name | autoweek.cz

Problém nových aut

Problém nových aut

05.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Stárnoucí vozový park v USA není důvodem, proč asistenční služba AAA musí zasahovat stále častěji. Důvod totiž je především v autech s věkem do pěti let!
Průměrný věk vozidel na silnicích a dálnicích ve Spojených státech je 11,5 roku, což je nejvyšší hodnota za mnoho let. Přitom v době hospodářské krize se před pár lety ve velkém při „šrotovací“ akci, podporující prodej nových aut, vyřadilo a zlikvidovalo obrovské množství starších aut. Důvodem stárnutí vozového parku je skutečnost, že motoristé si ponechávají svá auta mnohem delší dobu než tomu bylo dřív - v průměru to je 77,8 měsíce, o plných 26 měsíců víc než byl průměr v roce 2006. Platí to i o ojetých autech, která si majitelé ponechávají v průměru 63 měsíců, o 25 víc než před deseti lety.
 
Největší poskytovatel asistenčních služeb na silnicích AAA současně hlásí velký růst zásahů, při nichž musejí jeho pracovníci poskytovat pomoc při technických potížích vozidlům odstavených na cestách - vloni to bylo 32 milionů zásahů.
 
Zdálo by se, že oba výše uvedená fakta spolu souvisejí. Jenže opak je pravdou. Velký růst potřeby zásahů asistenčních služeb nezpůsobují starší vozidla, ale naopak ta nová, především do pěti let věku. Nejde přitom o to, že by byla méně spolehlivá. Důvody problémů řidičů a potřeba zásahů asistence jsou tři:
 
1) Absence rezervních pneumatik
Většina nových vozů se dodává bez rezervního kola aby se ušetřilo na hmotnosti a tím i zlepšila hospodárnost provozu. Sady pro opravu poškozených pneumatik ovšem pomáhají jen v některých případech. Při poškození bočnice nebo větším průrazu je nezbytné volat asistenční službu.
 
2) Absence klíčků
Stále více aut se dodává bez klasických klíčků zapalování. Nahrazují je různé bezklíčkové systémy spojené s tlačítkovým spouštěním motoru. Jenže pokud je ovládač blízko u stojícího vozidla, tak se snaží neustále navázat kontakt, což vede k vybití baterie ovladače a vozidlo pak nejde otevřít.
 
3) Přesné měření množství paliva v nádrži
Může se to zdát paradoxní, ale moderní technika vede řidiče k tomu, aby častěji zůstávali stát bez paliva. Dřív mechanický ukazatel stavu paliva v nádrži vedl k tomu, že při poklesu hladiny pod poslední čtvrtinu řidič začal hledat čerpací stanici. Současné počítače informují s velkou přesností o teoretickém dojezdu, což řidiče vede k tomu, aby se pohybovali úplně na limitu a velmi často tak zůstávají stát bez paliva.
 
Pro řidiče je vše o to nepříjemnější, že v mnoha případech (okolo 20 %) asistenční služba není schopna pomoci přímo na místě a vozidlo musí být k vyřešení problému odtaženo do servisu.