name | autoweek.cz

Poslední šance Alfy Romeo

Poslední šance Alfy Romeo

05.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Luca Ciferi se na stránkách Automotive News Europe zamyslel nad šancemi značky Alfa Romeo přežít současnou kritickou situaci.

Alfa Romeo je zdrojem nekončících starostí nejvyššího výkonného šéfa Sergia Marchionneho. „Problém Alfy je současně složitý i jednoduchý. Alfa je velká, světově uznávaná značka, prodává však méně automobilů než jaký je plán,“ řekl v roce 2005.

Po sedmi letech a dvou znovuuvedení značky je tato pobočka Fiatu vyrábějící sportovní vozy nadále hlavolamem, který podle všeho činorodý nejvyšší šéf nedokáže vyřešit.

Letos Alfa prodá méně než 100 000 vozů. Bude to nejhorší výsledek značky od roku 1969. Marchionne koncem října oznámil další nový plán pro Alfu, jenž slibuje představení devíti nových modelů během příštích čtyř let.

V minulosti měl Marchionne přehnaná očekávání pokud jde o budoucí objem prodeje Alfy. V roce 2010 předpovídal, že prodej značky do roku 2014 vzroste na 500 000 vozů ročně. Tentokrát Marchionne objem prodeje nespecifikoval a o devíti nových modelech odmítl sdělit podrobnosti. Jedná se spíše o záměr.

Jediná věc, ve které je Marchionne neústupný, je téma prodeje Alfy. Navzdory řadě nabídek od Volkswagenu, nemá v úmyslu tradiční automobilku prodat. „Jsou určité věci, které nejsou na prodej. Kdybyste šli za Ferdinandem Piechem, aby vám prodal Audi, řekl by vám, že není na prodej,“ prohlásil Marchionne. Tvrdí, že je přesvědčen, že Piech by nechtěl diskutovat o prodejní ceně Audi, tak proč by on měl poskytovat cenu za Alfu.

„Mám nulový zájem na prodeji Alfy,“ řekl Marchionne. Možná by se myšlence na prodej značky neměl uzavírat, neboť Alfa Romeo pomalu umírá. Její současná modelová řada zahrnuje MiTo, což je minimálně upravený Fiat Punto, jenž nemá s Alfou Romeo nic společného, a hatchback Giulietta, což sice je opravdová Alfa, ale nemá kombi verzi, což vede k jejím velkým prodejním ztrátám v Evropě. Dokážete si představit, že by se Audi rozhodlo neprodávat kombi verzi modelu A3? Ani náhodou!

Je to tak. Alfa dnes může prodávat pouze dva své modely. V porovnání s tím Ferrari nabízí pět různých modelů a Maserati dodává tři. Výrobní řada Alfy rovněž stárne. Prodej MiTo byl zahájen v červnu 2008 a Giulietta přišla v březnu 2010. Není proto překvapením, že prodej Alfy se spirálovitě propadá.

K přežití a případnému růstu Alfa Romeo jednoduše potřebuje nová auta, více nových aut. Před 30 měsíci uzavřená aliance Fiatu s Chryslerem je klíčová pro opětovné nastartování Alfy. Až dosud Alfa Romeo pomáhá Chrysleru více než je tomu naopak. V rámci dohody o záchraně americké automobilky dal Fiat Chrysleru strukturu Giulietty aby se po rozšíření a prodloužení stala základem Dodge Dart. Od příštího roku bude tato struktura, nyní označovaná jako CUSW, také základem následovníků středně velkého sedanu Chrysleru 200 a středního SUV Jeep Cherokee/Liberty. V následujících letech se má CUSW rozšířit na dalších několik odvozenin skupiny Chrysler.

Amerikanizovaná verze nosné struktury Giulietty se vrátí do Itálie. Od roku 2015 bude tato platforma základem opožděného středně velkého sedanu a kombi Giulia. Tyto modely nahradí výhradně evropskou řadu 159, jejíž výroba byla ukončena v loňském roce. Platforma se bude používat také u příští generace Giulietty, která přijde v roce 2016 a bude se vyrábět tak, aby vyhovovala severoamerickým standardům a mohla se tam prodávat.

Pokud jde o platformy, Marchionne dostál svému slibu z dubna 2010, avšak americká výroba modelu Giulia měla začít už letos. Tento vůz se místo toho bude vyrábět v Itálii aby zachránil pracovní místa v domovské zemi Fiatu, avšak výroba nezačne dříve než v roce 2015.

Marchionne vysvětluje chybu ve svých odhadech z roku 2010 tím, že zvládnutí problémů Chrysleru trvalo déle, než očekával. „Nyní mám z Chrysleru lepší pocit než před dvěma roky.“ Opakuje též, „Fiat by bez Chrysleru nemohl uskutečnit plán související s Alfou, to je jednoduché.“

Kdyby to bylo jednoduché, již dávno bychom viděli dlouho slibovaný roadster s pohonem všech kol, jenž má připomínat legendární Alfu Romeo Duetto Spider z roku 1966. Tento model se plánuje celé roky. Příznivci Alfy musejí na Alfa roadster čekat až do roku 2015, kdy jej bude vyrábět Mazda v Japonsku jako sesterský model svého roadsteru MX-5/Miata. Nikdo ale neví, zda se tento automobil skutečně bude vyrábět,protože Mazda a Fiat dosud neuzavřely smlouvu.

Další vůz, který má zpoždění, je vlajkový sedan s pohonem zadních kol, který by Alfu znovu spojil s jejími kořeny. Tento model se nedá očekávat dříve než na konci roku 2014 a bude opět obnošeným šatstvem pobočky Fiatu, neboť bude vycházet z nového velkého sedanu Maserati Ghibli.

Marchionneho odhodlání a přání týkající se Alfy působí opravdově, ale je velmi nepravděpodobné, že by velmi oslabená Alfa Romeo, dokonce i s devíti modely, mohla konkurovat značkám jako Audi, BMW a Mercedes-Benz. Je to poslední naděje Alfy Romeo pod křídly Fiatu. Fiat musí jednat „rychlostí světla“ (oblíbené Marchionneho rčení), jestliže chce 102 starou společnost zachránit.

Další zpoždění nebo chybné úvahy povedou k prodeji nebo kolapsu značky a na náhrobku bude stát: Odpočívej v pokoji. Alfa Romeo. Skvělá, světově proslulá značka, která zemřela protože neměla co nabídnout.