name | autoweek.cz

Porsche a jeho čínské zakopnutí
01.05.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od Nicka Careyho, evropského automobilového korespondenta z Londýna. Tentokrát o Porsche a jeho gambitu s 911, o čínském obrození hybridů a evropských omylech BYD.
Jsem čerstvě zpět z Číny, kde jsme my, čerství přistěhovalci z Reuters, udělali přesně to, co předpověděl místní kolega. V ulicích Šanghaje jsme zahlédli auta čínských značek, které jsme znali, a zároveň jsme si lámali hlavu nad těmi, o kterých jsme nikdy neslyšeli.
Kdo vyrábí Maple, říkali jsme si (je to Geely)? Kdo vlastní značky Arcfox a Stelato (BAIC)? A tak dále.
Uprostřed ohromující rozlehlosti šanghajského autosalonu soupeřily o pozornost spotřebitelů desítky a desítky značek. Jen málo z nich však je ziskových a čelí silnému tlaku zuřící cenové války mezi elektromobilů, aby si inovacemi prosadily cestu k přežití.
Porsche hraje v Číně svou kartu 911
Během neúspěšné prezidentské kandidatury Rudyho Giulianiho v roce 2008 koloval vtip, že na každou nepříjemnou otázku odpoví slovy „Ale 11. září“, což byl odkaz na vrchol jeho kariéry v reakci na teroristické útoky z 11. září 2001 v New Yorku. Podobně „Ale 911“ se zdá být odpovědí Porsche na jeho problémy v Číně.
Po poklesu prodeje v Číně v posledních třech letech se tamní obchod Porsche v prvním letošním čtvrtletí propadl o 42 %. Ještě horší je, že jeho elektromobily jsou na čínských sociálních sítích kritizovány a spotřebitelé si stěžují na špatný software. Reakce Porsche? Dvě limitované edice ikonického modelu 911 se spalovacím motorem, vrcholu odkazu značky, jenže ty nestačily na to, aby znovu získaly ztracený podíl na čínském trhu.
Generální ředitel Oliver Blume to všechno odbyl slovy: „Nezajímá nás objem.“
Vzhledem k tomu, že akcie Porsche od svého debutu na burze v září 2022 klesly o více než 40 %, vypadá to, že akcionářům na objemu prodeje záleží.
Blume po tomto šokujícím komentáři uvedl, že prodej elektromobilů společnosti je v Číně nízký, a dodal: „Uvidíme v příštích dvou až třech letech, zda zde Porsche jako značka elektromobilů existuje.“ Ostatní automobilky, včetně mateřského koncernu Porsche VW, značky Cadillac od General Motors, ale i Nissanu a Toyoty, na autosalonu v Šanghaji vyzdvihly svou nabídku elektromobilů. Zdá se však, že se Porsche vzdalo trhu, který se rychle stává elektrickým.
Vzestup hybridů v Číně
Největší pozornost poutá rychlé zavádění nových elegantních elektromobilů, ale čínské automobilky se víc spoléhají na plug-in hybridy (PHEV) a elektromobily s prodlouženým dojezdem (EREV), aby zaujaly spotřebitele, kteří jsou stále znepokojeni omezeným dojezdem, a to i přes obrovské investice do nabíjecí infrastruktury.
Prodej vozů EREV i PHEV v loňském roce na čínském trhu rostl rychleji než prodej čistých elektromobilů, což podle údajů Čínské asociace osobních automobilů posunulo celý sektor elektrifikovaných vozidel na zhruba polovinu všech prodaných nových vozů. Prodej vozů EREV vzrostl o 79 % na 1,2 milionu vozidel a plug-in hybridů vzrostl o 76 % na 3,4 milionu, zatímco prodej elektromobilů vzrostl o 23 % na 6,3 milionu vozidel.
Na rozdíl od vozů PHEV, které mají spalovací motor s elektromotorem, jenž poskytuje určitý dojezd s nulovými emisemi, jsou EREV elektromobily se záložním spalovacím generátorem, který poskytuje delší dojezd. Ačkoli je výsledek podobný, rozdíl v pohonném ústrojí znamená, že PHEV nepodléhají clům EU, zatímco EREV ano.
Čínští výrobci automobilů uvádějí na trh modely EREV s dojezdem přes 1000 km a rychle postupují k zavádění PHEV s dlouhým dojezdem. Divize Zeekr skupiny Geely uvedla na trh model 9X – velké plug-in hybridní SUV, které dokáže ujet pouze na elektřinu 400 km, než bude potřebovat benzin – dojezd téměř stejně dlouhý jako u mnoha plnohodnotných elektromobilů a mnohem delší než u typických plug-in hybridů vyráběných mimo Čínu. Přicházejí i další plug-in hybridy a hybridní vozy s dlouhým dojezdem, protože se očekává další růst jejich prodeje.
Počáteční evropské zaváhání BYD
Čínská automobilka číslo 1 BYD zažívá v Číně v posledních pěti letech bezprecedentní růst, když se sedminásobně zvýšila a stala se 7. největší automobilkou na světě podle tržeb. Její zisk za první čtvrtletí vzrostl meziročně o 100 %. Společnost má prst na tepu čínského trhu a zdá se, že se svou širokou řadou elektromobilů a plug-in hybridů jen zřídka udělá chybu.
Ale podle analýze agentury Reuters se zdá, že BYD v roce 2023 špatně odhadl svůj vstup do Evropy, najal příliš málo zkušených manažerů, podepsal příliš málo prodejců a spoléhal se výhradně na elektromobily, které se na mnoha evropských trzích těžko prodávají. Společnost od té doby stiskla tlačítko reset, přetáhla vycházející hvězdy od jiných automobilek, posilovala svou prodejní síť a uvedla na trh plug-in hybridy, aby oslovila více spotřebitelů.
Historie automobilového průmyslu je plná příkladů společností, které špatně odhadly svůj vstup na nový trh – například Stellantis a Renault narazily v Číně – nebo přišly s katastrofálními modely, jako Ford Pinto nebo Tesla Cybertruck. BYD si však své problémy včas uvědomil a rychle se zaměřil na jejich řešení, což zatím zřejmě zvyšuje jeho prodej v Evropě.
Platformové podnikání společnosti Leapmotor
Leapmotor bude dodávat platformu pro elektromobily čínské státní automobilce FAW pro zahraniční prodej její exkluzivní značky Hongqi. Dohoda spojuje Leapmotor, ziskovou začínající automobilku na přeplněném čínském trhu s elektromobily, s nejstarší automobilovou značku v zemi, která začínala dodávkami sedanů pro vůdce komunistické strany a stala se rychle rostoucí prémiovou značkou. Hromadná výroba nového modelu pod značkou Hongqi (Rudá vlajka) začne v druhé polovině roku 2026.
Generální ředitel Leapmotoru Zhu Jiangming agentuře Reuters potvrdil, že společnost jedná také se společností Ferrari, jejíž generální ředitel Benedetto Vigna navštívil Leapmotor v únoru. Později ovšem jeho společnost uvedla, že s Ferrari žádná jednání neprobíhají. Nicméně je zřejmé, že Leapmotor je výrobcem elektromobilů, jehož je třeba sledovat.
Rychlá kola
Nissan zaznamenal rekordní ztrátu, ale jeho akcie vzrostly o téměř 2 % poté, co oznámil masivní snížení odpisů aktiv a vysoké poplatky za restrukturalizaci, které se zdály být zaměřeny na přípravu podmínek pro tolik potřebný obrat.
Autonomní taxíky Waymo od společnosti Alphabet by mohly být v budoucnu k dispozici ke koupi, uvedl generální ředitel Sundar Pichai právě v době, kdy Tesla ještě letos připravuje zavedení robotických taxíků v USA.
Čínský výrobce SUV Jetour, patřící skupině Chery, se ve třetím čtvrtletí uvede na některé evropské trhy a do roku 2027 si klade za cíl prodávat auta na většině kontinentu.
Toyota zkoumá možnost investice do potenciálního odkupu klíčového dodavatele dílů Toyota Industries, který by údajně mohl stát 42 miliard dolarů.
Vietnamský výrobce elektromobilů VinFast otevře do konce června závod na montáž automobilů v Indii a v říjnu další v Indonésii, protože přesouvá své zaměření na Asii.
Čínská automobilka Great Wall Motor chce využít Brazílii jako základnu pro výrobu vozidel a expandovat odtud do regionu Latinské Ameriky.
Foto: Okan Altan (AutoBest), Porsche a PR Newspress
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz