name | autoweek.cz

Příliš brzy na jasné závěry

Příliš brzy na jasné závěry

08.07.2022 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Poptávka po nových motorových vozidlech nadále převyšuje možnosti většiny – ale nikoliv všech - výrobců a dovozců nových osobních automobilů protože přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponent a v logistice. Potvrzují to pololetní statistiky Svazu dovozců automobilů SDA.
V období 1. 6./2022 bylo v České republice registrováno celkem 98 916 nových osobních automobilů, což znamenalo meziroční pokles o 12,3 %, 8841 lehkých užitkových automobilů, což byl pokles o 5,2 %, 886 autobusů, což znamená výrazný meziroční nárůst o 46,9 %, a 4487 nákladních vozidel s mírným nárůstem oproti 1. 6./2021 o 1,0 %.
 
Osobní automobily
Za první polovinu letošního roku byl celkový počet registrovaných nových osobních automobilů o 12,3 % nižší než v minulém roce, přičemž druhé čtvrtletí výrazně prohloubilo celkový pokles prodeje. Počet dovezených ojetých automobilů vzrostl meziročně o 6,9 % na 89 307 vozů s průměrným stářím 10,6 roku.
 
Detailní pohled na prodejní bilanci ukazuje několik zajímavostí. Zatímco pokles dodávek osobních vozů firemní klientele klesl o 19 %, prodej soukromníkům naopak meziročně vzrostl o 13 %. Napohled velký nárůst prodeje vozidel s alternativními pohony je spojen s  jejich stále velmi malým podílem na celkových registracích - s výjimkou hybridů bez vnějšího dobíjení HEV, mezi něž se ovšem počítá i mild-hybridní pohon. Přitom je jasné, že automobilky v době limitovaných dodávek komponent upřednostňují elektromobily a plug-in hybridy (PHEV) kvůli potřebě snížit flotilové emise CO2, takže meziroční růst jejich registrací neodráží skutečný zájem zákazníků. Zajímavostí je významný skok v prodeji vozidel na LPG, o který se stará Dacia. Na evropské poměry je u nás stále nevídaně vysoký podíl vozů s pohonem všech kol.
 
Naivní nadšení nad růstem prodeje elektromobilů a hybridů musí krotit i skutečnost, že navzdory celoevropské snaze o snižování emisí je u nás pozoruhodně velmi vysoká hodnota průměrných emisí CO2 u nových vozů, patřící k nejvyšším v celé EU a provázená dokonce jejím růstem.
 
OA 1-6 2022 podíl 1-6 2021 podíl rozdíl
celkem 98 916 100 % 112 805 100 % -12 %
firemní 70 780 71,6 % 87 813 77,8 % -19 %
soukromé 28 136 28,4 % 24 992 22,2 % +13 %
4x4 21 055 21,3 % 20 982 18,6 % +0,3 %
benzin 65 412 66,1 % 75 149 66,6 % -13 %
nafta 24 775 25,1 % 30 026 26,6 % -17,5 %
CNG 470 0,5 % 413 0,4 % +14 %
LPG 1985 2,0 % 996 0,9 % +99 %
vodík 1 - 1 - -
elektro 1918 1,9 % 1262 1,1 % +52 %
PHEV 1628 1,6 % 2193 1,9 % -16 %
HEV 12 514 12,7 % 8876 7,9 % +41 %
průměr CO2 138 - 135 - +2,2 %
průměr CO2 BA 139 - 134 - +3,7 %
průměr CO2 NM 156 - 151 - +3,3 %
ojetá 89 307 - 83 544 - +6,9 %
 
Ne všem výrobcům se v prvním pololetí vedlo stejně. Je zde několik značek, které si se současnou složitou situací dokáží poradit lépe. Největší nárůst prodeje ovšem vykazují nově nastupující značka Cupra, která ale roste do značné míry na úkor své mateřské značky Seat, a po letech se vracející SsangYong.
 
OA poražení 1-6 2022 1-6 2021 rozdíl  
Mitsubishi 240 714 -474 -66,4 %
Nissan 357 893 -536 -60,0 %
Peugeot 2216 4514 -2298 -50,9 %
Alfa Romeo 43 83 -40 -48,2 %
Citroën 1242 2396 -1154 -48,2 %
Seat 2191 3760 -1569 -41,7 %
Suzuki 866 1291 -425 -32,9 %
Mercedes-Benz 3490 4945 -1455 -29,4 %
 
OA vítězové 1-6 2022 1-6 2021 rozdíl  
Cupra 1237 248 +989 +398,8 %
Ssangyong 1396 397 +999 +251,6 %
Dacia 4473 3210 +1263 +39,4 %
DS 110 80 +30 +37,5 %
Lexus 353 270 +83 +30,7 %
Lada 76 60 +16 +26,7 %
Kia 5544 4388 +1156 +26,3 %
Toyota 6464 5130 +1334 +26,0 %
Mini 214 171 +43 +25,1 %
 
Lehká užitková vozidla
U lehkých užitkových vozidel je patrný odklon od CNG a vzhledem k odchodu Dacie z tohoto segmentu i od LPG. Zajímavý je rostoucí podíl vozidel na benzin na úkor jednoznačně dominující nafty, což má za důsledek i růst průměrných emisí CO2. Navzdory uvedení několika nových modelů s elektrickým pohonem registrace užitkových elektromobilů meziročně poklesly.
 
LUV 1-6 2022 podíl 1-6 2021 podíl rozdíl
celkem 8841 100 % 9326 100 % -5 %
nafta 7963 90,0 % 8437 90,5 % -6 %
benzin 476 5,4 % 380 4,1 % +25 %
CNG 7 0,1 % 119 1,3 % -94 %
LPG 11 0,1 % 52 0,6 % -79 %
elektro 29 0,3 % 37 0,4 % -22 %
skříň 6658 75,3 % 7210 77,3 % -8 %
pick-up 625 7,1 % 618 6,6 % +1 %
valník/sklápěč 124 1,4 % 277 3,0 % -55 %
šasi 1050 11,9 % 893 9,6 % +18 %
průměr CO2 216 - 203 - +6,4 %
ojetá 7758   6585   +17,8 %
 
Mezi značkami vykazuje největší pokles Dacia, která tento segment opustila. Za povšimnutí ale stojí dramatický pokles prodeje vozů Fiat Professional, zatímco její partner ze skupiny Stellantis Opel výrazně posílil.
 
LUV poražení 1-6 2022 1-6 2021 rozdíl  
Dacia 13 366 -353 -96,4 %
Fiat 408 1238 -830 -67,0 %
Volkswagen 604 992 -388 -39,1 %
Mitsubishi 102 141 -39 -27,7 %
 
LUV vítězové 1-6 2022 1-6 2021 rozdíl  
Suzuki 54 1 53 -
Opel 650 394 256 +65,0 %
Renault Trucks 155 106 49 +46,2 %
Renault 1446 1054 392 +37,2 %
UAZ 48 36 12 +33,3 %
Toyota 876 693 183 +26,4 %
 
Nákladní automobily
U nákladních automobilů přineslo prvních šest měsíců přesun zájmu kupujících k tahačům a odklon od pohonu na zemní plyn (CNG i LNG) jako zatím jediné používané alternativy k naftě.
 
NA 1-6 2022 podíl 1-6 2021 podíl rozdíl
celkem nová 4487 100 % 4443 100 % +1 %
nafta 4029 89,8 % 3995 89,9 % +1 %
CNG 12 0,3 % 39 0,9 % -69 %
LNG 5 0,1 % 19 0,4 % -73 %
tahač 2553 56,9 % 2243 50,5 % +14 %
šasi 1390 31,0 % 1745 39,3 % -20 %
ojetá 1717 - 1835 - -6 %
  
Autobusy
Autobusy jsou jedinou kategorií dvoustopých motorových vozidel vykazující významný nárůst, a to především zásluhou opětovného oživení prodeje dálkových autokarů.
 
BUS 1-6 2022 podíl 1-6 2021 podíl rozdíl
celkem nové 886 100 % 603 100 % +47 %
nafta 815 92,0 % 540 89,6 % +51 %
CNG 20 2,3 % 38 6,3 % -47 %
elektro 23 2,6 % 0 - -
městský 114 12,9 % 108 17,9 % +6 %
linkový 678 76,5 % 426 70,6 % +59 %
dálkový 47 5,3 % 18 3,0 % +161 %
ojetá 153 - 154 - -0,6 %