name | autoweek.cz

Potřebujeme méně aut a ne uspěchaný přechod na elektromobily

Potřebujeme méně aut a ne uspěchaný přechod na elektromobily

16.11.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přechod k elektricky poháněným vozidlům sám o sobě problémy městské dopravy nevyřeší, říká portugalský ministr infrastruktury a bydlení Pedro Nuno Santos. Prodloužení života současných spalovacích motorů může mít pozitivnější dopad než jejich uspěchaná náhrada elektromobily.

Na konferenci Transport Research Arena (TRA) v Lisabonu si socialistický ministr portugalské vlády Pedro Nuno Santos vzal na mušku myšlenku, že elektromobily jsou stříbrnou kulkou dopravního sektoru proti klimatickým změnám, a zdůraznil vysoké emise vypouštěné při výrobě elektromobilů a akumulátorů.

 

Ministr se s odkazem na zprávu švédského výrobce automobilů Volvo o celkových emisích produkovaných výrobou EV zamýšlel nad tím, zda má cenu podporovat rychlou výměnu stávajících vozidel za elektrická. „Elektromobily nejsou tak zelené, jak se prezentuje, když se měří na základě životního cyklu, nikoli pouze podle emisí z výfuku. Výzkum naznačuje, že elektromobilům může trvat až 9 let, než kompenzují emise CO2 emitované během výroby. Je zcela možné, že prodloužení životnosti stávajících vozidel se spalovacími motory současné generace o několik let skutečně může mít větší a rychlejší pozitivní dopad než urychlení jejich náhrady elektromobily,“ řekl Pedro Santos.

 

„Posun ke hromadné dopravě je nutný abychom zvrátili dominanci automobilů ve městech a dosáhli naše cíle v oblasti dekarbonizace. Pokud jednoduše nahradíme všechna spalovací auta elektromobily, skončíme se stejným druhem zácp, stejně obrovským množstvím ztraceného času v dopravě, stejnou neudržitelnou mírou dopravních nehod a stejným bojem o veřejný prostor,“ řekl portugalský ministr Pedro Nuno Santos, čímž vyvrátil názor, že elektrická vozidla ukončí strasti evropské městské dopravy.

 

„Místo toho, abychom v krátké době změnili všechna auta na elektromobily, protože budeme potřebovat obrovské množství nových elektromobilů, možná by nejlepší možností bylo vzít si více času na progresivnější přechod. Vím, že je to paradoxní, ale získáme víc tím, že to uděláme progresivněji než tím, že to děláme v příliš krátkém období,“ dodal. Ministr také zdůraznil, že přesun lidí k aktivním způsobům dopravy, jako jsou chůze a cyklistika a veřejná doprava, jsou „nejefektivnějším nástrojem dekarbonizace dopravy“.

 

„Automobilový průmysl je velmi důležitý. Elektromobily budeme určitě potřebovat. Ale myslím, že potřebujeme méně aut na našich silnicích a potřebujeme více vlaků. Pokud vyrobíme méně vozidel, budeme mít více zdrojů pro uplatnění v jiných odvětvích například pro nárůst investic a zaměstnanosti v železničním sektoru,“ uzavřel své vystoupení Pedro Nuno Santos.