name | autoweek.cz

Poruchy brzdového systému a jejich příznaky

Poruchy brzdového systému a jejich příznaky

09.08.2011 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Nejen zkušení řidiči by měli být schopni rozpoznat příznaky, které je včas upozorní na výskyt poruchy na brzdovém systému jejich automobilu. Stačí znát pár základních bodů, jimž je nutné při řízení věnovat pozornost, aby člověk předešel možným nepříjemnostem.

Technický manažer společnosti Federal-Mogul František Kepka říká: \"Zpozoruje-li řidič jakýkoli z níže uvedených jevů u svého automobilu, měl by nechat brzdový systém neprodleně zkontrolovat a případně opravit, jelikož správná funkce brzd je základní podmínkou bezpečného cestování. Navíc včasná návštěva servisu může zamezit většímu poškození brzdového systému a tím i předejít vyšším nákladům na celkovou opravu.\" Společnost Federal-Mogul na českém trhu prodává mj. brzdové komponenty značek Ferodo a Wagner.

Vibrace volantu

Vibrace volantu často pocházejí od chvějících se brzd, což bývá zapříčiněno různou tloušťkou kotouče po délce svého obvodu, či jeho deformací z důvodu přehřátí brzd. V tomto případě je nutné vyměnit nejen brzdové kotouče, ale v mnoha případech rovněž brzdové destičky, které mohou být také poškozeny.

Hlučnost brzd

Jsou-li brzdy hlučnější než obvykle, nebo pokud vydávají pronikavý skřípot, jedná se o další možný signál k návštěvě servisu. Za větší hlučnost může zpravidla opotřebení destiček, poškození protihlukové podložky pokrývající nosnou desku brzdové destičky, nebo zasekávající se brzdový třmen.

Táhnutí ke straně během brzdění

Někdy lze u auta po sešlápnutí pedálu pozorovat sklon k \"táhnutí\" na jednu stranu. Tento jev značí znečištění destiček olejem nebo mazivem omezujícím brzdnou účinnost, což vyžaduje jejich kontrolu a případnou výměnu. Zkontrolován by měl být také třmen, zda se nezasekává nebo nevázne.

Dlouhý zdvih pedálu / houbovitý odpor pedálu

Dlouhý zdvih pedálu, vyžadující výrazné sešlápnutí brzdy k dosažení žádaného zpomalení, se může u aut vyskytovat z několika různých důvodů. Buď je brzdová kapalina ve špatném stavu, nebo jsou netěsné či bobtnají brzdové hadice a u bubnových brzd mohou být nesprávně seřízeny brzdové čelisti. V každém případě je potřeba při zjištění popsaného jevu nechat brzdy okamžitě zkontrolovat a opravit.

Tuhý pedál

Je-li naopak sešlápnutí pedálu tuhé a brzda má jen velmi malou vůli, ztratily destičky své brzdné vlastnosti, třmen je zaseknutý, nebo se závada vyskytuje na posilovači brzd.

Vydření povrchu kotouče

Po odstávce automobilu může být po prvním sešlápnutí pedálu brzdy cítit obrušování kotouče způsobené korozí kotouče. Zároveň je slyšet zvuk, jak se koroze odstraňuje třením. Obvykle ji lze z kotouče odstranit po několikanásobném mírném sešlápnutí brzdy. Pokud je však koroze rozsáhlá, je nutné brzdové destičky a kotouče vyměnit.

 

Rady pro řidiče, jak prodloužit životnost brzd:

1) Věnujte pozornost správnému zajíždění komponent brzdového systému. Po výměně brzdových destiček není dostatečný styk mezi brzdovými destičkami a brzdovým kotoučem. K dokonalé souhře dojde až po cca 200 km jízdy. Vyhněte se proto intenzivnímu brzdění po dobu zajíždění brzd.

2) Pro snížení rychlosti nemusíte vždy využívat jen brzd. Snižte rychlost přeřazením na nižší rychlostní stupeň a dojíždějte plynule do zastavení.

Ale především:

3) Předvídejte situace před sebou, snižte včas rychlost a vyhněte se prudkému brzdění.