name | autoweek.cz

Problémy ruského trhu

Problémy ruského trhu

26.09.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Ruský trh je mnohými pokládán za jeden z nejperspektivnějších. Proto do něj mnohé světové automobilky velkoryse investují. Německá vláda dokonce na něj vsadila při rozhodování o budoucnosti Opelu. Poslední prodejní výsledky jim ale moc radosti nedělají. Za první pololetí prodej nových aut poklesl takřka na polovinu!

Během prvních šesti měsíců se v Rusku prodalo o 48,7 % méně než v roce 2008. Znamená to o 676 428 prodaných vozů než před rokem. Krize postihla ruský trh s novými auty mnohem vážněji než jakýkoliv jiný region.
Z velkoobjemově prodávaných značek jen Volkswagen vykázal nárůst, což je samozřejmě důsledek zahájení výroby v závodě v Kaluze. Všechny ostatní značky vykázaly dramatický propad. Navzdory podpůrným opatřením ruské vlády, napomáhajícím prodeji domácích výrobků, byly vážně postiženy i domácí značky. Dovozce postihlo zvýšení dovozního cla o 5 % a k tomu posílení eura vůči rublu o 35 %. Nebýt této státní podpory domácím výrobcům by ale propad prodeje byl nepochybně ještě mnohem větší. Další fáze této podpory, tentokrát vyloženě ve formě šrotovného ve výši 1125 eur, je připravena na rok 2010.
Ruskému trhu i nadále dominuje Lada, která díky vládní podpoře ztratila proti roku 2008 jen 35,1 %, zatímco Hyundai poklesl o 63,6 %. Pokles prodeje na nejnižší úroveň od roku 1990 vedl výrobce vozů Lada, společnost AvtoVAZ, k rozhodnutí propustit 27 % svých zaměstnanců, což představuje 27 6000 lidí ze současného stavu 102 000 pracovníků.
Druhá největší ruská automobilka GAZ, která se díky iniciativě německé vlády má stát partnerem Opelu, protože jejím majitelem je Oleg Děripaska, který kontroluje 49 % akcií Magny International, je na tom ještě hůř. Jejích 118 000 zaměstnanců vyprodukovalo ztrátu ve výši miliardy eur, takže jejich počet má být do konce roku snížen na 60 000.
Mezi jednotlivými modely se za čtyři modely Lada opět propracoval Ford Focus vyráběný v St. Petěrburgu, který ztratil jen 36,8 %, zatímco mezi desítkou nejprodávanějších se nejvíce propadl Chevrolet Lacetti.
V roce 2008 se v Rusku prodalo 2,78 milionu vozů. Letos se odhaduje pokles na asi 1,55, tedy o 44 % milionu.