name | autoweek.cz

Příprava na Evropský pas pro akumulátory

Příprava na Evropský pas pro akumulátory

09.05.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Projekt Evropského pasu pro akumulátory upozorňuje na problém transparentnosti.

Skupina organizací, která stojí za projektem evropského pasu pro akumulátory, upozorňuje na to, jak se společnosti musí připravit na splnění stále přísnějších předpisů týkajících se zveřejňování původu akumulátorů a jejich sociální a environmentální stopy.

 

Od roku 2024 musí výrobci a dodavatelé akumulátorů pro elektromobily a průmyslová úložiště v Evropě zveřejňovat uhlíkovou stopu svých produktů. Od roku 2027 budou muset dodržovat limity emisí CO2, které stanoví předpis Evropské unie a jehož dodržování budou kontrolovat nezávislí auditoři.

 

Jedenáctičlenné konsorcium financované Německem, jehož členy jsou mj. BMW, Audi, Umicore a BASF, vyvíjí a testuje způsoby sledování sociálních a environmentálních charakteristik jednotlivých akumulátorů. Ve své analýze uvádí jaké informace musí společnosti zveřejňovat. Z přehledu vyplývá, že mezi ně patří složení akumulátorů, jejich uhlíková stopa a recyklovaný obsah.

 

Pokyny konsorcia jsou prvním pokusem o výklad toho, co budou nové požadavky znamenat pro výrobce elektromobilů, výrobce akumulátorů pro průmyslová úložiště a výrobce akumulátorů pro lehkou dopravu. Ten, kdo akumulátory prodává, bude zodpovědný za to, že v nich bude tzv. Evropský pas pro akumulátory (Europe battery pass) – buď od výrobce elektromobilu nebo samotného výrobce akumulátoru pokud půjde o konečný produkt, například pro úložný systém.

 

Stále se diskutuje o metodice přesného výpočtu uhlíkové stopy a recyklovaného obsahu i o tom, kdo bude mít přístup k jak hlubokým údajům. Podrobnější informace o složení akumulátoru, jakož i informace o způsobu jeho demontáže budou k dispozici pro ty, které nařízení nazývá zainteresovanými osobami, ale o tom, jak je definovat, zatím není rozhodnuto. Toto rozhodnutí bude klíčové pro společnosti, které na požadavky větší transparentnosti reagují potřebou chránit duševní vlastnictví v oblasti chemie akumulátorů, protože soutěží o výrobu účinnějších elektromobilů a úložných systémů.