name | autoweek.cz

Převezme Nissan automobilku Mitsubishi?

Převezme Nissan automobilku Mitsubishi?

12.05.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Podle informací z Japonska společnost Nissan Motor zvažuje možnost za 1,6 miliardy eur (200 miliard jenů) koupit společnost Mitsubishi Motors.
Během čtvrtka 12. května se sejdou vedoucí představitelé obou automobilek k jednání o podrobnostech investice Nissanu Motor do Mitsubishi Motors.

Mitsubishi Motors se dostala nedávno do problémů, když musela přiznat, že u čtyř svých miniaut uváděla nepravdivé údaje o měření jejich spotřeby - snížené o cca 10 %. Dvě třetiny z těchto vozidel (468 000 vozů z celkového počtu 625 000) přitom Mitsubishi dodávalo Nissanu, který je prodával pod vlastním jménem. Výroba uvedených modelů byla zastavena. Později se ukázalo, že nepravdivé údaje Mitsubishi udávalo už od roku 1991 a nejnověji vyšlo najevo, že u Mitsubishi podobně falšovali údaje z měření spotřeby také u mnoha dalších modelů včetně SUV.
 
V důsledku aféry hodnota akcií MMC propadla o 43 % a v Japonsku se snížil prodej vozidel této značky. MMC přitom už nemůže počítat s finanční pomocí od dalších společností bývalé skupiny (zaibatsu) Mitsubishi, která byla nuceně rozdělena po 2. světové válce v době americké okupační správy. Ty už v roce 2004 automobilku zachránily před zánikem už po rozchodu s koncernem Daimler-Benz. Tentokrát bude muset MMC uhradit kompenzace z vlastních zdrojů. Vedení automobilky prohlásilo, že má k dispozici dostatek prostředků, aby bylo možné situaci zvládnout z vlastních zdrojů. Předpokládá se, že půjde o kompenzace ve výši kolem 1 miliardy dolarů.
 
Společnosti ze skupiny Mitsubishi (včetně Bank of Tokyo - Mitsubishi UFJ) kontrolují 34 % akcií automobilky. Koupí akcií v hodnotě 200 miliard jenů by se Nissan Motor stala největším akcionářem MMC. Získala by tak i větší podíl v MMC než vlastní ve svém aliančním partnerovi Renaultu (15 %). Renault kontroluje 43,4 % akcií Nissanu.
 
Mitsubishi Motors už před 15 lety čelila aféře, když vyšlo najevo, že po dvě desítky let systematicky utajovala stížnosti zákazníků na kvalitu jejích vozidel.
 
Zatím nebylo prokázáno, že by se aféra jakkoliv týkala vozů Mitsubishi prodávaných v Evropě, neboť se zde používá zcela odlišná metodika měření.