name | autoweek.cz

Představují cyklisté pohánění hovězím klimatickou hrozbu?

Představují cyklisté pohánění hovězím klimatickou hrozbu?

22.11.2022 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.

Ve městech po celé Evropě je populární graffiti šablona s jednoduchým, i když poněkud hrubým vzkazem. Vedle obrázku jízdního kola je text: „TOHLE JEZDÍ NA TUK A ŠETŘÍ VÁM PENÍZE“ a vedle obrázku automobilu je: „TOHLE JEZDÍ NA PENÍZE A DĚLÁ TĚ TLUSTÝM“. Tento vzkaz je součástí cyklistické kultury, která považuje jízdní kolo za řešení nesčetných společenských problémů (myšlenka tohoto vzkazu posiluje sebevědomí městských cyklistů že každá cesta na dvou kolech je malou vzpourou proti nadvládě automobilů).

 

V rámci této kultury jsou kola řešením našeho sedavého způsobu života. Jsou řešením jak snížit hluk z dopravy a zvýšit bezpečnost na ulicích. A především jsou řešením ekologických problémů, které představují osobní vozidla - od znečištění ovzduší až po změnu klimatu. Tyto pravdy, abychom parafrázovali americké otce zakladatele, jsou považovány za samozřejmé. 

 

Kritici cyklistů se obvykle zaměřují na jejich špatné chování, například porušování červené na semaforech nebo jízdu po chodnících. Nedávné novinové články se však pokusily postavit na hlavu klimatické zásluhy cyklistů. Je napadána nezpochybnitelná ekologická pověst jízdních kol.

 

Sloupek ve švýcarských novinách Handelszeitung přinesl odvážné tvrzení, že jízda na kole a veřejná doprava mohou ve skutečnosti škodit klimatu víc než jízda autem. Tuto myšlenku zopakovaly i konzervativní německé noviny Frankfurter Allgemeine Zeitung, kde se tvrdí, že budoucností mobility šetrné ke klimatu je v rozporu s tím, jak možná tušíte, automobil. Podstata argumentu spočívá v tom, že jízda na kole vyžaduje dodatečné kalorie, které je třeba pokrýt dodatečnou spotřebou potravin. A uhlíková stopa těchto dodatečných potravin je pro klima škodlivější, než kdyby člověk jel autem se čtyřmi cestujícími.

 

Jak ovšem upozorňují odborníci na dopravu, výpočty použité k tomuto závěru jsou více než podezřelé. Švýcarský sloupek na úvod předpokládá, že k nasycení našeho hladového cyklisty bude použito hovězí maso - jedna z uhlíkově nejnáročnějších dostupných potravin. Vychází také z toho, že automobily přepravují čtyři cestující, zatímco v autech jsou ve skutečnosti v průměru jen necelí dva lidé. A také se předpokládá, že vzdálenost, kterou náš cyklista každý den ujede, je 100 km, což je nesmysl dalece přesahující každodenní dojíždění většiny lidí. 

 

Jednou z nejpodivnějších částí tohoto argumentu je, že dává smysl pouze tehdy, pokud vycházíme z toho, že řidiči automobilů nevyvíjejí žádnou fyzickou námahu. Ale co kdyby motorista, aby si kompenzoval nedostatek pohybu při dojíždění, zajel do posilovny a tam jezdil na stacionárním kole? Nebo co kdyby motorista jezdil na fotbalový trénink? Nebo si dokonce jen šel zaběhat? Nevymaže se zisk ze sezení za volantem s tím, jak se jim rozšíří chuť k jídlu? Nepřekvapí, že se proti zprávám v médiích ohradil generální ředitel Evropské cyklistické federace Philip Amaral: „Tvrzení, že cyklisté vytvářejí více emisí než auta, ať už kvůli spotřebě kalorií nebo z jakéhokoli jiného důvodu, jsou zcela nepodložená. Člověk, který jezdí na kole místo autem, i kdyby jen jednou týdně, vypouští mnohem méně emisí než ten, kdo na kole nejezdí, tečka.“

 

Možná je náš teoretický supercyklista, který polyká hovězí, méně ekologický, než se myslelo. Pro všechny ostatní však můžeme s jistotou říci, že jízda na kole nejenže spaluje tuk a šetří peníze, ale je také spolehlivým způsobem, jak snížit emise z dopravy.

 

Může spolupráce mezi soupeřícími regiony skutečně fungovat?

Se zákazem prodeje vozidel se spalovacími motory se celkový počet pracovních míst v automobilovém průmyslu sníží. Vzhledem k tomu, že se elektrické motory skládají z menšího počtu dílů než jejich spalovací protějšky, je i výrobní proces méně náročný na pracovní sílu.

 

Zároveň se ale objeví nová pracovní místa, zejména v oblasti výroby akumulátorů a nabíjecí infrastruktury. „Ovšem nedojde k nahrazení pracovních míst elektromobilitou jedna ku jedné,“ připustil komisař EU pro zaměstnanost Nicolas Schmit. Hovořil o tom v Lipsku na prvním zasedání Aliance automobilových regionů, nové skupiny regionů EU, v nichž automobilový průmysl představuje velký podíl místní výroby a které nyní chtějí těsněji spolupracovat. Regionální vlády varují před zvýšenou konkurencí mezi automobilovými regiony o klesající počet pracovních míst. Aby tomu zabránily, vyzývají k větší spolupráci.

 

„Při přechodu na elektrická vozidla bude zlikvidováno přibližně 600 000 pracovních míst souvisejících se spalovacími motory,“ varoval v nedávném rozhovoru komisař pro vnitřní trh Thierry Breton. Automobilový průmysl zaměstnává 7,5 milionu lidí v automobilovém průmyslu a automobilových službách, což je více než 6 % ze všech zaměstnanců v Evropě. Ze 300 regionů se 29 spojilo v této alianci. Jsou zde zastoupeny regiony z Francie, Itálie, Německa, Nizozemska, Rakouska, Slovenska a Španělska. Žádný region z České republiky se nezapojil.

 

V praxi však bude úctyhodný cíl spolupráce obtížně dosažitelný. Tuto obtížnost ilustruje aféra z počátku letošního roku, kdy automobilka Ford postavila proti sobě dvě své pobočky, španělskou Valencii a německý Saarlouis, aby rozhodla, který region se stane místem výroby nového modelu elektromobilu. Rozhodnutí pro Valencii, které bylo oznámeno v červnu, zanechalo v Saarlouis nelibost a místní zaměstnanecká rada si minulý týden stěžovala, že po tomto rozhodnutí se ve španělském závodě zvýšily náklady.

 

Může tedy spolupráce skutečně zabránit ostrému konkurenčnímu boji o klesající počet pracovních míst? Hodně bude záležet na kreativitě regionálních samospráv při vytváření kvalitních pracovních míst mimo automobilový průmysl, na něž mohou pracovníci přejít, aniž by se museli stěhovat ze svého domova. Není to snadný úkol, ale všichni, kteří chtějí zabránit vážnému odporu proti ekologickému přechodu, by jim měli přát úspěch.

 

Město světel versus e-koloběžky

Vzestup e-koloběžek se ukázal jako kontroverzní a města po celém kontinentu zvažují, jak nejlépe tento nový druh dopravy regulovat. Některá města pro ně vytvořila vyhrazená parkovací místa s cílem zabránit tomu, aby zahlcovaly veřejný prostor. Jiná se rozhodla pro mnohem přísnější omezení.

 

Jedním z takových měst je Paříž, která se snaží omezit provoz elektrokoloběžek. Francouzské hlavní město zvažuje, že z důvodu veřejné bezpečnosti půjčování elektrických koloběžek zcela zakáže. Jak uvedla agentura Reuters, do konce srpna letošního roku město zaznamenalo 337 nehod s těmito vozidly. Pokud starostka tento krok schválí, vyprší v únoru letošního roku licence největších půjčoven e-koloběžek Lime, Dott a Tier aniž by byly prodlouženy.

 

Ne všichni Pařížané však zákaz vítají. Petice proti zákazu na webu Change.org získala 19 000 podpisů. Jeden ze zdravotně postižených uživatelů se vyjádřil, že e-koloběžky přispívají k jeho nezávislosti, zatímco jiná hovořila o větším pocitu bezpečí, který používání e-koloběžky přináší. „Můžu se dostat domů v noci, když skončím v práci, a to bezpečně. Je to pro mě opravdu důležité. Nemohu si dovolit taxi a noční doba je pro ženy nebezpečná,“ napsala signatářka petice. Jeden ze signatářů se vyslovil pro regulaci namísto zákazu: „Je výhodou mít samoobslužné koloběžky, jen musí být zaparkované na určitých místech a ne uprostřed chodníku!“

 

Rozhodnutí o osudu e-koloběžek v Paříži se očekává v příštích týdnech.

 

BMW tvrdí, že syntetická paliva rozhodně stojí za prozkoumání

Podle německé automobilky BMW mohou v příštích letech hrát roli v dekarbonizaci silniční dopravy syntetická e-paliva vyráběná s pomocí ekologických zdrojů energie, která doplní další čisté technologie pohonu, jako je například elektrický pohon.

 

Komise odmítá obavy z dvourychlostní Evropy v oblasti nabíjecí infrastruktury pro elektromobily

Evropská komise odmítla obavy, že revoluce v oblasti elektromobilů se v příštích letech omezí především na bohatší členské státy, a tvrdí, že závazné cíle a pokračující veřejné a soukromé investice zvýší rovnost nabíjecí infrastruktury v celé evropské sedmadvacítce.

 

Přechod na elektromobily sám o sobě problémy městské dopravy nevyřeší

Portugalský ministr infrastruktury uvedl, že k tomu, abychom zvrátili převahu automobilů ve městech a dosáhli naše cíle v oblasti dekarbonizace je zapotřebí přejít na hromadnou dopravu a vyvrátil tak názor, že elektromobily vyřeší problémy evropské městské dopravy.

 

Kazachstán vzkazuje EU: Můžeme vám dodat všech 30 kritických surovin, které potřebujete

Úředníci z Kazachstánu v Bruselu sdělili, že země bohatá na suroviny bude brzy schopna nabídnout všech 30 kritických surovin, které blok potřebuje podle seznamu přijatého v roce 2020.