name | autoweek.cz

Překvapující proměna autoprůmyslu v USA

Překvapující proměna autoprůmyslu v USA

06.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve spojení s auty a Spojenými státy se většinou mluví o dovozu. Nedávná krize amerického automobilového průmyslu ale měla překvapivý důsledek. Vývoz automobilů z USA vloni dosáhl rekordní výše. Polovinu z tohoto počtu vyrobily domácí značky.

Podle údajů amerického ministerstva obchodu celkový objem vyvezených osobních automobilů a pick-upů byl přibližně 1,8 milionu v celkové hodnotě 132,7 miliardy dolarů. Deficit automobilového obchodu tedy stále dosahuje 100 miliard dolarů a dovoz automobilů značně převažuje nad vývozem. Deficit se však zmenšuje.

Jak se dá předpokládat, asi polovina vyvážených automobilů směřuje do sousedních zemí, tedy Kanady a Mexika, ale největší nárůst pochází ze zemí mimo Severní Ameriku. Před deseti lety tvořily dodávky do Mexika a Kanady 80 % amerického vývozu automobilů. Nyní se tato hodnota snížila na 49 % a nadále klesá.

Dodávky do Číny se od roku 2009 zvětšily o téměř 600 %. Každé deváté vozidlo, které se nyní vyveze z USA, míří do Číny. Chrysler tam vyváží Jeepy a koncem letošního roku tam Ford začne vyvážet vozy značky Lincoln.

Analytici předpokládají, že vývoz amerických automobilů se pravděpodobně nesníží, byť Velká trojka a její globální konkurenti v Číně rozšiřují své výrobní kapacity. Je tomu tak proto, že i na trzích v Latinské Americe, Africe a Středním východě poroste poptávka po automobilech vyrobených v USA. Nicméně na trzích zemí BRIC automobilky staví továrny v souladu s filosofií Isaaca Singera a Henryho Forda „vyráběj tam, kde prodáváš“, což možná zpomalí růst vývozu z USA.

Kromě domácích značek chtějí rozšířit svůj vývoz z USA také Honda a Toyota. Honda chce, aby se všechny její globální regiony staly vývozními centry vyvážejícími 20-30 % své výrobní kapacity mimo místní trhy. Cílem Hondy je vyvážet z USA více automobilů, než kolik jich dováží do USA z Japonska. Také Toyota rozšiřuje svůj seznam vozidel vyvážených z montážních závodů v USA.

Ford F-150 (foto), vyráběný v Dearbornu ve státě Michigan a v Kansas City ve státě Missouri, se vyváží do 49 zemí. K vlajkovému pick-upu Fordu se brzy připojí i zcela nový Mustang, který byl navržen speciálně pro exportní trhy, což je jeden z důvodů, proč bude mít přeplňovaný čtyřválec. Mustang se vyrábí ve Flat Rocku ve státě Michigan a montážní linka bude vyrábět také verze s pravostranným řízením pro Velkou Británii, Austrálii a Japonsko.

V Detroitu se výhradně pro vývoz vyrábí také Opel Ampera,což je evropská verze Chevroletu Volt.

V průběhu restrukturalizace amerického automobilového průmyslu v roce 2009 odboráři z organizace United Auto Workers souhlasili se systémem dvou úrovní mezd. Noví pracovníci si vydělají jen o něco víc než polovinu mzdy veteránů. Tato ujednání zajistila výrobu v severoamerických závodech provozovaných domácími automobilkami, protože zlepšila jejich efektivitu. Americké společnosti rovněž investovaly miliardy dolarů na modernizaci současných amerických továren s cílem zvýšit produktivitu.

Protože montážní závody japonských automobilek v USA nezaměstnávají členy odborů UAW a nemusejí proto respektovat jejich mzdové požadavky, staly se pro ně Spojené státy, díky síle japonského jenu vůči americkému dolaru, atraktivnějším místem pro výrobu aut než Japonsko. Podobně to platí i pro americké závody německých automobilek.