name | autoweek.cz

Pozor na text smlouvy
25.08.2011 | Tiskové zprávy
Autobazary se právně brání proti odpovědnosti za stočené tachometry.
V uplynulých měsících jsme byli svědky silné mediálně-marketingové masáže od mnoha autobazarů, které tvrdí, jak všemožně bojují proti stáčení kilometrů u ojetých automobilů v ČR. Ruku v ruce s tím ale dělají všechno pro to, aby kupující, který by u nich koupil automobil s manipulovaným počtem najetých kilometrů, nemohl uplatnit svá práva při tomto druhu podvodu.
Jakkoliv bylo i dříve obtížné domoci se práv kupujících při zjištění manipulace s počtem ujetých kilometrů u ojetých automobilů, byla tu alespoň teoretická možnost dosáhnout kompenzace takové skutečnosti. Pokud si však autobazar v současnosti napíše přímo do smlouvy, že automobil může mít manipulovaný počet ujetých kilometrů (i když ve svých propagačních materiálech tvrdí, že jím prodávané automobily mají garantovaný počet ujetých kilometrů), je možnost domoci se svých práv při zjištění manipulace s tachometrem velmi malá, nebo přímo nulová.
\"Při našich prověrkách ojetých vozidel, nebo při znaleckém řešení reklamací klientů, kteří již zakoupili vůz s manipulovaným tachometrem bez našeho předchozího prověření, narážíme v poslední době na novou skutečnost., Prodejci ojetých vozidel si začínají zakotvovat do svých smluv prohlášení, že se počet skutečně ujetých kilometrů nemusí shodovat s údajem uváděným na počítadle ve vozidle. Právě údaj z počítadla je uveden v kupní smlouvě v době prodeje. A nejen to. Zároveň s tím někdy kupující dokonce podepíše, že toto bere výslovně na vědomí.\" Informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting, která se zabývá nezávislým prověřováním ojetých vozidel a znaleckou činností. Dále dodává: \"Náš názor na tuto praxi je jednoznačný. Pokud autobazar toto ve smlouvách má, pak tím jasně deklaruje, že se u něj prodávají i automobily s manipulovaným počtem najetých kilometrů. Bylo by tedy dobré se takovému autobazaru zcela vyhnout.\"
Otázkou zůstává, jestli by pak zájemce o koupi ojetiny měl kam jít, podle Aleše Zicha totiž tuto praxi zavádí většina autobazarů. Ke smlouvě se navíc kupující dostane až na konci celého procesu koupě, tedy ve fázi kdy je již rozhodnutý vozidlo zakoupit a tedy i nejvíce \"zranitelný\". Zkrátka se nachází ve stavu, kdy je odhodlán vyhlédnuté auto zakoupit a už se nechá snadno přesvědčit k podpisu takto pro něj nevýhodné kupní smlouvy. Doporučujeme tedy velmi důslednou kontrolu jednotlivých vozidel před koupí a to v jakémkoliv autobazaru, nejlépe samozřejmě s přizváním odborníka, který prověří jak skutečný stav ojetého vozidla, tak jeho servisní historii. Na základě této prověrky posoudí, zda vozidlo skutečně odpovídá tvrzením prodejce a také údaji uváděnému na počítadle ujetých kilometrů.
\"V hodnocení vozidel při našich prověrkách používáme jednoznačné vyjádření, zda vůz odpovídá uváděnému počtu ujetých kilometrů prodejcem, tedy stavu počtu ujetých kilometrů na počítadle ve vozidle, či nikoliv. To je totiž jediné vyjádření, které kupujícího skutečně zajímá a může se podle něho o koupi konkrétního vozidla rozhodnout,\" dodává Aleš Zich.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz