name | autoweek.cz

Porsche se propadá

Porsche se propadá

09.09.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od evropského korespondenta Nicka Careyho z Mnichova. Dnes: Porsche se propadá, první bilionář světa a Leapmotor míří vysoko.

Mnichovský autosalon, dnes známý jako IAA Mobility, je v plném proudu a dostavilo se na něj víc čínských automobilek než kdy dřív aby oslovily evropské spotřebitele, zatímco německé automobilky brání svou domácí půdu v ​​době, kdy čelí krizím na několika frontách.

 

Na rozdíl od doby před dvěma lety, kdy čínský gigant BYD vtrhl do města a uvedl na trh šest modelů pro Evropu, zatímco německé automobilky neměly co ukázat, tentokrát Volkswagen, Mercedes a BMW propagují nové produkty a zazněly optimisticky laděné projevy ohledně vyhlídek na znovuzískání ztracených pozic v Číně.

 

Mezi čínskými automobilkami v Mnichově je také víc nových tváří (alespoň pro Evropany) – GAC, Changan, Aito, Hongqi. Všechny soupeří o podíl na trhu mimo Čínu, kde dlouhá cenová válka elektromobilů ničí zisky.

 

Přidal se k nim turecký výrobce elektromobilů Togg, který potřebuje tržby na přeplněném evropském automobilovém trhu, protože jeho domácí trh není dostatečně velký.

 

Čínští výrobci automobilů v prvních sedmi měsících roku 2025 téměř zdvojnásobili svůj podíl na evropském trhu na 4,8 % oproti stejnému období loňského roku a McKinsey předpovídá, že do deseti let dosáhnou 20 %. S tolika značkami, které přicházejí do Evropy, je však jasné, že ne každý získá dostatečný objem, aby zde uspěl.

 

Bude zajímavé zjistit, kdo budou vítězové a poražení.

 

Zlý sen Porsche

Září 2022 se generálnímu řediteli Porsche Oliveru Blumeovi musí zdát jako hodně dávná doba. Tehdy se Porsche zdálo být nezastavitelné a právě dosáhlo velký úspěch s druhou největší primární veřejnou nabídkou akcií v Evropě.

 

Nyní má Porsche smůlu a stalo se to za Blumeova vedení.

 

Porsche v první polovině roku 2024 zaznamenalo pokles prodeje v Číně o 28 % oproti stejnému období roku 2024 a nyní utrpí ostudu v podobě vypadnutí z německého indexu 22. září – téměř tři roky od své první veřejné nabídky akcií (IPO). Blume, který je zároveň generálním ředitelem společnosti Volkswagen, uvedl, že je přesvědčen, že se Porsche může vrátit na index DAX a že to zajistí co nejdřív. Zatím však nejsou na dohled žádné produkty, které by mohly zastavit pokles Porsche a přilákat investory zpět.

 

Bilion pro Elona?

Poslední kompenzační balíček ve výši 56 miliard dolarů, který představenstvo Tesly schválilo pro Elona Muska, vyvolal právní bitvu a vedl k přesunu výrobce elektromobilů do přátelštější oblasti korporátního řízení v Texasu. Tento přesun znamená, že nejnovější kompenzační balíček, který představenstvo navrhlo ve výši 1 bilionu dolarů, bude pravděpodobně schválen a u soudu bude těžší jej odmítnout.

 

Takový bonus by nejen vytvořil prvního bilionáře na světě, ale znamenal by také předání ekvivalentu HDP Saúdské Arábie do rukou jediného muže.

 

Balíček je spojen s Muskovou schopností zvýšit tržní kapitalizaci Tesly v příštím desetiletí téměř osminásobně na 8,6 bilionu dolarů. Pokud se má Muskovým odvážným předpovědím věřit – milion autonomních vozů Tesla v roce 2020 – pak by to pro něj mělo být snadné. Musk předpověděl, že humanoidní roboti Optimus by nakonec mohli tvořit asi 80 % hodnoty Tesly a pomoci společnosti dosáhnout 25 bilionů dolarů.

 

Odvážná ambice Leapmotoru

Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor má za sebou dobrou sezónu. Loni zdvojnásobil své tržby na téměř 300 000 vozů a zároveň zůstal ziskový na svém domácím trhu, což není během cenové války elektromobilů snadný úkol.

 

Společný podnik společnosti se společností Stellantis (vlastní 21% podíl ve společnosti Leapmotor) otevřel globální příležitosti, které podle generálního ředitele Zhu Jiangminga zvýší prodej na 1 milion vozidel v příštím roce a 4 miliony kusů do deseti let. To by Leapmotor posunulo mezi 10 největších světových výrobců automobilů a ne o moc méně za čtvrtým na světě - společností Stellantis, která v roce 2024 prodala 5,6 milionu vozů.

 

Zhu říká, že v rámci tohoto růstového plánu Leapmotor do roku 2027 také víc než zdvojnásobí svou modelovou řadu na 15 modelů. Společnost na mnichovském autosalonu uvedla na trh nový hatchback a další se chystají.

 

Takový růst se může zdát nepravděpodobný, ale když se prodej BYD za pouhých pět let zdesetinásobil a v roce 2024 dosáhl 4,2 milionu vozů, čínští výrobci automobilů ukázali, že je možné všechno.

 

BYD se ochlazuje

Když už mluvíme o BYD, tak rychlý růst nelze udržovat věčně. Zdroje z přední čínské automobilky agentuře Reuters sdělily, že BYD snížil svou prognózu prodeje pro rok 2025 až o 16 % na 4,6 milionu vozidel. To je stále 9% růst, který by většina tradičních automobilek v dnešním turbulentním automobilovém průmyslu uvítala.

 

Druhá nejvyšší výkonná ředitelka BYD Stella Li na mnichovském autosalonu agentuře Reuters řekla, že společnost v Číně dosáhla předchozí růst a že je ráda, že se vrací k normálnější trajektorii. „Růst v letošním roce bude spíše poháněn zahraničními prodeji BYD,“ uvedla Li.

 

Rychlá kola

Společnost General Motors v prosinci ve svém montážním závodě ve Spring Hill v Tennessee zastaví výrobu dvou elektrických SUV Cadillac. Je to další z automobilek, která omezuje výrobu elektromobilů, jelikož administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa odmítá federální podporu pro ekologická auta.

 

Nový závod čínského výrobce baterií CATL v Maďarsku by měl zahájit výrobu začátkem roku 2026. Uvedl to generální ředitel pro Evropu.

 

Společnost Hyundai vyšetřuje pracovní praktiky dodavatelů a subdodavatelů poté, co americké úřady při rozsáhlé razii zadržely stovky pracovníků v závodě na výrobu autobaterií, který se staví v Georgii.

 

Čínský prodej elektromobilů a hybridů v srpnu rostl nejpomalejším tempem za 1,5 roku, protože vláda pokračuje v úsilí o zastavení cenové války elektromobilů.

 

Švédský výrobce elektromobilů Polestar vykázal za druhé čtvrtletí větší ztrátu, protože cla a rostoucí cenový tlak vedly k odepsání ztráty z prodeje Polestaru 3.

 

Vietnamský výrobce elektromobilů VinFast vykázal za druhé čtvrtletí větší čistou ztrátu, protože zvýšil výdaje na expanzi a marketing na podporu své ambiciózní růstové strategie.

 

Foto: IAA Mobility