name | autoweek.cz

Požadavek na kamiony s nulovými emisemi

Požadavek na kamiony s nulovými emisemi

27.10.2023 | Vladimír Rybecký | Doprava

Velké globální společnosti tlačí na Evropský parlament, aby upřednostnil kamiony s nulovými emisemi.

Čtyři velké společnosti vyzvaly zákonodárce EU, aby přijali ambiciózní normy CO2, které podpoří výrobu nákladních vozidel s nulovými výfukovými emisemi a odmítli obnovitelná paliva jako budoucí cestu k dekarbonizaci těžkých nákladních vozidel.

 

Společnosti IKEA, Geopost, Maersk a Unilever, každá s velkým vozovým parkem nákladních vozidel, napsaly otevřený dopis europoslancům ve výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu před hlasováním o legislativě, která má omezit uhlíkovou stopu nákladních automobilů, autokarů a autobusů. Tyto společnosti jsou součástí EV100+, globální iniciativy pro vozidla s nulovými emisemi, kterou vede nezisková organizace Climate Group.

 

V dopise společnosti, které se zavázaly provozovat do roku 2040 čistá nákladní vozidla, argumentují, že jejich ambiciózní cíle vyšlou trhu investiční signál a zvýší dostupnost vozidel s nulovými výfukovými emisemi. Tyto čtyři společnosti „důrazně doporučují“, aby poslanci Evropského parlamentu podpořili cíl snížení emisí CO2 o 70 % do roku 2035 a 92,5 % do roku 2040. Parlamentní zpravodaj Bas Eickhout, zelený zákonodárce, který nedávno převzal funkci po bývalém europoslanci Yannicku Jadotovi, zašel ještě dál a požaduje 100% cíl snížení emisí do roku 2040.

 

„Je zásadní, aby EU přijala ambiciózní cíle pro silniční dopravu, aby se toto odvětví do roku 2040 dekarbonizovalo a aby EU zůstala konkurenceschopná vůči rostoucí mezinárodní konkurenci. Jako společnost provozující všechny druhy dopravy víme, jak důležité je upřednostňovat biopaliva a e-paliva pro letectví a zaoceánskou lodní dopravu, které nemohou být elektrifikována,“ řekl Kenny Kristensen z dánského námořního gigantu Maersk.

 

Elisabeth Munck af Rosenschöld, manažerka pro globální udržitelnost v IKEA, uvedla, že společnost podporuje výzvu k přísnějším cílům snižování emisí CO2: „Je naléhavé dosáhnout pozitivní bod obratu, kdy se nákladní doprava s nulovými emisemi stane novou normou.“

 

Nákladní automobily tvoří přibližně 2 % silniční dopravy v EU, ale jsou zodpovědné za více než čtvrtinu emisí ze silnic EU.