name | autoweek.cz

Přeprava akumulátorů je velkým problémem

Přeprava akumulátorů je velkým problémem

02.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Křehkost a nebezpečnost lithio-ionových akumulátorů pro automobily s elektrickým pohonem byly tématem nedávného kongresu Automotive News v Paříži. Přední logistická firma DHL upozornila na obtíže spojené s jejich přepravou. 

Nejenže jsou těžké, ale při letecké přepravě se klasifikují jak nebezpečné zboží. Použité lithio-ionové akumulátory nelze letecky přepravovat vůbec. Musejí se přepravovat jen po silnici.

DHL musela vyvinout speciální obalový materiál, který akumulátory chrání před výkyvy teplot, nárazy a výbuchem.

Křehkost lithio-ionových akumulátorů byla důvodem, proč automobilka Mitsubishi nedávno svolávala 4313 dobíjecích hybridních verzí Outlanderu SUV a byla nucena odložit jejich prodej v Nizozemsku. V jednom případě lithium-ionový akumulátor vzplanul, v dalším se roztavil. Bylo zjištěno, že příčinou problému byla nesprávná manipulace s akumulátory již v továrně, kdy některé z nich spadly a jiné byly poškozeny nadměrně velkým zkoumáním. Dodavatel akumulátorů, společnost Lithium Energy Japan (společný podnik GS Yuasa a Mitsubishi), uvedl, že řešení problému předložil už v květnu.

Na riziko vznícení lithio-ionových článků se poprvé upozornilo v roce 2010, kdy Americký federální úřad pro letectví (FAA) vydal bezpečnostní varování pro letecké přepravce po vyšetřování, které ukázalo, že nákladní letoun, který se vznítil a havaroval krátce po startu z Dubaje v roce 2010, přepravoval nespecifikované lithio-ionové články (nebyly určeny výhradně pro elektrické automobily).

„Výsledky našich testů ukázaly, že lithio-ionové články jsou zápalné a mohou se samy vznítit. Organizace EuroNCAP vyvinula speciální nárazové testy pro elektromobily. Nissan Leaf vloni v testech dosáhl maximálního počtu pěti hvězd. EuroNCAP ale nemá žádné bezpečnostní varování pokud jde o sady akumulátorů.