name | autoweek.cz

Překvapení: kdekdo chce stále vlastnit automobil

Překvapení: kdekdo chce stále vlastnit automobil

10.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Touha mít automobil je obecně mezi mladšími lidmi menší, než u jejich rodičů. Přesto však mezi spotřebiteli ve věku 18 -25 let zůstává silná.
Pokud se kdejakého prognostika zeptáte, jak bude po roce 2020 vypadat individuální doprava, nejspíše vám bude tvrdit, že spotřebitelé ztratí zájem o ježdění i o nová auta a obrátí se k bezduché dopravě autonomními nebo sdílenými vozidly.
 
Člen výkonné rady Interior Division společnosti Continental Helmut Matschi má o budoucnosti automobilů optimističtější představy. Cituje z rozsáhlého průzkumu firmy Continental, uskutečněného mezi 5600 spotřebiteli různého věku v USA, Evropě, Číně a Japonsku. Matschi tvrdí, že spotřebitelé s velkou převahou jezdí rádi a v nejbližší budoucnosti budou chtít vlastnit automobil.
 
Více než 90 % respondentů uvedlo, že řízení je pohodlné, zábavné, rozumné. Z dotázaných obyvatel měst, předměstí i venkova jich 62-65 % odpovědělo, že je řízení baví ať žijí kdekoli.
 
Osobní vlastnictví automobilu zůstává v nesmírné oblibě: 94 % respondentů z USA odpovědělo, že vlastní automobil a pouze 1 % uvádí, že patří mezi lidi využívající služby sdílení automobilů. Mimo USA je osobní vlastnictví menší a větší počet lidí odpovídá, že sdílí automobil se členy rodiny.
 
Respondenti z Německa, Číny, Francie, Japonska a USA převážně odpovídají, že dávají přednost vlastnímu osobnímu vozidlu pokud to jejich finanční možnosti dovolí. V Číně i USA 93 % spotřebitelů říká, že dává přednost osobnímu vlastnictví před leasingem, půjčováním nebo využíváním služeb sdílení. V Japonsku to je 75 %.
 
Nejmenší počet mladých lidí chce mít vlastní auto v Japonsku - 73 %, v USA je to 88 %, zatímco u starší generace je to 98 %.
 
Matschi říká, že s řízením souvisí mnoho emocí. Pokud se má spojitost s emocemi udržet, zejména mezi mladými lidmi, pak se osobní vozy a zejména rozhraní člověk-stroj budou muset změnit a poskytovat výhody, které jsou pro řidiče patrné i neviditelné. Ty neviditelné výhody zahrnují internetové připojení, které současně zlepší bezpečnost a hospodárnost využívání paliva. Zásadně je také nutné změnit rozhraní člověk-stroj (HMI).
 
„Potřebujeme přejít od statického k holističtějšímu HMI. Nejen luxusní auta, ale i vozy středního proudu musí být vybaveny velkými projekčními displeji v úrovni očí (Head-up Display - HUD) a rozšířenými informačními prvky. Potřebujeme HMI, které poskytne lepší dialog beze slov. Potřebujeme více hmatových dotykových touchpadů. Potřebujeme různé výstražné a poučné strategie pro pokročilé asistenční systémy řidičů," říká Helmut Matschi.
 
To povede ke složitějším elektronickým systémům a softwaru. Současná vozidla mají více než 160 čidel, až 100 elektronických řídicích jednotek a více než 170 servomotorů. Continental nově vznikající problémy řeší tak, že každý rok nabírá 1000 specialistů na software a elektroniku a vytváří četná partnerství - například s firmou Cisco pro kompresi dat a zabezpečení, s IBM pro zpravování velkého množství dat a se společností nazvanou „here“ pro vysoce přesná, na cloudu založená digitální mapová data.