name | autoweek.cz

Přesvědčivá Fabia Combi

Přesvědčivá Fabia Combi

16.01.2015 | Antonín Matějka | Aktuality

Před několika dny jsme zavítali na Azurové pobřeží, abychom si v rámci mezinárodních testovacích jízd vyzkoušeli nejžhavější novinku s okřídleným šípem ve znaku.

Na letišti v Nice jsme se ani nestačili nadýchat svěžího vzduchu vanoucího od moře a už jsme s bíle zářící Fabií Combi „uháněli“ po dálnici směrem na Cannes a dále na sever do kopců v okolí Grasse - věhlasného města francouzských parfémů.

 

Pro první etapu jsme si zvolili model se zážehovým čtyřválcem 1,2 TSI/81 kW a tato volba nebyla vůbec špatná, neboť se jedná o nejvýkonnější motor pod kapotou nové řady Fabia Combi, navíc s velmi slušným maximálním točivým momentem 175 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1400 až 4000 otáček. Ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou má tento přeplňovaný agregát mnoho předností: především agilní odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, tichý běh ve vyšších otáčkách a v neposlední řadě i příznivou spotřebu paliva v kombinovaném provozu pohybující se s přehledem pod hranicí 5 l/100 km.

 

Druhou etapu testovací trasy jsme absolvovali se slabší variantou motoru 1,2 TSI/66 kW, která je o poznání náchylnější k častějšímu řazení, zvláště pak ve strmých stoupáních a klikatících se zatáčkách, které nás čekaly na trase před Monakem. Ovšem ani tato výkonová varianta motoru nás nezklamala, v ulicích Monte Carla a na pobřežní silnici vedoucí zpět do Nice tento turbomotor náležitě „ožil“ a překvapoval nás svižnou akcelerací. Určitým handicapem byla snad jen pětistupňová převodovka v dálničním provozu.

 

Škoda Fabia Combi jistě osloví potenciální klienty svým vnitřním prostorem, bohatou standardní výbavou a svěžím designem. Ve srovnání s hatchbackem působí verze kombi mnohem dospělejším dojmem, a to i přesto, že je delší o „pouhých“ 265 milimetrů. Interiér vozu je přizpůsoben požadavkům mladé rodiny s dětmi, a to jak svou variabilitou, tak velkým počtem odkládacích a úložných prostorů. Samozřejmě nechybí tradiční Simply Clever prvky v rámci standardní a příplatkové výbavy, jakými jsou držák multimediálních zařízení, odkládací kapsy na vnitřní straně opěradel předních sedadel či odpadkový koš do výplně dveří.

 

Objemem zavazadlového prostoru 530 litrů se Fabia Combi řadí na vrchol daného segmentu, při sklopených zadních opěradlech vzroste objem zavazadlového prostoru až na úctyhodných 1395 litrů. Ložná plocha má šířku 960 mm, nákladová hrana je ve výši pouhých 611 mm. Vůz může být na přání vybaven variabilní mezipodlahou. Jedná se o zvýšenou podlahu, která dělí zavazadlový prostor do dvou horizontálních rovin, a zvyšuje tak rozsah jeho využití. V horní poloze se podlaha fixuje tak, že se zasune do dvou bočně umístěných držáků. Mezipodlaha je vybavena háčkem na pružném úchytu, který ji po zaháknutí za horní hranu vstupního otvoru udrží odklopenou a usnadní tak nakládku a vykládku. Pokud bude chtít zákazník využívat zavazadlový prostor v jeho maximální kapacitě, spustí mezipodlahu do spodní pozice.

 

Uspořádání přístrojové desky je v podstatě totožné s krátkou verzí Fabie, od května letošního roku se v celé modelové řadě navíc objeví volitelný rádio-navigační systém Bolero s 2,5 D grafikou, rozlišením 800 x 480 pixelů a hlasovým ovládáním (v prvních třech letech si může zákazník až šestkrát zdarma aktualizovat mapové podklady).

 

Potěšitelné je, že si Fabia Combi zachovává obratnost a vynikající ovladatelnost verze hatchback. Vůz velmi přesně reaguje na pohyb volantu, v zatáčkách se příliš nenaklání a poměrně zdárně zdolává i větší nerovnosti vozovky. Neutrální chování vozu zajišťuje elektronická uzávěrka diferenciálu EDS se systémem XDS+, jenž zajišťuje v zatáčce distribuci hnací síly na vnitřní a vnější kolo přední poháněné nápravy. Oproti doposud dodávanému systému XDS zasahuje XDS+ nejen při akceleraci, ale i při brzdění nebo brzdění motorem.

 

První testy modelu Fabia Combi naznačily, že se bude jednat o vůz, který svými technickými parametry, vysokou užitnou hodnotou a příznivou pořizovací cenou (v ČR začíná na 262 900 Kč) osloví poměrně širokou klientelu. Jen si připomeňme, že od roku 2000 bylo na celém světě prodáno více než 1,1 milionu vozů Škoda Fabia Combi.