name | autoweek.cz

Porsche 911 RSR s motorem před zadní nápravou

Porsche 911 RSR s motorem před zadní nápravou

09.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Porsche nastupuje do závodní sezóny 2017 se zcela nově vyvinutým sportovním vozem třídy GT zcela nové koncepce. Nové Porsche 911 RSR má nepřeplňovaný motor umístěný před zadní nápravou.
Porsche opět plně využívá volnost, kterou poskytují předpisy pro vozy GTE v závodě 24 hodin Le Mans. Vedle odlehčené konstrukce používá u nového modelu 911 RSR nejmodernější plochý šestiválec s atmosférickým sáním. Při zachování typického designu a profilu řady 911 je ale motor umístěn před zadní nápravou. Vylehčený čtyřlitrový motor s přímým vstřikováním benzinu se vyznačuje vysokou účinností.
 
Podvozek, karoserie, aerodynamika, motor i převodovka byly zkonstruovány úplně nově. Nová koncepce motoru konstruktérům umožnila instalaci obzvlášť rozměrného zadního difuzoru. V kombinaci se zadním přítlačným křídlem, převzatým z prototypu 919 Hybrid LMP1, zvyšuje přítlačnou sílu a aerodynamickou účinnost vozu.
 
Pravidla pro kategorii LM-GTE použitím restriktorů narovnávají různé koncepce motorů, protože se charakteristiky točivého momentu u turbomotorů a nepřeplňovaných motorů vzájemně vyrovnávají. Nový motor dosahuje v závislosti na velikosti restriktoru přibližně 375 kW (510 k). Přechod na novou generaci motorů je tak kompletní - po vozech 911 GT3 R a 911 GT3 Cup.
 
V minulosti Porsche již jednou změnilo koncept 911 a přesunulo motor před zadní nápravu. To bylo v roce 1996 s vozem 911 GT1. V roce 1998 si tento vůz dojel v závodě 24 hodin Le Mans pro 16. vítězství pro značku Porsche v absolutním pořadí (tehdy nesměly startovat prototypy, takže vozy třídy GT1 byly nejrychlejší).
 
Poprvé se v závodním Porsche GT objevují elektronické asistenční systémy. Vůz je vybaven protikolizním výstražným systémem podporovaným radarem (Collision Avoid System). Tak lze na monitoru v kokpitu i ve tmě včas rozeznat blížící se rychlejší prototypy LMP a vyhnout se nedorozuměním. Protože je sedadlo nyní pevně spojeno s vozidlem, může si jezdec posouvat pedály.
 
Výrazně se zlepšily i možnosti servisu. Díky rychlospojkám lze v  krátkém čase kompletně vyměnit celé prvky kapoty, vyrobené z kompozitu na bázi uhlíkových vláken. Lze také mnohem rychleji a snadněji měnit nastavení podvozku.
 
V sezóně 2017 se má nové Porsche 911 RSR zúčastnit 19 závodů. V mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC (World Endurance Championship), včetně závodu 24 hodin Le Mans a amerického seriálu IMSA Weathertech Championship, budou značku reprezentovat vždy dva vozy. Premiéru bude nový vůz mít 28. a 29. ledna při zahajovacím závodě sezóny IMSA v Daytoně. Vůz použije nový tovární design, jenž při pohledu shora naznačí siluetu znaku Porsche.
 
„Jsme velmi dobře připraveni. Od prvního představení vozu ve Weissachu v březnu 2016 jsme najeli již více než 35 000 km při testovacích jízdách na okruzích v Evropě a Severní Americe. To je víc než při vývoji jakéhokoli jiného závodního stroje třídy GT naší značky,“ uvedl hlavní projektový manažer továrního závodního programu GT Marco Ujhasi.
 
Technické údaje pro Porsche 911 RSR modelový rok 2017
 
Koncept
Jednomístný závodní vůz pro kategorii LM-GTE.
 
Hmotnost/rozměry
Hmotnost 1243 kg (základní hmotnost podle předpisů).
Délka 4557 mm (bez splitteru, zadního křídla a difuzoru), rozvor náprav 2516 mm, šířka     2042 mm (vpředu)/2048 mm (vzadu).
 
Motor
Vodou chlazený šestiválec typu boxer umístěný před zadní nápravou, 4000 cm3, vrtání 102 mm, zdvih 81,5 mm, čtyři ventily na válec, přímé vstřikování benzinu.
Omezení výkonu restriktorem, asi 375 kW (510 k) v závislosti na použitém restriktoru.
Mazání se suchou klikovou skříní, jednohmotový setrvačník, elektronická škrticí klapka.
 
Převody
Šestirychlostní převodovka se sekvenčním řazením a s přímým ozubením, dva podélné hnací hřídele s kuželovým převodem, ovládání řazení elektronickým řadicím válcem a páčkami pod volantem.
Skříň převodovky z hořčíku.
Tříkotoučová závodní spojka z uhlíkového kompozitu.
Samosvorný lamelový diferenciál s viskózní jednotkou.
 
Nosná struktura a karoserie
Kompozitní konstrukce z hliníku a oceli, odnímatelný střešní únikový poklop, nádrž FT3 vpředu, vevařená bezpečnostní klec, sedadlo podle FIA 8862-2009 pevně spojené s nosnou strukturou, šestibodový bezpečnostní pás s použitím systému HANS, podélně seřiditelné pedály, rychle vyměnitelné upevňovací prvky z plastů vyztužených uhlíkovým vláknem, elektronický hasicí systém; vyhřívané čelní sklo.
Nastavitelné zadní křídlo, čtyřsloupkový pneumatický zvedák s bezpečnostním tlakovým ventilem.
 
Podvozek
Přední náprava: dvojitá trojúhelníková ramena, čtyřcestný tlumič, dvojité vinuté pružiny (hlavní a pomocná), oboustranně stavitelný stabilizátor, elektrohydraulické servořízení.
Zadní náprava: integrovaný zadní pomocný rám s nápravou tvořenou dvojitými trojúhelníkovými rameny, čtyřcestný tlumič, dvojité vinuté pružiny (hlavní a pomocná), oboustranně stavitelný stabilizátor, hnací hřídele tripod.
 
Brzdy
Dva nezávislé brzdné okruhy pro přední a zadní nápravu regulovatelné pomocí vahadlového systému.
Přední náprava: jednodílné hliníkové šestipístkové čelisti s rychlospojkami, ocelové kotouče s vnitřním chlazením s průměrem 390 mm, speciální obložení.
Zadní náprava: jednodílné hliníkové čtyřpístkové čelisti s rychlospojkami, ocelové kotouče s vnitřním chlazením s průměrem 355 mm, speciální obložení.
 
Kola/pneumatiky

Přední náprava: jednodílná kovaná kola z lehké slitiny, 12,5J x 18 ET 25 s centrálním uzamykacím mechanismem, bezvzorkové pneumatiky Michelin Slick 30/68-18.
Zadní náprava: jednodílná kovaná kola z lehké slitiny, 13J x 18 ET 37 s centrálním uzamykacím mechanismem, bezvzorkové pneumatiky Michelin Slick 31/71-18.
 
Elektrická zařízení
Multifunkční volant z polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny s integrovaným displejem, rychloupínáním a řadicími páčkami.
Alternátor s regulací, LiFePo4 akumulátor.
Hlavní světlomet LED, zadní světla a osvětlení do deště LED, osvětlení startovních čísel a systém leader light (ukazatel pořadí ve skupině).
Elektricky nastavitelné vnější zrcátko s paměťovou funkcí.
Systém kontroly tlaku v pneumatikách.
Pitný systém, klimatizace.
Protikolizní výstražný systém podporovaný radarem (Collision Avoid System).