name | autoweek.cz

Premiové značky sázejí na virtuální prodejny

Premiové značky sázejí na virtuální prodejny

20.03.2013 | Vladimír Rybecký | Trendy

Audi, BMW, Mercedes-Benz chtějí získat náskok před konkurencí pomocí virtuálních prodejen Audi City, BMW Brand Store a Mercedes-Benz Visionary Store.

Zákazníci obchodu Audi City v Londýně mají možnost interakce s digitálním obrazem svého vozu prostřednictvím otevírání dveří a kapoty. Značka Audi otevřela druhou z 20 plánovaných digitálních prodejen, které mají zaujmout městské zákazníky interaktivním zážitkem, jenž zdaleka překonává standardní prodejny s prospekty a kávovarem. Nové Audi City v Pekingu následuje po loňském otevření premiérové londýnské prodejny a používá stejný formát. Zákazníkům umožňuje konfigurovat vozy na velkoplošných obrazovkách, ale omezuje tradiční možnosti prodejce jako jsou testovací jízdy.

Kybernetické prodejny začínají zavádět také dva největší rivalové Audi. BMW vloni otevřelo první BMW Brand Store na luxusní nákupní ulici v Paříži a ještě v tomto roce, by se měly otevřít další podobné prodejny. V září loňského roku Mercedes-Benz otevřel svůj první Visionary Store v obchodním centru Milána zaměřený na novou třídu A. Umístěním prodejen na prestižních místech velkých měst automobilky chtějí především představit svou značku potenciálním zákazníkům než jim vozy okamžitě na místě prodat. „Tyto prodejny uvolňují tlak v celém nákupním procesu,“ uvedla mluvčí BMW.

Nedílnou součástí přitažlivosti virtuálních prodejen je faktor překvapení, jenž vyvolávají použité digitální technologie. BMW za pařížský obchod zaplatilo 11 milionů eur, přičemž 3 miliony stál digitální prvek zahrnující pět konfigurátorů automobilů, které je možné sledovat v 3D. V pekingském Audi City mohou zákazníci konfigurovat své vozy pomocí obrazovek s ovládáním pohybů, zatímco šest velkoplošných obrazovek s celkovou plochou 94 m2 zobrazuje jízdu jejich nově konfigurovaných vozů s mnoha různými nastaveními. Mercedes ve svém milánském obchodě umožňuje ovládání prostřednictvím gest a zákazníkům rovněž poskytuje možnost prožít konkrétní aplikace v automobilu. 

Ačkoli testovací jízda a další funkce prodejce probíhají jinde, je zde podle Audi cílem prodávat auta. „Počty prodaných automobilů předčily naše očekávání,“ uvedl britský obchodní ředitel Gary Pearson z obchodu Audi City v Londýně. Prodejna ve čtvrti Mayfair prodává v průměru sedm automobilů týdně a obvykle to nejsou vozy A1 a A3. Personál zákazníkovi na vyžádání pošle testovací vůz domů nebo na pracoviště, ale někteří zákazníci podle Audi vozy kupují aniž předtím usednou za volant.

BMW bude brzy potřebovat, aby jeho prodejci najali mladé, technicky vzdělané zaměstnance, kteří by v prodejně dokázali zodpovídat otázky o vozidlech. Po celé Evropě se u několika velkých skupin prodejců rozbíhá vloni testovaný program BMW Genius Everywhere. V USA bude spuštěn v roce 2014. Součástí programu jsou speciálně vyškolení zaměstnanci, většinou  středoškolští studenti, kteří budou v prodejnách držet službu s iPady v ruce. „Géniové“ BMW budou schopni kupující informovat o vozidlech a jejich vlastnostech, ale nebudou tyto vozy prodávat. Tento přístup je podobný programu Genius Bar v  prodejnách Apple, kde asistenti odpovídají na otázky a poskytují technickou podporu. Cadillac a Lexus ve svých amerických prodejnách už podobné programy mají.

Také Audi doufá, že některé inovace z obchodů Audi City proniknou mezi lidi. Nejprve však uvede více prodejen Audi City v místech jako jsou Berlín, Šanghaj, Paříž, Řím, Moskva nebo New York. Budoucnost těchto digitálních značkových center ale je jen v několika prestižních lokalitách.