name | autoweek.cz

Pontiac - zabili náčelníka

Pontiac - zabili náčelníka

02.01.2010 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Vedení General Motors rozhodlo zlikvidovat značku Pontiac. Její zánik po 83 letech existence je současně koncem toho, čím vlastně GM chtělo být.

Pontiac patřil k nejslavnějším americkým automobilovým značkám chlubícím se slavnou historií. Přesto se od konce roku 2009 připojil do řady zahrnující mj. Oldsmobile, Plymouth, Studebaker, Packard či Duesenerg. Po vyrobení 41 milionů vozů jeho existence skončila.

 

Stejně jako další likvidované značky GM, tedy Hummer a Saturn, byl Pontiac uměle vytvořen. Na rozdíl od nich měl Pontiac dlouhou tradici a celou řadu příznivců. Saturn spatřil světlo světa jako odpověď na levné korejské vozy v roce 1990 a Hummer, vytvořený roku 2000, byl zaměřený jen na SUV, takže se v době orientace na hospodárnost stal přítěží.

 

Po likvidaci nejstarší americké automobilky Oldsmobile (založena 1897) v roce 2004 nyní vedení GM volilo mezi Buickem a Pontiakem. Pontiac od roku 1958 vykázal 42x lepší roční prodej než Buick, byl v posledních letech výkladní skříní designu GM a disponoval nabídkou nyní tolik žádaných malých aut. Jenže Buick byl značkou, na jejímž základě Billy Durant v roce 1908 vytvořil GM a později se stal základem marketingové strategie Alfreda Sloana. Podle té měli zákazníci GM postupně se zlepšující se ekonomickou situací postupně přecházet od nejlevnějšího Chevroletu přes Oldsmobile a Pontiac až k Buicku, zatímco Cadillac byl vyhrazen jen pro elitní zákazníky. Rozhodující ale zřejmě byla skutečnost, že Buick je úspěšným reprezentantem GM v Číně, zatímco Pontiac je čistě severoamerickou záležitostí.

 

Pontiac byl vytvořen v roce 1926 s cílem zaplnit v nabídce GM prostor mezi lidovou značkou Chevrolet a technicky zaměřeným Oldsmobilem. Základem Pontiaku se stala malá automobilka Oakland Motor Car, kterou Billy Durant koupil pro GM už v roce 1909. Oakland nejprve od roku 1926 začal dodávat modely nazvané Pontiac podle města, v němž automobilka sídlila (a které bylo pojmenováno podle legendárního indiánského náčelníka). Brzy ale jméno Pontiac nahradilo značku Oakland.

 

Svou funkci solidní, ale ničím nepřekvapující značky, Pontiac plnil zprvu velmi dobře. Velkého úspěchu dosáhl ve 40. letech s modelovou řadou Torpedo s aerodynamickou karoserií upravenou z Cadillaku Sixty. Prvním novým poválečným modelem byl Chieftain, který od roku 1949 nahradil Torpedo. V polovině 50. let ale přišel pokles zájmu zákazníků. Už tehdy vedení GM řešilo otázka, zda vůbec Pontiac potřebuje. Bylo rozhodnuto, že ano.

 

Do čela firmy byli v roce 1956 vysláni tři ambiciózní manažeři - \"Bunkie\" Knudsen jako generální ředitel, Pete Estes jako šéfinženýr a John DeLorean v roli jeho asistenta. Prvním výsledkem jejich práce se staly modely, které se představily v roce 1959. Trojice vsadila na zlepšení jízdních vlastností a nový design. S novým modelem Bonneville, který se stal základem slavné řady \"Wide-Track\", začala nejslavnější éra v historii značky Pontiac. Ta vyslala Estese s DeLoreanem a posléze i Knudsena do nejvyšších pater ústředí GM.

 

Nejprodávanějším modelem značky se od roku 1961 stal nástupce Chieftainu Catalina, poprvé představený v roce 1959. Jedním z bláznivých nápadů techniků se stalo vytvoření hot-rodu - instalací motoru V8 6,4 l z velkého Bonneville namísto čtyřválce kompaktní modelové řady Tempest současně s vylepšením jeho podvozku. Výsledkem se stal vznik populárního modelu GTO.

 

Knudsen tehdy používal svérázný postup volby jmen pro nové modely - GTO bylo ukradeno od závodnímu Ferrari, špičková verze Tempestu byla nazvána podle největšího závodu světa Le Mans, ač v něm vůz Pontiac nikdy nestartoval, a střední modelová řada byla pojmenována Grand Prix.

 

Když Ford uspěl s kupé Mustang, ač se vlastně jednalo jen o překarosovaný obyčejný Falcon se jménem válečné stíhačky, přišlo GM v roce 1967 s odpovědí v podobě dvojčat Chevrolet Camaro/Pontiac Firebird.

 

Zlatá éra Pontiaku ale trvala pouhé dvě desetiletí. V roce 1962 se Pontiac z do té doby obvykle šesté pozice stal třetí nejprodávanější značkou v USA a zůstal jí až do roku 1971. V roce 1973 jeho prodej dosáhl vrcholu - 920 000 vozů a dalším skvělým rokem byl 1978 s 896 980 vozy. Pověst značky \"Budící vzrušení\" ale přetrvala, i když ne všechny modely tomu odpovídaly.

 

Ne vše se ale tehdy setkalo s úspěchem - například snahu o nahrazení obrovských motorů V8 OHV modernějším stejně výkonným ale mnohem hospodárnějším šestiválcem OHC kupující odmítli. Nové emisní limity přinutily Pontiac snížit kompresi u GTO, což pro tradicionalisty znamenalo konec této legendy. Definitivní ránu slavnému jménu dal modelový rok 1974, když nová generace vznikla na bázi nudného Chevy Nova.

 

Firebirdu se dařilo lépe mj. i díky účasti v televizním seriálu Knight Rider, kde hlavní roli počítačového vozidla KITT sehrála verze TransAm. Pod tímto označením se v letech 1969 až 2002 prodávaly špičkové varianty Firebirdu. Jenže v 80. letech bylo vedení Pontiaku tlačeno z ústředí GM směrem k menším sporťákům aby Firebird neubíral elitní kupující Chevroletu Corvette. Výsledkem bylo malé kupé Fiero se šestiválcem vzadu a plastovou karoserií. Ač se jednalo o technicky po všech stránkách velmi vyspělý automobil, pro ortodoxní příznivce chlapských sportovních aut přestal Pontiac existovat už v roce 1988. A ač Firebird byl v podstatě synonymem pro Pontiac, vedení GM nechalo toto jméno v roce 2002 nepochopitelně zmizet.

 

Do pekel Pontiac nasměrovalo i nešťastné používání kdysi slavných jmen Bonneville, Grand Prix pro nezajímavé modely nemající se slavnou tradicí nic společného. Na kritiku vedení GM zareagovalo dalším omylem - přechodem na nepřehledné označení písmenem a číslem.

 

Když koncem 80. let Chrysler udělal díru do světa uvedením minivanů, vedení GM namísto jejich okopírování vytvořilo podivné vozidlo Pontiac Trans Sport (též Chevy Lumina a Olds Silhouette), které se stalo terčem vtipů. Ani to nezabránilo tomu, aby se jako jediný Pontiac v historii dostal i do Evropy. Podobně o pár let později se jako reakce na rostoucí zájem o SUV objevila příšernost nazvaná Pontiac Aztec, která v podstatě zarazila Pontiaku poslední hřebík do rakve.

 

Pontiac zažil svá vrcholná léta v období zájmu o tradiční americké \"Muscle cars\". V době, kdy se trh orientuje na menší a především hospodárnější auta, se stal přežitkem. Vedení GM pro značku nedokázalo najít novou orientaci. Poslední desetiletí bylo jen obdobím bezradného tápání. Také snaha Boba Lutze vytvořit z Pontiaku s pomocí modelů G8 a Solstice americkou odpověď na BMW zcela pohořela. Neuspěl ani návrat slavného jména GTO pro upravený Holden Monaro. Ač se jednalo o technicky mnohem lepší auto než Ford Mustang, jeho marketing a především cena jej předem odsoudily k záhubě.

 

V roce 2008 Pontiac prodal jen 278 000 vozů. Nejprodávanějším modelem tak zůstal nezajímavý sedan Grand Am. Nicméně při úvahách o budoucnosti značky vedení GM nevzalo v potaz významný fakt, že Pontiac měl přes všechny marketingové omyly zdaleka nejnižší věkový průměr kupujících.