name | autoweek.cz

Pozastavení DPH pro elektromobily?

Pozastavení DPH pro elektromobily?

13.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Známý expert Ferdinand Dudenhöffer očekává těžké časy pro automobilový průmysl vážně zasažený koronavirovou pandemií. Vzhledem k jejímu ekonomickému dopadu budou zákazníci kupovat méně aut, takže budou zapotřebí pobídky, z nichž by měla prospěch elektromobilita.

Automobilový analytik automobilového trhu Ferdinand Dudenhöffer z University St. Gallen očekává, že v důsledku koronavirové pandemie by globální automobilový trh mohl letos poklesnout o 18 % na pouhých 65 milionů nově registrovaných aut a všechny důležité automobilové trhy se oproti roku 2019 propadnou o dvojciferné hodnoty procent. Francie a Itálie budou postiženy nejvíc s propadem o 25 % a následovat budou Španělsko s poklesem o 22 % a Německo, Spojené státy a Mexiko s 20 %. Pro největší automobilový trh na světě Čínu Dudenhöffer očekává pokles asi o 15 %.

Zvláště velké problémy Dudenhöffer předpokládá na evropském trhu. „Podle našich odhadů je na automobilovém trhu v Evropě mezi výrobci a dodavateli nadbytečná kapacita ve výši dvou milionů vozidel. V letošním roce v Evropě očekáváme prodej kolem 13 milionů vozidel a do roku 2025 nárůst na 14,6 milionů automobilů,“ uvedl Dudenhöffer. Pro srovnání: v roce 2019 se na evropských trzích prodalo 15,8 milionu automobilů.

Podle Dudenhöffera proto bude nezbytné strukturovaně snížit nadbytečnou produkční kapacitu. „Musíte zvažovat všeobecnou státní podporu a různé formy finanční pomoci. Současná metoda všeobecné podpory může mít významné ekonomické vedlejší účinky. Zaprvé se tím zvyšuje zadlužení, takže proces obnovy se prodlužuje, a za druhé ztratíte čas přizpůsobit ekonomiku měnícím se tržním podmínkám. Nejdůležitější je nyní podpořit poptávku po automobilech a současně urychlit strukturální změny v průmyslu,“ doporučuje Dudenhöffer.

Aby se pomohlo automobilovému průmyslu dostat se z krize, Dudenhöffer doporučuje, aby se po určitou dobu při prodeji nových automobilů zrušila daň z přidané hodnoty. Naopak jako „idiotské“ hodnotí návrhy, jako jsou pozastavení pokut za překročení limitu flotilových emisí CO2 nebo dokonce úplné zrušení pravidel pro emise CO2. Taková opatření by podle něho byla tou „nejhorší věcí, jakou lze udělat, protože by způsobila trvalé poškození automobilového průmyslu.“

Problémem automobilového průmyslu nejsou požadavky na snižování emisí CO2, ale nedostatek zákazníků. Tento problém lze podle Dudenhöffera vyřešit pouze vytvořením nové poptávky. Po uvolnění současných omezení k tomu musejí přispět výrobci automobilů a jejich banky, stejně jako vláda. Je při tom důležité jednat rychle a nebyrokraticky. To by bylo možné zajistit pozastavením DPH.

Dudenhöffer to odůvodnil tím, že navzdory koronavirové krizi rostl zájem o elektromobily s pomocí dotací při jejich koupi (v Německu to je 6000 eur, tedy 160 000 Kč, přičemž tento ekologický bonus je z poloviny financován spolkovou vládou a z poloviny výrobcem). Nyní se navíc i rozšiřuje nabídka. Proto je přesvědčen: „Pokud k tomu nyní přidáme pozastavení DPH, tak dosáhneme skutečný rozmach prodeje elektricky poháněných automobilů. Tím urychlíme přechod do éry elektrické mobility.“ Pokud by byla DPH pozastavena, jak navrhuje Dudenhöffer, mohly by malé a kompaktní elektromobily mít brzy cenu na úrovni srovnatelných vozů se spalovacími motory.

Na otázku, kteří výrobci automobilů si v současné době vedou dobře, Dudenhöffer jmenoval Teslu. Americký výrobce elektricky poháněných automobilů je jediný, kdo v prvním čtvrtletí roku 2020 prodal více vozidel než v roce 2019. „Tesla má velký program s novými továrnami a modely. Elektromobilita už je sama o sobě prioritou,“ řekl automobilový expert Dudenhöffer.