name | autoweek.cz

Postavení globálních výrobců automobilů

Postavení globálních výrobců automobilů

23.05.2024 | Aktuality

Centrum automobilového managementu CAM zveřejnilo srovnání tržních a konkurenčních pozic 30 automobilových skupin v šesti regionech. Globální tržní postavení výrobců automobilů vykazuje dynamické tržní změny s rostoucí dominancí Číny.

V porovnání 30 zkoumaných automobilových skupin měli nejvyšší globální tempo růstu ve srovnání s předchozím rokem čínští výrobci BYD, Chery a GAC. BYD je prvním čínským výrobcem automobilů, který se dostal do top 10 globálních automobilových společností s největším objemem prodeje (3,0 milionu vozidel) když v letech 2019 až 2023 zvýšil svůj tržní podíl v Číně z 2,1 na 12,5 % a již realizuje 10 % svého prodeje v zahraničí.

 

Vedoucí producent na čínském trhu VW Group zde naopak ve stejném období ztratil 5 % svého tržního podílu, který je nyní pouze 14,9 %. Němečtí prémioví výrobci BMW a Mercedes-Benz dokázali od roku 2019 mírně zvýšit svůj podíl na trhu na 3,8 % a 3,4 %. Relevance trhu, tedy důležitost čínského trhu z hlediska celkového prodeje, je 36 % pro Volkswagen a Mercedes-Benz a 32 % pro BMW.

 

Podle autorů studie je zaměření mnoha výrobců na několik klíčových regionů, zejména na Čínu, stále kritické. Vzhledem k technické transformaci a s ní související rostoucí intenzitě konkurence i geopolitického napětí je stále obtížnější dosáhnout v průběhu let prodejní úspěch.

 

Globální automobilový trh se loni dokázal alespoň dočasně vzpamatovat z krize předchozích let. Největších 30 automobilových společností zaznamenalo nárůst prodeje o 9,9 % ve srovnání s rokem 2022 na 81,8 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, čímž se poprvé dostaly na předkrizovou úroveň roku 2018.

 

Podle studie CAM je Toyota největším výrobcem automobilů na světě pokud jde o objem prodaných vozů. Za celý rok 2023 se svými značkami Toyota, Lexus a Daihatsu celosvětově prodala 11,1 milionu kusů (+7,4 %). S prodejem 8,9 milionu osobních a lehkých užitkových vozů a globálním podílem na trhu 10,9 % je koncern VW druhým největším výrobcem.

 

Z globálního pohledu dosáhly v roce 2023 nejsilnější růst tržeb zejména čínští výrobci automobilů BYD (+62,2 %), Chery (+52,6 %) a GAC ​​(+39,9 %), stejně jako Tesla (+37,7 %). Naproti tomu zavedené společnosti jako Nissan (+4,1 %), Ford (+4,3 %) a Mitsubishi (-10,3 %) si v roce 2023 vedly pod průměrem. S BYD (3,0 milionu vozů) je čínská společnost poprvé v top 10 největších výrobců automobilů. SAIC (2,8 milionu) a Geely (2,5 milionu) následují na 11. a 13. místě a za sebou již zanechávají Renault (2,2 milionu) a Mercedes-Benz (2,0 milionu).

 

Víc než 40 % celkového prodeje VW pochází z jeho domovského trhu v Evropě, kde se skupině podařilo zvýšit prodej se všemi značkami na 3,6 milionu kusů (+19,4 %). V Číně ale rostl objem prodaných vozů podprůměrným tempem +1,6 % na 3,2 milionu vozů, přičemž zejména hlavní značka Volkswagen nabízela na konci roku výrazné slevy na své elektrické vozy ID. Koncern VW je i nadále silně nedostatečně zastoupen v USA: z 15,6 milionu tam prodaných vozů dosáhl se značkou Volkswagen pouze 4,1 % (633 000), takže americká Tesla ho s prodejem 655 000 elektromobilů poprvé v prodeji vozidel předstihla.

 

Postavení německých prémiových výrobců BMW, Mercedes-Benz a Audi se celkově liší jen nepatrně, když BMW (včetně Mini a Rolls-Royce) vede v objemu prodeje s 2,6 milionu vozů před Mercedesem-Benz (2,0 milionu) a Audi (1,9 milionu), přičemž 68 % vozů BMW, 77 % Audi a 83 % Mercedes-Benz je nově registrováno výhradně v Evropě a Číně.

 

Silná koncentrace na dva regiony trhu je doprovázena vysokou mírou zranitelnosti. To platí zejména pro značku Mercedes-Benz, která v Číně zaznamenala pokles prodeje na 737 000 vozů (-1,9 %) a téměř polovinu (46,3 %) svých modelů prodala v Evropě. Na strategicky důležitém trhu v USA němečtí prémioví výrobci nedosahují udržitelný růst. BMW a Mercedes-Benz tam již víc než deset let prodávají 300 000 až 400 000 vozů ročně, zatímco Audi trvale prodává jen 200 000 vozů ročně.

 

Vedoucí studie Stefan Bratzel k tomu uvedl: „Umístění výrobců automobilů na trhu nabývá strategický význam na pozadí geopolitického napětí a volatility trhu. Vysoký tržní význam německých výrobců v Číně je dvousečný - na jedné straně výrobci těží z vysoké poptávky a růstu největšího automobilového trhu na světě, ale na druhé straně zde existuje velké riziko závislosti a zranitelnosti. Přitom globální postavení na trhu, které je v různých automobilových regionech co nejvyrovnanější, dlouhodobě posiluje odolnost. Indický automobilový trh nabízí skvělé dlouhodobé tržní příležitosti, přičemž zde dominují zahraniční výrobci, zejména Suzuki a Hyundai, zatímco tržní podíl německých nebo francouzských výrobců automobilů je stále velmi malý.