name | autoweek.cz

Postavení českých výrobců na domácím trhu

Postavení českých výrobců na domácím trhu

13.01.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V součtu osobních a lehkých užitkových vozidel vzrostl podíl domácí produkce na českém trhu o 0,64 %, což je poprvé od roku 2000, kdy se podařilo zastavit trvalý růst podílu dovážených aut.

Vývoj podílu vozidel domácí a zahraniční výroby na trhu nových vozidel od roku 1993 do konce roku 2009 je znázorněn na grafech. Do konce roku 2004 zahrnují všechna nová vozidla prodaná na českém trhu, přičemž byly započteny rovněž  neoficiální dovozy nových vozidel (tj. nová z individuálního a ostatního obchodního dovozu). Od ledna 2005 je tuzemský trh hodnocen pouze z údajů o prvních registracích nových a ojetých vozidel (dle dat Centrálního registru vozidel).

Za leden až prosinec 2009 bylo v České republice poprvé zaregistrováno celkem 161 659 nových osobních automobilů. Oproti lednu až prosinci 2008 to bylo o17 998 vozů (tj. o 12,53 %) více.
Nejprodávanější značkou na českém trhu zůstala domácí Škoda se 47 620 registrací, což znamenalo podíl 29,46 % trhu. S odstupem následují značky Ford se 16 054 vozy (9,93 % trhu), Volkswagen - 11 781 vozů (7,29 %), Renault - 10 604 vozů (6,56 %) a Hyundai - 8 416 vozů (5,21 %). Z produkce HMMC Nošovice a TPCA Kolín bylo v ČR prvně zaregistrováno 3 283 resp. 857 osobních automobilů.
V kategorii lehkých užitkových vozidel bylo poprvé zaregistrováno celkem 19 427 nových vozidel kategorie N1, což oproti lednu až prosinci 2008 představuje výrazný pokles o 40 559 kusů (tj. o 67,61 %).

Nejprodávanější značkou na tuzemském trhu je i v této kategorii domácí Škoda - 2872 vozů (podíl 14,78 %), následují značky Ford - 2462 ks (12,67 %), Volkswagen - 2445 ks (12,59 %), Renault 1612 ks (8,30 %) a Peugeot - 1597 ks (8,22 %).

Zajímavý je pohled na podíl jednotlivých modelových řad a verzí automobilů značky Škoda na českém trhu. Přesnou specifikaci verzí ale Škoda Auto uvádí pouze na základě prodaných kusů. Prodej se ale od prvních registrací liší. Mezi prodané automobily se zařazují i ty, které prodejci dodali svým partnerům v zahraničí (což je v rámci EU zcela legální postup využitelný jak pro vývoz, tak dovoz), takže nebyly v České republice zaregistrovány. Zajímavé je, že v roce 2009 poprvé v prodeji (i v prvních registracích) předstihla modelová řada Octavia menší model Fabia. Rozhodující podíl na tom měl opětovný nárůst prodeje první generace Octavie prodávané jako Octavia Tour. Ten byl motivován výrazným cenovým zvýhodněním, nicméně je to pozoruhodný doklad o kvalitách automobilu, jehož výroba byla zahájena v roce 1996. To je mezi současnými velkosériově vyráběnými osobními automobily unikátní.