name | autoweek.cz

Porsche – pokud je to možné, prosím otočte se
28.09.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.
Oliver Blume musel jednat. Strategie, navržená v jiné éře, už nefunguje. Modely, pohonné jednotky, organizace ve výrobních závodech – Porsche nyní prochází kompletní rekonstrukcí. Výrobce tuto strategii nazývá „přizpůsobením se realitě trhu“.
Pro generálního ředitele v Zuffenhausenu, což je post, který Blume stále zastává vedle své (hlavní) práce ve VW, znamená řídit neustálé revize plánů. Změny, které se musí stát, se stát musí. Se všemi důsledky.
Namísto nových elektrických modelů stuttgartská společnost oznamuje zcela nový model se spalovacím motorem pozicování nad Cayenne. Na neurčito se také odkládá tzv. elektrický projekt K1. K1 měl být elektricky poháněný luxusní sedmimístný vůz. Plánovaná platforma SSP není stejně zdaleka hotová, což je špatné znamení i pro všechny ostatní koncernové značky, které plánují ji použít.
Porsche se bez elektromobilů úplně neobejde. Brzy bude mít čtyři elektrické modelové řady: Taycan, Macan, připravovaný elektrický Cayenne a poté malý dvoumístný Boxster budou elektrické. To bude muset stačit.
Porsche zatím nedosáhlo status elektrické značky. Jeho identita jsou stále motor, sport, zvuk, a to, co představuje 911 – spalovací motor. Portfolio spalovacích motorů je nyní udržováno při životě miliardami eur. Doplňuje se i malý plug-in hybrid.
Změna modelové politiky vede k obrovské zátěži. Prognózy byly zrušeny, odpisy a rezervy negativně ovlivňují výsledek. A Porsche již pro K1 v Lipsku vše připravilo. Nová karosárna je hotová, budovy stojí. Porsche nyní nemůže investici kapitalizovat, jinak by okamžitě došlo k dalším odpisům, což by opět zdevastovalo rozvahu.
V roce 2023 Porsche stále dosáhlo zisku více než pět miliard eur. Do roku 2025 směřuje k „černé nule“. Nebo dokonce pod ní.
Foto: Porsche
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz