name | autoweek.cz

Poptávka po turbodieselech ožívá - Octavia 1,6 TDI může podražit
10.12.2019 | Aktuality
O růstu poptávky po vznětových motorech vypovídá řada ukazatelů z trhu nových i ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavia. Nyní je ideální okamžik pro koupi verze s motorem 1,6 TDI, která se už ve čtvrté generaci neobjeví a současné vozy tak mohou podražit.
Prvním vodítkem, že negativní vliv aféry Dieselgate na prodej vznětových motorů skončil, je nárůst podílu prodávaných ojetých osobních aut s těmito motory, k němuž po dlouhé době došlo ve třetím čtvrtletí letošního roku. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly vznětové motory mezi prodávanými ojetinami podíl 55 %.
Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o vznětové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu poklesu podílu aut se vznětovými motory než v předchozím roce. V posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu už se dostal nad hranici 30 %.
Mezi novými vozy je měnící se situace patrná zejména u Škody Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR. Podle SDA v posledních měsících rostly registrace nových Octavií s motory TDI na úkor zážehových. V lednu byl podíl nových Octavií TDI 47 %, ale od května se situace obrátila ve prospěch turbodieselů a v říjnu činil jejich podíl 54 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (-5 % proti -6 % v roce 2018).
U mladých vozů došlo ke zdražení Octavií se zážehovými motory a ne k poklesu cen verzí s turbodiesely. Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou úroveň. V první polovině roku 2018 došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny čtyřletých Octavií 1,6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. čtvrtletí 2019 cena vykazovala téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že u ojetých vozů Škoda Octavia s motory 1,6 TDI dojde ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Octavie 4. generace, která se bude prodávat jen ve verzi 2,0 TDI. Z pohledu statistiky se proto zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi Octavie s motorem 1.6 TDI.
Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných verzí se zážehovými motory podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Po dobu čtyř let od uvedení třetí generace cena čtyřletých vozidel předchozí druhé generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií v roce 2017 dostaly vozy 3. generace. V případě Octavií se vznětovými motory byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel druhé generace výrazně menší. Zatímco čtyřleté Octavie na benzin podražily oproti druhé generaci o více než 100 000 Kč, v případě variant na naftu byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).
Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o vznětové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu poklesu podílu aut se vznětovými motory než v předchozím roce. V posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu už se dostal nad hranici 30 %.
Mezi novými vozy je měnící se situace patrná zejména u Škody Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR. Podle SDA v posledních měsících rostly registrace nových Octavií s motory TDI na úkor zážehových. V lednu byl podíl nových Octavií TDI 47 %, ale od května se situace obrátila ve prospěch turbodieselů a v říjnu činil jejich podíl 54 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (-5 % proti -6 % v roce 2018).
U mladých vozů došlo ke zdražení Octavií se zážehovými motory a ne k poklesu cen verzí s turbodiesely. Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou úroveň. V první polovině roku 2018 došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny čtyřletých Octavií 1,6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. čtvrtletí 2019 cena vykazovala téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že u ojetých vozů Škoda Octavia s motory 1,6 TDI dojde ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Octavie 4. generace, která se bude prodávat jen ve verzi 2,0 TDI. Z pohledu statistiky se proto zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi Octavie s motorem 1.6 TDI.
Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných verzí se zážehovými motory podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Po dobu čtyř let od uvedení třetí generace cena čtyřletých vozidel předchozí druhé generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií v roce 2017 dostaly vozy 3. generace. V případě Octavií se vznětovými motory byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel druhé generace výrazně menší. Zatímco čtyřleté Octavie na benzin podražily oproti druhé generaci o více než 100 000 Kč, v případě variant na naftu byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz