name | autoweek.cz

Pouze tři elektromobily pod 30 000 eur

Pouze tři elektromobily pod 30 000 eur

20.11.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nabídka cenově dostupných elektromobilů v Evropě zůstává nízká. Většina výrobců se zaměřuje na větší a tedy dražší vozidla. Jak zjistil ADAC, v současnosti jsou na trhu pouze tři elektromobily s cenou méně než 30 000 eur: Dacia Spring, Fiat 500e a Renault Twingo E-Tech Electric.

Navzdory tvrzení předsedkyně Evropské komise Ursuly von den Leyenové, že EU zaplavují laciné čínské elektromobily, je nabídka cenově dostupných vozů s elektrickým pohonem zůstává v Evropě velmi malá. Většina výrobců se zaměřuje na větší a tedy dražší vozidla. V Německu jsou v současnosti v prodeji pouze tři elektromobily od velkosériových výrobců s cenou nižší než 30 000 eur (735 000 Kč). Německý autoklub ADAC je hodnotil v kategoriích zpracování, jízdní vlastnosti, spotřeba a dojezd i bezpečnost.

 

Fiat 500e vyšel ze srovnávacího testu jako jasný vítěz s celkovým hodnocením 2,5 a dokazuje, že i malá auta mohou nabídnout dobrou úroveň bezpečnosti. Jednak má moderní výbavu systémy aktivní bezpečnosti (včetně systému nouzového brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu a systému varování před ospalostí), jednak si vede dobře i v nárazových testech. Kritiku zaslouží omezený dojezd, omezená konektivita a nejvyšší cena v testovacím poli 29 990 eur (734 500 Kč).

 

Renault Twingo E-Tech Electric ztrácí kvůli neúplné bezpečnostní výbavě (hodnocení 4,1). Značné mezery má především v asistenčních systémech, chybí i dnes již samozřejmý asistent nouzového brzdění.

 

Dacia Spring Electric 65 se prosazuje pouze svou relativně dostupnou cenou a nejlepším dojezdem. Přestože je standardně dodáván s důležitými asistenčními systémy, jako je systém nouzového brzdění, v nárazových testech Euro NCAP získal pouze jednu z pěti možných hvězdiček. Také svou nestabilní jízdou výrazně ztrácí a výkonem se navíc jen částečně hodí k použití na dálnici.

 

S omezeným dojezdem 150 km až 195 km jsou všechna tři tato vozidla vhodná především do měst. Možnost rychlonabíjení CCS pro Dacii je pouze za příplatek, u Twinga vůbec. Pouze Fiat lze standardně nabíjet výkonem až 50 kW. Všechny tři ovšem vynikají vynikající efektivitou využití elektrické energie, přičemž Dacia Spring je v tomto ohledu absolutně nejlepším v současné době dostupným elektromobilem na evropském trhu.

 

Z hlediska pořizovacích nákladů jsou elektromobily stále výrazně dražší než srovnatelné spalovací modely. Zatímco Renault Twingo E-Tech Electric stojí 28 000 eur (686 000 Kč), jeho protějšek na benzin se srovnatelnou výbavou je k mání od 18 700 eur (460 000 Kč). Dacia Spring Electric 45 je k dispozici od 22 750 eur (557 000 Kč), testovaná verze Spring Electric 65 stojí 24 550 eur (600 000 Kč) a ve srovnávacím testu je tedy také výrazně levnější než její oba konkurenti. Elektrická Dacia však stojí výrazně víc než ještě větší Sandero s motorem na benzin, kterou Dacia v Německu nabízí od 11 300 eur (277 000 Kč).

 

Do srovnávacího testu ADAC byl původně zařazen i Volkswagen e-up!, ale ten je nyní vyprodán a jeho výroba po splnění dosavadních objednávek na konci roku skončí. To znamená, že v segmentu cenově dostupných elektromobilů není aktuálně žádná nabídka německého výrobce. Od roku 2024 bude nejzajímavější nabídkou Citroën e-C3 k za 23 300 eur (570 000 Kč) a varianta za méně než 20 000 eur (490 000 Kč) bude následovat v roce 2025. Přechod k elektromobilitě může být úspěšný pouze v případě, že bude na trhu odpovídající řada cenově dostupných vozidel, shrnuje ADAC.