name | autoweek.cz

Premiéři protestují proti Euro 7

Premiéři protestují proti Euro 7

02.02.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Budoucí emisní norma Euro 7 nadále vyvolává kontroverze. Předsedové vlád spolkových zemí Bádensko-Württembersko, Bavorsko a Dolní Sasko volají po zlepšení.

Winfried Kretschmann, předseda vlády Bádenska-Württemberska, spolu se svými kolegy Markusem Söderem (Bavorsko) a Stephanem Weilem (Dolní Sasko) požadují zlepšení plánované emisní normy Euro 7.

 

Automobilové země Bavorsko, Bádensko-Württembersko a Dolní Sasko v dopise kancléři Olafovi Scholzovi (SPD) vyjadřují obavy, že zavedení emisní normy Euro 7 bude mít významný negativní dopad na německý automobilový průmysl. „Zda další zpřísnění norem kvůli dalším difúzním zdrojům imisí povede k dalšímu výraznému zlepšení kvality ovzduší, se nám zdá být spíš diskutabilní. Společenské přínosy a ekonomické náklady musí být v odpovídajícím poměru,“ stojí v dopise tří premiérů spolkových zemí kancléři Olafovi Scholzovi (SPD), který má k dispozici Německá tisková agentura DPA v Mnichově.

 

„Nová emisní norma a s ní spojené testovací podmínky musí být rovněž technicky a ekonomicky proveditelné. Rovněž jsou nutné odpovídající termíny implementace, které zohledňují i ​​vývojové cykly výrobců automobilů,“ uvádí třístránkový dopis Markuse Södera (CSU ), Winfrieda Kretschmanna (Zelení) a Stephana Weila (SPD).

 

Jednání stále probíhají

V listopadu Evropská komise představila své návrhy na přísnější emisní normy v EU. Silniční doprava je podle Komise největším zdrojem znečištění ovzduší ve městech. Evropská komise  uvádí, že znečištění částicemi a oxidy dusíku ze silniční dopravy způsobilo v roce 2018 v zemích EU a Velké Británii přibližně 70 000 předčasných úmrtí. Očekává se, že norma Euro 7 sníží emise oxidů dusíku z automobilů do roku 2035 odhadem o 35 %  a z autobusů a nákladních vozidel o více než 50 %.

 

Návrhy ještě musí schválit Evropský parlament a státy EU. Jednání zde stále probíhají. V dalším kroku se musí země EU a Parlament dohodnout, než nová pravidla vstoupí v platnost. Teoreticky je tedy možné v návrhu Komise ještě provést určité změny.

 

V dopise se uvádí, že výrobci automobilů a jejich dodavatelé již nastoupili nevratnou cestu k pohonům s nulovými emisemi. Bádensko-Württembersko, Bavorsko a Dolní Sasko jsou proto toho názoru, že nová emisní norma by neměla vést k tomu, že by „muselo být vynaloženo nadměrné množství prostředků na optimalizaci technologie, která pravděpodobně nebude od roku 2035 v EU povolena.“ S ohledem na konkurenceschopnost firem a ochranu klimatu musí finanční prostředky průmyslu proudit mnohem naléhavěji do nových pohonů šetrných ke klimatu.

 

Krátká přechodná období

Premiéři ve svém dopise kritizovali zejména termíny implementace nové normy - červenec 2025 pro osobní automobily a lehká užitková vozidla a červenec 2027 pro těžká užitková vozidla. Ty jsou podle nich technicky příliš ambiciózní. Navíc existuje skutečné nebezpečí, že nebude možná právně zabezpečená registrace vozidel a že u registračních úřadů vznikne přetlak.

 

Z pohledu automobilových zemí má spolková vláda při jednáních na úrovni EU zabránit negativním důsledkům pro pracovní místa, tvorbu hodnot a konkurenceschopnost. Pro tři automobilové země Bádensko-Württembersko, Bavorsko a Dolní Sasko, „v nichž se automobily živí hodně přes milion lidí“, jde o hodně.