i představení nezávislého hodnocení českých autobazarů, které Sdružení realizuje ve spolupráci se společností DEKRA Automobil.

Průzkum, prováděný na reprezentativním vzorku zákazníků, kteří v posledních třech letech koupili nebo prodali vůz prostřednictvím autobazaru, ukázal, že situace v některých českých autobazarech zdaleka neodpovídá požadavkům zákazníků na kvalitu poskytovaných služeb, záruk a vozidel samotných. Spektrum  nedostatků, zmíněných v průzkumu, je velice široké. Například 31 % respondentů zmínilo skryté vady, 20 % respondentů zmiňovalo odlišnou cenu vozu v nabídce, 29 % stočené kilometry, 20 % neochotný a arogantní personál atd.

Téměř 86 % respondentů dále uvedlo, že v České republice neexistuje organizace, která by se zabývala ochranou zákazníků autobazarů, a plných 96 % respondentů uvedlo, že by byli pro zavedení nezávislého hodnocení autobazarů.

\"Průzkum jednoznačně potvrdil, že v České republice neexistuje autorita typu asociace nebo občanského sdružení, která by aktivně přispívala ke kultivaci prostředí obchodu s ojetými vozidly\", řekl Pavel Foltýn, předseda Sdružení Věci automobilové a dodal: \"Naším cílem je toto změnit a pomoci tak zákazníkům autobazarů v rozhodování, kde a za jakých podmínek koupí, nebo prodají svůj vůz\".

Sdružení proto na svých internetových stránkách www.veciautomobilove.cz spustilo systém hodnocení autobazarů, které realizuje ve spolupráci se společností DEKRA Automobil. Poměrně složitá hodnotící metodika společnosti DEKRA zahrnuje nejen prověření webové prezentace autobazaru a kontrolní telefonát, ale také fyzickou návštěvu autobazaru v rámci tzv. Mystery shoppingu. Mimo rámec metodiky DEKRA Automobil se v celkovém hodnocení dále posuzuje 35 kategorií tak, jak by je mohl vnímat potencionální zákazník. Autobazar na základě tohoto hodnocení získává od jedné do pěti hvězdiček.

\"V tuto chvíli je na stránkách www.veciautomobilove.cz ohodnoceno přibližně 250 autobazarů, přičemž do konce roku 2011 se chceme dostat na číslo 500\", říká Pavel Foltýn a pokračuje: \"Zákazník si tak již nyní může udělat zevrubný přehled o autobazaru, kde chce koupit, případně prodat, svůj vůz\".

Sdružení Věci automobilové však svoje aktivity nezaměřuje pouze na hodnocení autobazarů. Kromě redakčních testů nových i ojetých vozidel, ekonomických informací z automobilové oblasti a názorů odborníků na různá motoristická témata chce Sdružení také nabídnout službu právních konzultací pro klienty, kteří se v souvislosti s nákupem nebo prodejem vozu v autobazaru dostali do problémové situace.

\"Občanům nabízíme možnost konzultovat konkrétní problematiku s právní kanceláří, která má s podobnými případy letité zkušenosti. Tato služba bude zavedena od října letošního roku\", říká Pavel Foltýn a dodává: \"Naše aktivity tím však nekončí. Od října budeme občanům nabízet zároveň možnost nechat si zkontrolovat konkrétní vůz soudním znalcem z oboru motorových vozidel. Tato služba bude sice zpoplatněna, přinese však kupujícímu jistotu bezproblémového nákupu\".

Občanské sdružení Věci automobilové chce zároveň touto cestou oslovit všechny potencionální partnery ke vzájemné spolupráci, jejímž cílem je vytvoření platformy aktivně přispívající ke kultivaci obchodu s ojetými vozy v České republice.