name | autoweek.cz

Příliš málo a příliš pozdě pro spalovací motory

Příliš málo a příliš pozdě pro spalovací motory

21.02.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, které připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff. (Pozn. Autoweek.cz: zejména úvodní část stojí za pozornost.)

Několik národních politiků a europoslanců využilo hlasování Evropského parlamentu o zákazu prodeje nových vozidel s motory na benzin a naftu od roku 2035 k tomu, aby se obořili na Brusel za to, co je podle nich katastrofální přešlap. Za jejich bojovnou rétorikou se však skrývá prostá skutečnost, že v této fázi už je téměř nemyslitelné, aby byla dohoda zrušena.

 

Lidé v bruselské bublině mohou zapomenout, že fungování Evropské unie je pro většinu z nich záhadou. Celý tento legislativní proces je považován za příliš složitý, příliš technokratický a příliš nudný na to, aby se o něj většina lidí zajímala.

 

Tato mezera ve znalostech ponechává (především) národním politikům úrodný prostor pro to, aby z řady nepopulárních politických rozhodnutí obviňovali EU. Šikovný politik si může pohrávat s narativem, že nedotknutelní a přeplácení byrokrati v Bruselu se rozhodli vnutit občanům [vložte zemi] nějaké svévolné pravidlo, aby se zavděčili vládcům [vložte konkurenční zemi - obvykle Německo nebo Francii]. Samozřejmě se přitom opomíjí skutečnost, že každý členský stát má možnost kontrolovat každý právní předpis navrhovaný Evropskou komisí a vyjádřit se k němu.

 

I když v některých případech může být k prosazení legislativy použita kvalifikovaná většina - v takových případech by země mohla oprávněně tvrdit, že jí byl zákon „vnucen“ - obecně se hledá konsenzus u každé země. Je špatnou politikou jít důsledně proti přání určitého členského státu, a tak se proces stává kompromisem v souladu s tradicí demokratického kompromisu. Není to diktatura, jak někteří rádi naznačují.

 

Když tedy italský ministr dopravy Matteo Salvini z pravicové strany Lega označuje přechod na elektromobily za „sebevraždu“ a „dárek čínskému průmyslu“, je to určeno především jeho domácímu publiku. Ministr zahraničí Antonio Tajani také prohlásil, že Řím ve snaze zachránit spalovací motory navrhne 90% cíl - přestože legislativní proces je v závěru. Ve skutečnosti italská vláda (tehdy vedená Mariem Draghim) podepsala postoj Rady k normám CO2 pro osobní a dodávkové automobily, který zahrnoval 100% snížení emisí CO2 do roku 2035. Ve skutečnosti se italská vláda ani v době, kdy do čela přišla Giorgia Meloniová, na zasedání Rady, kde se scházejí zástupci jednotlivých států EU, proti dohodě nepostavila. To svědčí o tom, že dohoda je v podstatě přijímána.

 

Samozřejmě, že noví političtí představitelé mohou proti zákonům vznést námitky. Nadcházející hlasování v Radě však má za cíl orazítkovat dohodu, která již byla s členskými státy dosažena. Není sice vyloučeno, že dohoda bude v této fázi sestřelena, je to však velmi vzácné.

 

Po hlasování v Parlamentu vydali ostrá prohlášení, v nichž zákaz spalovacích motorů odsoudili, také europoslanci ze středopravicové skupiny EPP. „Evropa žene svůj automobilový průmysl do slepé uličky. Dnešní rozhodnutí o zákazu spalovacích motorů zdraží nová auta, připraví o práci tisíce lidí a povede k úpadku klíčového evropského průmyslu,“ uvedl německý zákonodárce Jens Gieseke. Takové odsouzení je však opět spíš určeno pro voliče doma vzhledem k tomu, že hlasování už proběhlo.

 

Lze si představit, že až se objeví stížnosti místních obyvatel na Brusel, mohou šikovní europoslanci poukázat na jejich dosavadní zkušenosti s odporem ke změnám a obvinit socialisty a zelené, že je prosadili. Pokud ale jde o vyřazení spalovacích motorů v roce 2035, alea iacta est - kostky jsou vrženy. Zlostná rétorika a skřípění zubů jsou nyní z velké části jen cvičením v získávání politických bodů.

 

Bizarní obvinění proti 15minutovým městům

Zdánlivě neškodný koncept 15minutových měst - myšlenka, že lidé by měli mít přístup k většině základních služeb do 15 minut chůze nebo jízdy na kole od svého domova - se stal ve Spojeném království zdrojem hněvu a konspirací.

 

Myšlenka 15minutových měst spočívá v tom, že namísto výstavby bytů v oblastech, které vyžadují například 45 minut jízdy autem na nákup potravin, by bylo lepší, kdyby se hustší zástavba stavěla v oblastech, kde jsou základní potřeby lidí uspokojeny v jejich blízkosti. To znamená, že namísto půlhodinového uvíznutí v dopravní zácpě by existovala místní alternativa, která by byla dostupná pěšky zhruba do 15 minut.

 

Někteří však namísto teorie městského pohodlí spatřují globalistické spiknutí s cílem omezit místní svobody. Je otázkou, zda stojí za to opakovat obskurní konspirační teorie, které se kolem tohoto nenápadného urbanistického konceptu objevily. Už napsání krátkého článku na toto téma se zdá, že mu dává víc, než si zaslouží (ale, je to ve zprávách, takže to máme za povinnost...).

 

Konečným cílem patnáctiminutových měst, varují zastánci konspiračních teorií, je, že vláda uvězní lidi v jejich čtvrtích a zabrání jim v pohybu po městě. Proč by se tím místní samosprávy zabývaly není jasné (lze si představit, že mají dost problémů s poskytováním běžných služeb aniž by do toho házely dystopický systém povolování). Tato konspirace se zakládá na teorii o vládní touze odstranit vlastnická práva a bránit svobodě pohybu.

 

Skutečným důvodem odporu proti 15minutovým městům je ovšem možná to, že budou potenciálně vyžadovat určité omezení používání automobilů. Obyvatelé a místní úředníci mohou diskutovat o výhodách a nevýhodách tohoto řešení. Ale přisuzování těch nejbláznivějších a nejtemnějších motivů je velmi moderní cvičení v politické absurditě.

 

(Pozn. autoweek.cz: Protesty ve Velké Británii nastaly poté, co Oxfordshire County Council zveřejnila video o tom, co nazývá „filtry dopravy“. Město Oxford má být rozděleno do šesti zón a obyvatelé aby bojovali proti „globálnímu oteplování“ budou mít povoleno opustit své zóny jen na omezený počet dní v roce. Do roku 2024 bude šest oxfordských silnic vybaveno dopravními filtry. Pokud projedete autem filtrem provozu a nemáte výjimku nebo povolení, dostanete pokutu 70 liber.)

 

Zákon o ekologických lodních palivech ještě není připraven k zakotvení

Ti, kteří doufají v průlom v diskusi o souboru FuelEU o námořní dopravě, si budou muset ještě chvíli počkat. O nařízení, jehož cílem je snížit emise z námořní dopravy tím, že se nařídí postupně čistší paliva pro lodě, v současné době jednají členské státy a Evropský parlament. Cílem tohoto právního předpisu je zbavit námořní sektor vysoce znečišťující těžké ropy tím, že se podpoří používání nízkouhlíkových paliv. Místo toho, aby nařizoval druh paliv, která musí být na lodích používána, stanovuje stále přísnější limity emisí uhlíku, které musí být dodržovány.

 

Poslední kolo jednání proběhlo minulý týden. Přestože byl zaznamenán pokrok, nebyla dosažena žádná dohoda. Podle zpravodaje Jörgena Warborna, švédského europoslance ze středopravicové skupiny EPP, zůstávají nevyřešené otázky týkající se limitů intenzity skleníkových plynů u paliv a zahrnutí dílčího požadavku na používání syntetických paliv vyráběných z vodíku.

 

Můj vzkaz členským státům je, že vše, co děláme, musí sloužit dekarbonizaci a zachování konkurenceschopnosti odvětví námořní dopravy. Jsem znepokojen skutečností, že mandát Rady se zdá být velmi úzký, což hrozí tím, že nás to zpomalí,“ řekl Warborn.

 

Byly však uzavřeny některé předběžné dohody, přičemž byla dosažena shoda ohledně certifikace paliv a dosažení nulových emisí v kotvišti. Vyjednavači nyní budou se svými příslušnými institucemi diskutovat o tom, jak se spisem pohnout, než se znovu sejdou k dalšímu kolu jednání.

 

Pokračovat ve stávajícím přístupu je pro letectví nebezpečné

„Reálná cesta ke snížení emisí v letecké dopravě je nejlepší způsob, jak může toto odvětví zabránit zákonodárcům v omezení létání z důvodu ochrany životního prostředí,“ uvedl šéf římských letišť Fiumicino a Ciampino. „Jak budou dopady změny klimatu narůstat ve frekvenci a intenzitě, ochota zákonodárců dát souhlas znečišťujícím průmyslům bude slábnout. Pokračování v běžném přístupu by proto bylo velmi nebezpečné, pokud jde o hrozbu negativních omezení a represivní politiky. Je vysoká pravděpodobnost, že za pět let bude úroveň pozornosti na znečišťující průmysl vyšší, než nyní. A v té době už bude nulová tolerance,“ řekl generální ředitel Aeroporti di Roma Marco Troncone.

 

Český automobilový průmysl označuje plán EU v oblasti emisí za „nerealistický“

„Nový plán Evropské komise na snížení emisí CO2 z nově vyrobených těžkých nákladních automobilů o 90 % do roku 2040 je nerealistický,“ uvedlo v tiskové zprávě Sdružení automobilového průmyslu v ČR AutoSAP.

 

Znečištění ovzduší související s dopravou překračuje limity WHO ve Velké Británii a hlavních městech EU

Přestože emise oxidu dusičitého (NO2) v Evropské unii a ve Spojeném království klesají, nesplňují směrnice vydané Světovou zdravotnickou organizací WHO. Ukazuje to studie Centra pro výzkum energie a čistého ovzduší CREA. Oxid dusičitý je plyn, který se běžně uvolňuje při spalování paliv v dopravních prostředcích a průmyslových odvětvích. Při vdechování může mít škodlivé účinky na dýchací systém. Odvětví silniční dopravy bylo podle údajů European Environment Agency EHP hlavním zdrojem emisí oxidů dusíku v roce 2020. Bylo zodpovědné za 37 % emisí, následuje zemědělství s 19 % a zpracovatelský a těžební průmysl s 15 %.

 

Schválí EU největší ekologický podvod v letectví za poslední desetiletí?

„Evropská komise zvažuje, že tisíce letadel označí zelenou investiční značkou. Musí svůj postup zvrátit,“ tvrdí Jo Dardenne z nevládní ekologické organizace Transport & Environment.

 

Kdyby Zelený fond investoval do efektivní uhelné elektrárny a chlubil se investorům, že je zelená, nikoho by tím neoklamal. Proč tedy předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou napadlo, že tento trik použije na letadla? Letecký průmysl tvrdě lobuje, aby zajistil, že dostane požadované rozhodnutí o zelených kritériích pro letectví v taxonomii EU. Pokud se jim to podaří, bude to katastrofa pro klima a jeden z největších ekologických podvodů v oblasti letectví.

 

Taxonomie EU stanoví, které investice jsou ekologicky udržitelné. Je to nástroj, který by měl být „zlatým standardem“ pro vedení etických a udržitelných investic. Letectví je jedním ze zvažovaných odvětví. Návrh kritérií, doporučených v roce 2022 pro letectví, umožňuje, aby zelené investice proudily do „účinných“ letadel – i když budou létat výhradně na fosilní paliva. Jistě, je lepší létat s úspornými letadly, ale úspora emisí z nich je pouze 15-20 %. Podstatné je, že to nezastaví emise CO2 z tohoto odvětví, které v posledních desetiletích exponenciálně rostou. Emise CO2 vzrostly mezi lety 1990 a 2017 o 129 %, přestože energetická účinnost nových letadel se za stejné období zlepšila o 18 %.