name | autoweek.cz

Potřebuje doprava biopaliva?

Potřebuje doprava biopaliva?

05.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Předseda Německé bioenergetiky BBE Artur Auernhammer tvrdí, že ochrana klimatu v dopravě je nemyslitelná bez bionafty, bioetanolu a biometanu.

Při 20. mezinárodnímu kongresu pro obnovitelnou mobilitu Paliva budoucnosti 2023 prohlásil předseda Německé bioenergetiky BBEArtur Auernhammer: „Ochrana klimatu v dopravě je nemyslitelná bez bionafty, bioetanolu a biometanu.“ Biopaliva podle Auernhammera zdaleka nejvíc přispěla ke snížení emisí skleníkových plynů z dopravy. Z tohoto důvodu považuje předseda BBE za nepochopitelné, že spolkový ministr zemědělství Cem Özdemir a spolková ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová zpochybňují význam a tím i budoucnost udržitelně certifikovaných biopaliv z pěstované biomasy.

 

Kvóta na snížení emisí skleníkových plynů zavazuje průmysl minerálních olejů snížení ve srovnání s rokem 2010. Ten v roce 2021 výrazně překročil německou kvótu, když bylo kompenzováno více než 15 milionů tun snížení CO2. To odpovídá snížení o 7,26 %, přičemž zákon vyžadoval jen 6 %. Nejvíc k tomu přispěly bionafta, bioetanol a biometan, které snížily emise skleníkových plynů o 11,1 milionu tun CO2, zatímco elektromobilita ušetřila necelých 25 000 tun CO2.

 

„S plánovaným zrušením biopaliv Německo nikdy nedosáhne své ambiciózní klimatické cíle, protože v sektoru dopravy, kde se počítá každá tuna ušetřeného CO2, by se emise CO2 zvýšily o 11 milionů tun. Faktem je: biopaliva jsou už chrání klima. Také o rozporu mezi talíři nebo nádrži nemůže být řeč. Je tomu naopak. Kombinace bioenergie a jídla je klíčem k úspěchu, protože výrobou biopaliv se krmením dostávají na talíř i potraviny v podobě vajec, másla nebo masa, tedy základní složky naší soběstačnosti v době krize. Totéž platí pro dovoz energie. Biopaliva snižují závislost na fosilních palivech. Biopaliva jsou navíc ekonomickým motorem zemědělského a potravinářského průmyslu. A v neposlední řadě z tuzemské výroby biopaliv vznikají i cenné vedlejší produkty, jako jsou glycerin, lecitin nebo etanol, které nahrazují ropné produkty,“ připojila se presidentka Asociace průmyslu zpracování olejných semen v Německu OVID Jaana Kleinschmit von Lengefeldová.

 

„Bionafta, bioetanol a biometan jsou udržitelné a páteří snižování emisí skleníkových plynů v sektoru mobility a tak to zůstane i v následujících letech až do roku 2030. Předpokládáme, že zvyšující se kvóty na emise skleníkových plynů v dopravě do roku 2030 dosáhnou celkem asi 175 milionů tun CO2, přičemž 110 miliony tun CO2 k tomu přispějí udržitelná biopaliva. Se vším potenciálem, který se skrývá v elektromobilitě a palivových článcích, to jasně ukazuje, že bez biopaliv nelze dosáhnout cíle ochrany klimatu,“ zdůrazňuje Artur Auernhammer.

 

Podle předsedy BBE lze předpokládat, že i když budou v roce 2030 splněny ambiciózní cíle v oblasti elektromobility, daleko větší část vozového parku bude jezdit se spalovacími motory. Ty musí také stále více přispívat k ochraně klimatu. „Současný přínos udržitelných biopaliv, která už jsou na trhu, k ochraně klimatu je zajištěn a může ho doplnit rozšíření pokročilých biopaliv i syntetických paliv,“ říká Auernhammer. To vyžaduje národní strategii pro paliva, která zohledňuje všechny možnosti.

 

„Vláda se nesmí jednostranně zavázat k elektrifikaci. Za současných podmínek by poraženými byly ochrana klimatu v dopravě i daňový poplatník. V případě, že německé cíle ochrany klimatu nebudou splněny, musí být emisní povolenky nakonec zakoupeny od jiných členských států EU,“ potvrdil Auernhammer požadavky asociací. Spolková vláda už musela na období 2013 až 2021 nakoupit 11 milionů emisních povolenek z Bulharska, České republiky a Maďarska.