name | autoweek.cz

Přerušení vazeb s Čínou by ohrozilo německý průmysl

Přerušení vazeb s Čínou by ohrozilo německý průmysl

02.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Přerušení vazeb s Čínou je nemyslitelné, říká generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Ola Källenius.

EU se snaží snížit svou závislost na Číně a přitvrdit ve vztazích k ní. Uvědomuje si nebezpečí závislosti na Číně jako dominantním dodavateli. Jenže Čína je největším obchodním partnerem EU. Přesto se vztahy mezi Čínou a některými evropskými zeměmi rychle zhoršují.

 

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová po své návštěvě Pekingu prohlásila: „Z ekonomického hlediska musí EU změnit rovnováhu vztahů a snížit svou závislost na Číně. Členské státy EU by měly odvážněji a rychleji využívat nové ekonomické nástroje proti Číně, včetně prověřování zahraničních dotací a nové politiky proti hospodářskému nátlaku.“ Německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková ze strany Zelených po návštěvě Číny minulý měsíc řekla: „Čína je pro nás partner, konkurent a systémový soupeř. Bohužel náš dojem byl, že aspekt systémového soupeře stále sílí."

 

Šéf Mercedesu-Benz Ola Källenius nicméně pro německá média uvedl, že oddělení od druhé největší ekonomiky světa je pro celý německý průmysl nemyslitelné. Källenius souhlasil s tím, že nedostatky v dodavatelském řetězci v době pandemie skutečně upozornily na přílišnou závislost jeho odvětví na Číně, zejména pokud jde o suroviny jako je lithium. Dodal však: „Přerušení hospodářských vazeb s Čínou je nereálné. Oddělení od Číny je iluzí a také není žádoucí. Ohrozilo by to většinu německého průmyslu. Hlavní hráči světové ekonomiky, Evropa, USA a Čína, jsou tak úzce propojeni, že oddělení od Číny nemá smysl.“

 

Källeniovo prohlášení může po silných prohlášeních vedení EU znít extrémisticky, nicméně je zcela pochopitelné. Německé automobilky jsou závislé na čínském automobilovém trhu, který je největší na světě. Mercedes-Benz navíc řadí čínské společnosti Beijing Automotive Group a Geely Holdings mezi své dva hlavní akcionáře. Čína je největší trh Mercedesu, který se na celosvětovém prodeji automobilky podílí 37 % a Källenius dobře ví, jak je s podílem 18 % na tržbách jeho společnosti Čína pro její finanční výsledky důležitá.

 

Källenius navíc předpovídá, že podíl Číny ještě poroste: „Naše prodejní čísla v Číně rostou a jsem docela optimistický, že porosteme i letos. Během let corony zejména bohatší Číňané mimořádně šetřili. Tato kupní síla by nám nyní měla prospět.“