name | autoweek.cz

Představitelé rodinného klanu podporují elektrickou strategii

Představitelé rodinného klanu podporují elektrickou strategii

06.03.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Wolfgang Porsche a jeho bratranec Hans Michel Piëch podporují kurz generálního ředitele Herberta Diesse v jeho radikálně restrukturalizaci společnosti Volkswagen znamenající úplný příklon k elektromobilitě.
Při přeměně skupiny VW ve výrobce elektricky poháněných vozidel se generální ředitel Herbert Diess opírá o sílu rodiny majitelů Porsche/Piëch. Členové dozorčí rady Hans-Michel Piëch a Wolfgang Porsche potvrdili, že plně stojí za elektrickou ofenzivou nejvyššího šéfa koncernu. „Má naši podporu. Čelí velkému úkolu. K tomu potřebuje sílu, ale také podporu celého koncernu,“ řekl Piëch novinářům. Rodiny Porsche a Piëch vlastní více než 52 % hlasovacích práv ve skupině VW prostřednictvím společnosti Porsche SE a mají silné zastoupení v dozorčí radě společnosti Volkswagen.
 
Volkswagen investuje do elektromobility miliardy. Spoléhá se při tom především na čistě elektrický pohon u vozidel z rodiny vozidel ID. Kromě toho nabízí hybridní a plug-in hybridní modely, zatímco palivové články nejsou významným tématem. Podle interní prezentace skupina očekává, že elektromobily založené na modulární elektrické platformě (MEB) budou v příštích letech pro uživatele výrazně dostupnější - také díky úsporám plynoucím z rozsahu výroby plynoucím s využitím architektury MEB ve výrobě dalších značek.
 
Elektromobil ID.3, jehož výroba se v současné době rozebíhá v závodě ve Cvikově, by při započtení státní dotace měl stát jen o málo víc než stejně velký kompaktní model Golf s turbodieselem. Ve druhé generaci platformy MEB by už měly být výrobní náklady nižší než náklady na výrobu vozidel se spalovacími motory. Zároveň ale chce VW do roku 2025 zvýšit podíl SUV na svém celkovém globálním prodeji na více než polovinu, v Evropě až na 49 %. Proto uvedl i SUV ID.4 s elektrickým pohonem.
 
Wolfgang Porsche zdůraznil: „I když je pan Diess z mnoha stran kritizován a podstupuje obrovské riziko, neexistuje dnes žádná alternativa k cestě, kterou se spolu s představenstvem Volkswagenu vydali. Pokud se touto transformací nebudeme zabývat nyní, bude mít skupina v budoucnu obrovský problém.“
 
Oba s Diessem souhlasí i co se týče vodíku. „Diskuse o volbě mezi vodíkem nebo akumulátory je nešťastná. Vodík bude v dohledné budoucnosti příliš drahý a nelze jej vyrábět pomocí udržitelné energie,“ uvedl Piëch.
 
Auta s palivovými články, v nichž vodík reaguje s kyslíkem za vzniku vodu a elektrické energie, poskytující potřebnou energii k pohonu, mohou být alternativou k elektromobilům s akumulátory. Doposud jsou náklady na výrobu takových vozidel vysoké, a to i z důvodu výroby velmi malého počtu a chybějící infrastruktury. Kromě toho je předchozí elektrolýza vody energeticky náročná. Někteří analytici nicméně považují palivové články z dlouhodobého pohledu za ideální řešení.
 
Volkswagen pod Diessovým vedením především chce, aby byl dosud exkluzivní elektrický pohon dostupný pro masy. Cílem skupiny je do roku 2025 prodat tři miliony elektromobilů a poté by jejich podíl na celkových dodávkách měl narůst z přibližně 1 % (2019) na více než 20 %. Náklady na pořízení elektromobilů a jejich provoz by se také měly výrazně snížit, protože stále jsou jednou z největších překážek většího prosazení elektromobility.
 
Wolfgang Porsche vyzval k vytvoření politicky reálných rámcových podmínek a kritizoval požadavek EU na dosažení průměrně 95 g CO2 na kilometr u nově prodaných automobilů nejpozději do roku 2021: „Hodnota flotilových emisí 95 g CO2/km v rámci EU může být politicky žádoucí, ale k tomu také musíme najít dostatečně velký počet zákazníků, kteří si elektromobily koupí. Německo by proto mělo zvážit šrotovné na vozidla vznětovými motory“