name | autoweek.cz

Problém majitelů vykradených aut

Problém majitelů vykradených aut

23.08.2011 | | Tiskové zprávy

LeasePlan varuje: vykrade-li vaše auto zloděj profesionál, nemusí vám dát pojišťovny ani korunu.

Majitelé dobře vybavených automobilů, kteří si svá vozidla pojistili proti vykradení, se často mohou dočkat nepříjemného překvapení. Vykrade-li totiž automobil profesionální zloděj, nezůstane obvykle nikde žádná zjevná stopa po násilném vniknutí. A pojišťovny pak odmítnou vyplatit jakoukoliv náhradu škody z důvodu \"vniknutí do vozidla nezjištěným způsobem bez prokazatelného překonání překážky\".

Profesionální vykradačské gangy přitom mohou způsobit až statisícové škody, zaměřují se totiž na drahá xenonová světla, rádia, navigace, airbagy, a někdy dokonce i kožené sedačky.

V České republice je tento problém aktuální hlavně u vozidel Škoda Octavia (Elegance, Ambiente, Laurin & Klement). Výrobci automobilů se snaží přijít s lepším zabezpečením. Zároveň ale mají z dokupovaných světel, airbagů a dalších dílů nemalé zisky.

\"Se zamítnutými pojistnými událostmi se občas setkáváme i v rámci našeho dvacetitisícového autoparku. Například v roce 2010 jsme zaznamenali 1248 vloupání nebo odcizení. Z toho pojišťovna odmítla proplatit 60 případů, tedy 4,8 %. V drtivé většině šlo právě o zamítnutí z důvodu neprokazatelného překonání překážky,\" popisuje zkušenost největšího firemního vlastníka automobilů v Česku Filip Nedoma ze společnosti LeasePlan. Pojišťovny se zde přitom zaštiťují tzv. Všeobecnými pojistnými podmínkami a argumentují, že pokud vám někdo například vykrade byt bez znatelného poškození dveří či oken, škoda rovněž nebude vyplacena.

Důkazní břemeno v těchto případech nese poškozený. Má možnost zaplatit si důkladné expertní ohledání vozu (nebo o něj požádat policii), které případně prokáže násilné vniknutí do vozu. V případě nashromáždění dostatečného počtu důkazů je pak možné podat žalobu proti pojišťovně. Je ale potřeba počítat s náklady na právní zastoupení v řádu desetitisíců korun, s časovým horizontem jednoho či dvou let, a navíc s nejistým výsledkem závisejícím na konkrétních nashromážděných důkazech a individuální úvaze příslušného soudce. Je tedy otázka, zda se tato anabáze vůbec vyplatí.

Asi nejlepší možnou radou je tedy nespoléhat v tomto případě příliš na pojištění, ale raději dbát na důslednou prevenci. \"Našim klientům doporučujeme vybavit vozidlo alarmem, který má hlavně psychologický efekt. Dále pak zámkem kapoty, který stojí několik tisíc korun. U některých starších typů Octavií například nebyl standardně montován kryt, který zamezuje přístupu k lanku od kapoty - v takovém případě je vhodné nechat si jej dodatečně nainstalovat,\" říká Filip Nedoma z LeasePlanu. \"Samozřejmostí by pak mělo být neparkovat na odlehlých místech, například u parku, u průmyslových objektů a podobně,\" dodává Nedoma. Společnost LeasePlan svým klientům v obdobných případech nabízí odvoz automobilu na expertizu nebo zprostředkování služeb pojišťovny právní ochrany D.A.S.

Pokud už ke vloupání do vozu dojde, trvejte na tom, aby policie provedla řádné ohledání vozidla, stop a stanovila způsob vniknutí do vozidla. Zjištěný způsob vniknutí by měl být zaznamenán v Úředním záznamu o podaném vysvětlení, který uživatel vozu podepisuje. Dále si od policie vyžádejte kopie všech dokumentů ze spisu, které by mohly při jednáních s pojišťovnou sloužit jako důkazy. Nezapomeňte si rovněž pořídit vlastní fotodokumentaci.