name | autoweek.cz

Poznatky z pařížského autosalonu 2022

Poznatky z pařížského autosalonu 2022

22.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pesimista začne vypočítávat, kolik velkých značek letos při autosalonu v Paříži chybělo. Ale ti výrobci, kteří se prezentovali, nabídli návštěvníkům mnoho zajímavého – mnohem víc, než bylo k vidění vloni při IAA v Mnichově. Proto značky, které chyběly, lze označit za velké poražené letošního podzimu.

89. ročník autosalonu Mondial de Paris nakonec letos nebyl chudý na výrobce ani na novinky. Hlavními hvězdami samozřejmě byli domácí výrobci, tedy skupiny Renault a Stellantis, přinášející i své zahraniční značky Jeep a Dacia, i když jen těžko lze pochopit absenci Citroënu. Mezinárodní punc autosalonu dodávali výrobci z Číny a vietnamský VinFast.

 

Ze značek vystavujících před rokem v Mnichově se v Paříži prezentovaly Renault s Dacií a dvojice značek čínské skupiny GWM Ora a Wey. Německé automobilky autosalon ignorovaly, i když se dlouho zdálo, že se v Paříži objeví Mercedes-Benz. Ten byl mezi přihlášenými, ale na poslední chvíli účast odvolal a dokonce ve stejné době nedaleko Paříže uspořádal vlastní promoční akci aby Francouze ještě víc urazil. Poněkud paradoxní proto bylo, že se mezi návštěvníky novinářského dne objevil i šéf Mercedesu Ola Källenius, podle očitých svědků viditelně zaskočený rozsahem a kvalitou hlavních expozic neodpovídající tomu, jak byl informován svými kolegy.

 

Nechyběla ani užitková auta se zaměřením na vodíkový pohon. Zaujala i spousta technických zajímavostí a nových, občas i hodně nestandardních, řešení mobility. Pro profesionály pořadatelé navíc připojili vysoce respektovaný veletrh Equip Auto zaměřený na aftermarket a speciální služby.

 

Slibující a potěšený Macron

Autosalon poskytl prostor setkat se i s mnoha vrcholnými představiteli evropského automobilového průmyslu. Zavítal mezi ně i president Emmanuel Macron. Na rozdíl od autosalonu v Detroitu, kde museli všichni novináři během návštěvy presidenta Bidena na dvě a půl hodiny opustit výstaviště, v Paříži vše probíhalo v naprostém klidu.

 

Emmanuel Macron strávil dlouhý čas v srdečných rozhovorech se šéfy Renaultu Group Lucou de Meem a Stellantisu Carlosem Tavaresem, což je v dnešních dnech nesporně pro automobilový průmysl velmi pozitivní. Macron během návštěvy autosalonu deklaroval svou podporu přechodu k elektromobilitě a prohlásil: „Jsme zde, abychom poskytovali dlouhodobou podporu a vedení, abychom pokračovali v inovacích, abychom z Francie opět udělali skvělou automobilovou zemi budoucnosti.“ Macron zároveň hájil cíl přejít v rámci EU do roku 2035 kompletně k výrobě elektromobilů: „Je to nezbytné pro splnění našich klimatických cílů a představuje to příležitost pro reindustrializaci naší země.“ Tavares ho naopak potěšil slibem, že francouzské značky budou své elektromobily vyrábět jen ve Francii.

 

Cílem je od roku 2030 vyrábět ve Francii dva miliony elektromobilů ročně. Hranice jednoho milionu ve Francii vyráběných elektromobilů má být dosažena v roce 2026 nebo 2027. Před 20 lety Francie vyráběla čtyři miliony vozidel ročně, ale během koronavirové krize i po ní údaje o výrobě poklesly na 1,3 až 1,5 milionu aut.

 

Nechyběl prostor pro sny

Také v Paříži dominují SUV. Nicméně k vidění byly i jiné podoby aut, takže SUV v Paříži nedominovala. K vidění byly i hatchbacky a sedany, přičemž některé novinky je jen obtížné zařadit do tradičních segmentů. A nejen to. V Paříži byly k vidění dokonce i koncepty a tzv. auta snů, i když ne od tradičních exkluzivních značek z tradičních zemí. Na vrcholu nabídky bylo nejluxusnější auto z celé nabídky všech francouzských značek DS 9 Opéra Paris. Špičková úprava velkého sedanu DS Automobile ukazuje francouzský luxus, ovšem vyrobený v Číně...

 

Kromě absence Citroënu zaskočil Stellantis i tím, že namísto prezentace na Mondialu Peugeot jen slíbil představení nového konceptu Inception, který má být předzvěstí designu značky pro budoucí roky, jen několik týdnů po autosalonu.

 

Neobvyklý přístup k testování

Autosalon je určen nejen k objevování nových produktů, ale je obvykle i místem pro jejich vyzkoušení. Ani tento autosalon nebyl výjimkou. Jenže realita se značně lišila od slibu pořadatelů, kteří připravili testovací centrum pro nejméně 60 vozy. Jenže ve skutečnosti bylo k vyzkoušení připraveno jen 15 vozidel, většinou elektrických. Navíc tu nebyl žádný Renault, DS nebo Peugeot. Vše zachraňovala jen čínská auta. BYD nabídl svou kompletní modelovou nabídku Atto 3, Tang i velkou hvězdu Han, Seres poskytl své kompaktní SUV 3. Navíc tu byl Ford Mach E a vodíková vozidla Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Jen mezi užitkovými vozy byly i francouzské značky. Přitom zájem byl tak velký, že BYD, který plánoval dva vozy Han, přidal ještě jeden aby uspokojil poptávku.

 

Ekologičtí aktivisté napadli vozy Ferrari pomáhající charitě

Skupina Extinction-Rebellion využila pařížský autosalon k útoku na kolekci vozů Ferrari vystavených ve speciální expozici. Aktivisté zaútočili na výjimečné modely Ferrari 430 16M, 360 Challenge Stradale a Mondial, které postříkali černou hmotou a ruce si přilepili na karoserie vozů. Učinili tak proto, aby „odsoudili znečišťující průmysl, který se snaží omýt svou image ekologickými vozidly, ale nadále propaguje individuální automobily jako dopravu budoucnosti.“ Paradoxem je, že tato zvláštní expozice měla zvlášť placený vstup za 5 eur, přičemž vybrané prostředky budou věnovány nadaci Perce-Neige Foundation, jejímž cílem je poskytovat podporu dětem a dospělým s mentálním postižením. Podle svědků aktivisté zaplatili vstupné a jednali úmyslně s vědomím, že tento prostor je přínosem pro charitu. Členové skupiny byli zatčeni policií. Podle aktivistů byly použité látky bezpečné a snadno se smyjí. Ve skutečnosti v místech nanesení lepidla zůstaly rušivé stopy na laku.