name | autoweek.cz

Proč je lepší odkládat pokuty za emise než zrušit cíle EU
20.04.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Peter Sigal, korespondent pokrývající francouzský automobilový trh pro Automotive News Europe, nabízí zamyšlení nad přístupem k emisním limitům EU s ohledem na koronavirovou krizi.
S tím, jak výrobci automobilů sčítají náklady na koronavirovou krizi, se jednou z klíčových otázek stává, zda by měly zůstat zachovány ambiciózní cíle Evropské unie týkající se emisí CO2 i poté, až budou zrušena všechna omezení a kupující se budou moci vrátit do showroomů.
Pro připomenutí: Výrobci automobilů musí dosáhnout průměrnou hodnotu emisí CO2 95 g/km ze všech vozidel, která prodají za celý rok, přičemž cílová hodnota bude upravena směrem nahoru nebo dolů na základě průměrné hmotnosti. V roce 2020 se započítává 95 % ze všech prodaných aut, příští rok už to bude 100 %. Pokuty ve výši 95 eur za každý gram na vozidlo nad limit znamenají, že někteří výrobci by mohli být penalizováni částkou v řádu miliard eur.
Nejrychlejším způsobem, jak tento cíl dosáhnout, je nákladná elektrifikace, zejména vozidla s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů a plug-in hybridy. Výroba těchto pohonných jednotek je složitější a nákladnější. Přitom stále není jasné, zda bude dost kupujících, kteří si tato vozidla budou moci dovolit. Tato nejistota panovala ještě dřív, než krize v důsledku pandemie koronaviru poslala ekonomiku do recese a dočasně eliminovala miliony pracovních míst.
Průmysl již naznačil, že by mu nevadilo, kdyby tato emisní pravidla byla nějakým způsobem upravena. „V současné době nedochází k žádným výrobním, vývojovým, testovacím nebo homologačním pracím. Tím se narušují plány, které jsme připravili abychom se připravili na dodržování stávajících a budoucích předpisů EU ve lhůtách stanovených v těchto nařízeních,“ uvedlo sdružení ACEA zastupující zájmy evropských automobilek v dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové.
Jenže to by bylo velmi krátkozraké, i když by to dočasně zmírnilo zátěž automobilek a stimulovalo poptávku tím, že by bylo možné zákazníkům nabídnout levnější modely s vyššími emisemi.
Zaprvé se výrobci automobilů již léta připravují na nové emisní cíle a své výrobní plány, výrobu, dodavatelské řetězce a prodejní strategie zaměřují na elektromobily a plug-in hybridy. „Většina těchto nákladů již byla zahrnuta do prognózy příjmů a změna kurzu by teď mohla být dokonce ještě dražší,“ uvádí Harald Hendrikse z Morgan Stanley. Někteří výrobci, včetně Volkswagenu, BMW a PSA, říkají, že chtějí, aby pravidla zůstala v platnosti, protože jsou schopni své cíle splnit.
Za druhé, automobilový průmysl od doby, kdy skandál Volkswagenu s podváděním při měření emisí, ztratil v environmentálních otázkách důvěryhodnost. Žádat o výjimku nyní, když trpí každá firma, ať už velká nebo malá, by nepůsobilo dobře politicky ani v očích spotřebitelů.
A zatřetí, roste povědomí o tom, že celosvětové omezení dopravy a průmyslu kvůli koronaviru má za následek mnohem nižší úroveň znečištění ovzduší. To je dobrá zpráva zejména pro lidi, kteří trpí astmatem a jinými respiračními nemocemi, nemluvě o zdraví celé planety. Ekologové mohou poukazovat na zlepšení kvality ovzduší jako důkaz, že méně aut na silnici je pro každého lepší.
Existuje však kompromisní řešení: zachovejte cíle CO2 v platnosti, ale pro letošní rok snižte nebo odložte pokuty. Jak řekl Xavier Mosquet z Boston Consulting Group, pro vlády by bylo obtížné ospravedlnit vysoké pokuty výrobcům automobilů, kteří právě obdrželi miliardy vládní pomoci aby mohli zaplatit pracovníkům, kteří by jinak byli propuštěni kvůli krizi.
Hendrikse z Morgan Stanley považuje za nepravděpodobné, že by samotné emisní cíle mohly být uvolněny. Poznamenal však: „Považujeme také za nepravděpodobné, aby výrobcům, čelícím ve fiskálním roce 2020 rozsáhlému čerpání likvidity a zhoršování finanční rozvahy, EU v roce 2021 uložila významné sankce. Ty by mohly být odloženy nebo restrukturalizovány.“
Údaje o prodeji za období leden, únor a dokonce i březen ukazují, že výrobci automobilů byli před uzavřením showroomů a továren na správné cestě pokud jde o emise. Toho bylo dosaženo velmi těžce a pokud by toto úsilí bylo ztraceno, mohlo by být velmi těžké jej oživit.
Jak říká Harald Hendrikse: „Elektricky poháněná vozidla s akumulátory neodcházejí. Jsou budoucností, bez ohledu na jejich cenu.“
Pro připomenutí: Výrobci automobilů musí dosáhnout průměrnou hodnotu emisí CO2 95 g/km ze všech vozidel, která prodají za celý rok, přičemž cílová hodnota bude upravena směrem nahoru nebo dolů na základě průměrné hmotnosti. V roce 2020 se započítává 95 % ze všech prodaných aut, příští rok už to bude 100 %. Pokuty ve výši 95 eur za každý gram na vozidlo nad limit znamenají, že někteří výrobci by mohli být penalizováni částkou v řádu miliard eur.
Nejrychlejším způsobem, jak tento cíl dosáhnout, je nákladná elektrifikace, zejména vozidla s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů a plug-in hybridy. Výroba těchto pohonných jednotek je složitější a nákladnější. Přitom stále není jasné, zda bude dost kupujících, kteří si tato vozidla budou moci dovolit. Tato nejistota panovala ještě dřív, než krize v důsledku pandemie koronaviru poslala ekonomiku do recese a dočasně eliminovala miliony pracovních míst.
Průmysl již naznačil, že by mu nevadilo, kdyby tato emisní pravidla byla nějakým způsobem upravena. „V současné době nedochází k žádným výrobním, vývojovým, testovacím nebo homologačním pracím. Tím se narušují plány, které jsme připravili abychom se připravili na dodržování stávajících a budoucích předpisů EU ve lhůtách stanovených v těchto nařízeních,“ uvedlo sdružení ACEA zastupující zájmy evropských automobilek v dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové.
Jenže to by bylo velmi krátkozraké, i když by to dočasně zmírnilo zátěž automobilek a stimulovalo poptávku tím, že by bylo možné zákazníkům nabídnout levnější modely s vyššími emisemi.
Zaprvé se výrobci automobilů již léta připravují na nové emisní cíle a své výrobní plány, výrobu, dodavatelské řetězce a prodejní strategie zaměřují na elektromobily a plug-in hybridy. „Většina těchto nákladů již byla zahrnuta do prognózy příjmů a změna kurzu by teď mohla být dokonce ještě dražší,“ uvádí Harald Hendrikse z Morgan Stanley. Někteří výrobci, včetně Volkswagenu, BMW a PSA, říkají, že chtějí, aby pravidla zůstala v platnosti, protože jsou schopni své cíle splnit.
Za druhé, automobilový průmysl od doby, kdy skandál Volkswagenu s podváděním při měření emisí, ztratil v environmentálních otázkách důvěryhodnost. Žádat o výjimku nyní, když trpí každá firma, ať už velká nebo malá, by nepůsobilo dobře politicky ani v očích spotřebitelů.
A zatřetí, roste povědomí o tom, že celosvětové omezení dopravy a průmyslu kvůli koronaviru má za následek mnohem nižší úroveň znečištění ovzduší. To je dobrá zpráva zejména pro lidi, kteří trpí astmatem a jinými respiračními nemocemi, nemluvě o zdraví celé planety. Ekologové mohou poukazovat na zlepšení kvality ovzduší jako důkaz, že méně aut na silnici je pro každého lepší.
Existuje však kompromisní řešení: zachovejte cíle CO2 v platnosti, ale pro letošní rok snižte nebo odložte pokuty. Jak řekl Xavier Mosquet z Boston Consulting Group, pro vlády by bylo obtížné ospravedlnit vysoké pokuty výrobcům automobilů, kteří právě obdrželi miliardy vládní pomoci aby mohli zaplatit pracovníkům, kteří by jinak byli propuštěni kvůli krizi.
Hendrikse z Morgan Stanley považuje za nepravděpodobné, že by samotné emisní cíle mohly být uvolněny. Poznamenal však: „Považujeme také za nepravděpodobné, aby výrobcům, čelícím ve fiskálním roce 2020 rozsáhlému čerpání likvidity a zhoršování finanční rozvahy, EU v roce 2021 uložila významné sankce. Ty by mohly být odloženy nebo restrukturalizovány.“
Údaje o prodeji za období leden, únor a dokonce i březen ukazují, že výrobci automobilů byli před uzavřením showroomů a továren na správné cestě pokud jde o emise. Toho bylo dosaženo velmi těžce a pokud by toto úsilí bylo ztraceno, mohlo by být velmi těžké jej oživit.
Jak říká Harald Hendrikse: „Elektricky poháněná vozidla s akumulátory neodcházejí. Jsou budoucností, bez ohledu na jejich cenu.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz